Ajoneuvot | Kesä kaasulla | 4.9.2019

Kesä kaasulla: suosio kasvussa – eikä ihme

Kaasuautojen kysyntä näyttää olevan viriämässä. Taustalla vaikuttavat edulliset kilometrit ja valtiovallan päästötavoitteet.

Jaa artikkeli

Seat Arona TGI on kiinnostava koeajettava, onhan kaasuautoilun suosio ylipäätään kasvussa.

Traficomin ensirekisteröintitilastojen mukaan viime vuonna rekisteröitiin 1 161 kaasukäyttöistä henkilöautoa. Vaikka kaasuautojen rekisteröintimäärät ovat vielä pieniä, on kasvu edellisen vuoden ensirekisteröintimääriin verrattuna yli kaksinkertaistunut. Kuluvana vuonna heinäkuun loppuun mennessä on ensirekisteröity jo 877 kaasuautoa. 

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esitti viime vuonna, että kotimaan tieliikenteen haitalliset kasvihuonepäästöt tulisi saada tyystin kuriin vuoteen 2045 mennessä. Kovaan tavoitteeseen voidaan päästä vain Suomen 2,7-miljoonaisen henkilöautokannan nuorentamisella ja mittavilla käyttövoimamuutoksilla.

Viime vuonna Suomen teillä liikkui 5 600 kaasuautoa. Valtiovallan hellimä ilmastotavoite eli 50 000 kaasuautoa vuonna 2030 on tavoite, johon on mahdollista yltää – jos suosion kasvu jatkuu.

Kattavan Seat-malliston voimin

Tavoitteisiin yltäminen edellyttää tietty sitä, että tarjolla on riittävästi kiinnostavia kaasuautoja.

Kesä kaasulla -koeajossa oleva Seat Arona TGI on toistaiseksi ainoa Suomessa tarjolla oleva kaasukäyttöinen katumaasturi. Seatin kaasuautojen katras on ylipäätään markkinoiden laajin.

Kesä kaasulla tankkaus

Tarjolla olevia Seatin kaasumalleja Aronan lisäksi ovat Mii Ecofuel, Ibiza TGI ja Leon TGI/ST TGI.

Seatilla on autonvalmistajana harteillaan kehitysvastuuta, sillä Seat kehittää kaasuautotekniikkaa koko Volkswagen Groupille.

Kaasuhenkilöautoja on Suomessa tarjolla Seatin lisäksi toki muillakin valmistajilla kuten Audilla, Volkswagenilla ja Škodalla. Gasum ylläpitää listaa automalleista ylläpitää nettisivuillaan.

Kaasuautoja tuodaan käytettyinä myös esimerkiksi Ruotsista ja Saksasta. Oman nykyisen polttomoottoriauton voi muuntaa kaasukäyttöiseksi. Traficom myöntää bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen kaasuautoksi muuntamiseen tuhannen euron tukea vuoteen 2021 asti.

Edullisesti edeten, kuritusvero niskassa

Kaasuautoilijaa miellyttävät edulliset kilometrit – ja ympäristökin kiittää. Liikenteen polttoaineena käytettävä biokaasu on saanut ympäristöystävällisyytensä ansiosta Joutsenmerkin.

Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat.

Seat Aronan tai muun kaasuauton valitsevia autoilijoita tietty kismittää se, että maksettavaksi lankeaa vuotuinen käyttövoimavero. Jos valtiovalta aidosti haluaisi edistää vaihtoehtoisten käyttövoimien esiinmarssia, olisi syytä luopua moisesta kaasuautojen kuritusverosta.

Jaa artikkeli

Keskustelu