20.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson -lataushybridi on perheensä kallein ja tehokkain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Tucson tarjoaa ladattavan katumaasturin ilman selviä heikkouksia. Hyvää: arkikäytettävyys. Huonoa: mukavuus (varauksin). Hyundai Tucson Plug-in Hybrid eli ladattava vaihtoehto asettuu aiemmin koeajamamme kevythybridin ja ”itselataavan” hybridin rinnalle. Samalla kyseessä on malliston tehokkain ja myös kallein vaihtoehto. Jo numeroarvoista voi päätellä voimaa löytyvän, mutta Tucson myös reagoi luonnollisen tuntuisesti kuljettajan toiveisiin. Kyseessä ei silti ole niinkään ajajan auto, vaan enemmänkin matkustusväline. Tältä kantilta jousitus voisi tosin olla hieman pehmeämpikin sähköisesti säätyvästä iskunvaimennuksesta huolimatta. Tunne on varsin tyypillinen katumaastureille. Auto kallistelee kaarteissa hieman, vaikka jämäkkä jousitus yrittää paikata korkeaa painopistettä ja suureksi äityvää kokonaismassaa. Saman hintaluokan farmarit pystyvät parempaan kompromissiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköllä yli 50 kilometriä Ohjaamossa on tapahtunut digitalisaatiota, mutta ilmastoinnille on yhä omat painikkeet. Navigoinnin sisältävä 10,25-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä on looginen, toiselle samankokoiselle näytölle toistettava mittaristo suorastaan erinomainen. Lataushybridi ei aivan yllä bensiinimoottorilla varustetun mallin vetoisuuksiin, mutta jäljellä on silti vielä 558 litraa tavaratilaa. Takaluukku aukeaa kattavasti varustellussa Premium-versiossa automaattisesti. Auto luovutettiin käyttöömme tyhjällä akulla, ja sen kautta paljastuikin yllättävä vahvuus. Tucsonin kulutus oli lataamatta vain 6,7 l/100 km. Hybridivoimalinjan osalta lupaillaan jopa yli 50 kilometrin WLTP-toimintamatkaa, eikä käytäntö jää tästä kovin paljon. Lisäksi toimintamatka-arvio pitää hyvin paikkansa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD Premium Hinta alkaen 49 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 390 € Moottori Ladattava hybridi, bensiini 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 67 kW (91 hv). Akku Akuston: energiasisältö teoreettinen 13,8 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 31 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan