Hyundai Tucson PHEV

Ajoneuvot Koeajo 20.7.2021

Koeajo: Hyundai Tucson -lataushybridi on perheensä kallein ja tehokkain

Hyundai Tucson tarjoaa ladattavan katumaasturin ilman selviä heikkouksia. Hyvää: arkikäytettävyys. Huonoa: mukavuus (varauksin).

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid eli ladattava vaihtoehto asettuu aiemmin koeajamamme kevythybridin ja ”itselataavan” hybridin rinnalle. Samalla kyseessä on malliston tehokkain ja myös kallein vaihtoehto.

Hyundai Tucson PHEV

Jo numeroarvoista voi päätellä voimaa löytyvän, mutta Tucson myös reagoi luonnollisen tuntuisesti kuljettajan toiveisiin. Kyseessä ei silti ole niinkään ajajan auto, vaan enemmänkin matkustusväline.

Hyundai Tucson PHEV

Tältä kantilta jousitus voisi tosin olla hieman pehmeämpikin sähköisesti säätyvästä iskunvaimennuksesta huolimatta. Tunne on varsin tyypillinen katumaastureille.

Auto kallistelee kaarteissa hieman, vaikka jämäkkä jousitus yrittää paikata korkeaa painopistettä ja suureksi äityvää kokonaismassaa. Saman hintaluokan farmarit pystyvät parempaan kompromissiin.

Hyundai Tucson PHEV

Sähköllä yli 50 kilometriä

Ohjaamossa on tapahtunut digitalisaatiota, mutta ilmastoinnille on yhä omat painikkeet. Navigoinnin sisältävä 10,25-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä on looginen, toiselle samankokoiselle näytölle toistettava mittaristo suorastaan erinomainen.

Lataushybridi ei aivan yllä bensiinimoottorilla varustetun mallin vetoisuuksiin, mutta jäljellä on silti vielä 558 litraa tavaratilaa. Takaluukku aukeaa kattavasti varustellussa Premium-versiossa automaattisesti.

Auto luovutettiin käyttöömme tyhjällä akulla, ja sen kautta paljastuikin yllättävä vahvuus. Tucsonin kulutus oli lataamatta vain 6,7 l/100 km. Hybridivoimalinjan osalta lupaillaan jopa yli 50 kilometrin WLTP-toimintamatkaa, eikä käytäntö jää tästä kovin paljon. Lisäksi toimintamatka-arvio pitää hyvin paikkansa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Hyundai

Kaikki koeajot

Uusimmat