käyttötesti Polestar 2 Long Range Dual Motor sähköauto avaimeton avain kauko-ohjain lukittu sisälle autoon

Ajoneuvot Käyttötesti Polestar 2 15.11.2022

Käyttötesti: kuinka lukitset avaimen auton sisälle à la Polestar 2

Käyttötestatessa autoille sattuu ja tapahtuu. Polestar 2:n avaimiin liittyvä piirre paljastui hiukan yllättäen.

Sillä välin kun tutustuimme Pariisin autonäyttelyn tarjontaan, vietti Polestar 2:mme viikon suorituskykymittausten parissa. Mittaustuloksista kerroimmekin viimeksi, mutta tiivistettynä auto paljastui hiukan tylsänomaisesti pitävän kiinni tavoitearvoista jopa hiukan vajaammalla akun varauksella.

Saman viikon toinen episodi sattui Polestar 2:n avainten kanssa. Autoon on olemassa kaksi avainta, joista toinen on “perinteinen” kauko-ohjainavain ja toinen on aktiivisuusavain. Pienempi avain muistuttaa USB-tikkua, siinä ei ole painikkeita ja se on vesitiivis noin 10 metriin. Lisäksi autossa on mahdollisuus käyttää älypuhelinta avaimena.

Useimmat uudehkot autot kieltäytyvät menemästä lukkoon, jos auto havaitsee avaimen auton sisällä. Polestar 2 käyttäytyy kuitenkin avainten kanssa toisin, sillä auton voi lukita toisella avaimella, vaikka yksi avain olisi sisällä. Tuolloin auto deaktivoi autoon sisälle jääneen avaimen, kunnes auto avataan jälleen toisella avaimella. Mikäli autoon mennään varsinaisessa avaimessa olevalla mekaanisella vara-avaimella, auton hälytin aktivoituu.

käyttötesti Polestar 2 sähköauto

Havaitsimme kantapään kautta, että avaimen deaktivointi voi tapahtua myös, mikäli auton ovet lukitaan ja avain on tuulilasinpyyhinten päällä auton ulkopuolella. Menettely on hiukan tavallisesta tallirutiinistamme poikkeava, mutta ei tavaton.

Onneksi tilanne saatiin ratkaistua viemällä deaktivoitu avain kauemmaksi autosta ja napsauttamalla auto auki Polestarin älypuhelinsovelluksella – Pariisin autonäyttelystä käsin. Tuon jälkeen avainpalikkaa esiteltiin auton avainlukijalle, joka sijaitsee keskitunnelissa mukitelineen pohjassa ja tilanne palasi normaaliksi.

Tätä ei olisi faksiaikana hoidettu yhtä sulavasti.

Nyt kun ominaisuus on tiedossa, on sen kanssa helppo elää ja sitä voi hyödyntää vaikkapa avaimen siirtämiseen seuraavalle kuljettajalle.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Polestar

Kaikki koeajot

Uusimmat