27.12.2017

Koeajo: keltainen luokansärkijä – Kia Stonic

Kia Stonic

Kun Rio kokee trendikohotuksen, on vuorossa täysin uusi Kia Stonic. Hyvää: moottori, tilat, muotoilu. Huonoa: ajoasento, turvavarustelu vakiona.

Kia Stonic on korealaisvalmistajan erikoisesti nimetty uutuus, joka nostaa tasapainoisen Rion hiukan korkeammalle. Samalla malli saa piristysruiskeen muotoilun suhteen, sillä segmentin ostajat koetaan värejä ja muotoja arvostaviksi nuoriksi ja dynaamisiksi kaupunkilaisiksi.

Kun katumaasturivillitys leviää myös pikkuautojen pariin, ei voi olla muistelematta viime kesän pikkuautovertailua. 4,1-metrinen Stonic asettuu mitoiltaan muutamien senttien päähän ryhmävertailumme voittaneen Citroën C3:n Aircross-versiosta. Vuoden Autoksi Suomessa valittu Seat Ibiza puolestaan on nostanut helmat ylös uuden Aronan muodossa. Niinpä kolmikon kohdalla ovat ainekset kamppailun uusintaan.

Ulkoisesti Kia Stonic on sopivan pirteä, mikä korostuu mainoskuvissakin nähdyn Most Yellow -keltavärin myötä. Värejä inhoaville kerrottakoon, että auto on saatavissa myös muissa sävyissä. Vuoden 2017 pikkuautotrendien mukaisesti katon saa halutessaan myös kontrastivärisenä. Suoraan edestä katsottaessa Kian tuttu tiikerinenä on saanut outoja konnotaatioita, sillä tuttu muoto on reunustettu huulipunalta näyttävillä mattalistoilla.

Kia Stonic

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kohtuulliset tilat

Kompakti kaupunkiauto tarjoaa kohtuulliset tilat neljälle, tarjoten ainakin hiukan paremmat jalkatilat takapenkkiläisille kuin kilpakumppani Arona. Matkustamon viihtyisyydessä Stonic ei toisaalta pärjää Citroënille, vaikka Kia nostaakin tasoa hiukan harmaaseen Rioon verrattuna. Myös ajoasento jää helposti turhan kyyhöttäväksi. Tarjolla on 352–1 155 litraa tavaratilaa. Stonicin maavara on 165–183 mm vannekoosta riippuen.

Kia luottaa voimanlähteenään tuttuun yksilitraiseen T-GDI bensiiniturboon, jonka 120 hevosvoimaa riittää mainiosti kompaktin auton tarpeisiin. Toisaalta 1,2-litraisen vapaasti hengittävän perusmoottorin 84 hevosen voimavarat eivät houkuttele. Stonicin kuusivaihteinen manuaali on sopivan täsmällinen toiminnaltaan ja sen tiheät välitykset sopivat moottorin luonteelle hyvin. Kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi muodostuu turhan ärhäkästi tarraava kytkin. Onneksi moottori kuitenkin vääntää jo alakierroksilta alkaen.

Kia Stonic

Alustaltaan Kia Stonic on tasapainoinen, mutta turhan kova terävissä töyssyissä. Ohjaus on palautukseltaan hiukan laiska, mutta kevyt ja johdonmukainen. Ajonvakautus puuttuu liukkaalla peliin kohtuullisen voimakkaasti. Tiemelu on hallinnassa ainakin kitkarenkailla ajettaessa.

Varustelultaan Kia Stonic on hyvää keskitasoa. Keskikonsolin seitsentuumainen kosketusnäyttö on miellyttävän selkeä käyttää viihdetoimintojen osalta. Järjestelmä on yhteensopiva Android Auton ja Apple CarPlayn kanssa. Näyttö on myös kirkas ja selkeä peruutuskameran yhteydessä. Myös äänentoisto soi kohtuullisen tasapainoisesti. Kiitosta kertyy myös tehokkaasta penkinlämmittimestä ja ohjauspyörän lämmityksestä.

Kia Stonic

Kitsastelua varusteissa

Stonic tuntuu kuitenkin kitsastelevan turvavarusteiden osalta. Automaattinen hätäjarrutus jalankulkijasuojalla löytyy vakiona vasta parhaasta TX-tasosta, muihin näiden aikojen paras turvavaruste täytyy valita lisävarustepaketista. Toisaalta varustetilanne näkyy myös Euro NCAP -tuloksissa, Stonicin saadessa kolme tähteä perusvarustelulla ja viisi tähteä turvavarusteiden kera.

Kia Stonic

Perusvarmaa kulkupeliä etsivälle Stonicin lähtöhinta ja pitkä takuu ovat varmasti kovia valtteja, mutta trendikästä ja varusteltua pikkucrosseria kaipaavalle tarjolla on jo tasaisen jämäkkä Seat Arona ja pehmeän sympaattinen Citroën C3 Aircross. Lähistölle hiipii myös Volkswagenin trendikäs T-Roc

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Lisätietoja:

Kia Stonic 1.0 T-GDI ISG 120 EX EcoDynamics

Hinta alkaen

21 490 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

23 179 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

88 kW (120 hv), 6000 r/min

Vääntö

172 Nm (1500–4000 r/min)

Vääntö

172 Nm (1500–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,3 s

Huippunopeus

184 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

115 g/km

Mitat

pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm

Euro NCAP

3 tähteä

Takuu

7 vuotta

Luetuimmat