28.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia e-Soul on aina sähköauto, ja hyvä niin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia e-Soul on erikoinen, mutta toimiva perusauto: elämäntapatila-auto on nykyisin aina täyssähköinen. Hyvää: Hieno voimalinja, toimiva ja persoonallinen paketti. Huonoa: Hidas vaihtosähkölataus, epämukava alusta. Kenties Kia e-Soulin paras puoli on se, että jonkinlaisesta radikaaliudesta huolimatta siitä on vaikea keksiä kovin pahaa sanottavaa. Toisin sanoen kyseessä on hyvin toimiva täyssähköinen elämäntapatila-auto. Maailmalla autosta on polttomoottoripainoksiakin, mutta sähköversio toimii sen verta hyvin, että keskittyminen yhteen käyttövoimaan tuntuu järkevältä päätökseltä.Voimalinja on Kia–Hyundai -konsernin monesta muusta mallista tuttu. Tarjolla on 39 kilowattituntisella akulla ja 100 kilowattisella (136 hv) sähkömoottorilla varustettu perusmalli (alkaen 35 990 eur) ja koeajossa ollut 64 kWh akkuinen 150 kilowattinen (204 hv) versio (alkaen 40 990 eur). Ystävällisesti Kia viestii vain akun käytettävästä kapasiteetista, eli kaiken mainostetun saa oikeasti käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySulava ja toimivaVoimalinja onkin auton ehdoton vahvuus. Toimintamatka venyy varsin huolettomasti yli kolmeen sataan kilometriin koleahkossa kevätkelissäkin. Pääosin pätkäajosta koostuneessa koeajossa keskikulutus pyöri noin 22 kWh/100 km lukemissa helmikuun loppupuolen viileydessä, mutta koleudessakin kulutus laskee alle 20 kilowattituntiin satasella matkan pidentyessä.Sähkövoimalinjan toiminta on muutenkin hienostunutta ja ajaminen helppoa. Korealaiskonsernin aktiiviseen vakionopeudensäätimeen yhdistetty älykäs moottorijarrutustoiminto ansaitsee jälleen kehut: auto mukauttaa moottorijarrutuksen määrän liikennetilanteen mukaan. Ohjauspyörästä moottorijarrutuksen määrää voi säätää myös käsin vapaasta rullauksesta kohtalaisen voimakkaaksi – yhden polkimen ajo ei e-Soulilla kuitenkaan onnistu. Ristiriitaista lataustaSoulin peruslataus onnistuu edelleen valitettavasti vain yksivaiheisesti 7,2 kilowatin teholla (1x32A), eli jos kotipihaan ei näin suurta virtaa tule, tippuu latausteho helposti vain 3,6 kilowattiin. Tällöin täyslatauksessa kestää jo reilut 20 tuntia. Konsernisisar Hyundai on jo ilmoittanut päivittävänsä e-Soulin kanssa saman voimanlinjan jakavan Kona Electricin 10,5 kilowatin kolmivaihelaturiin (3X15A). Toivottavasti tämä muutos saadaan pian myös e-Souliin.Matkan päällä e-Soulin akku latautuu vaivattomasti pikalaturilla. Kia kertoo järjestelmän maksimitehoksi 77 kilowattia. Suomen pääosin 50 kilowatin tehoon jäävällä pikalatausverkostolla lataus 10 prosentin varausasteesta 80 prosenttiin vie reilun tunnin. Auto saavuttaa reilun 40 kilowatin lataustehon nopeasti ja ylläpitää lähes 50 kilowatin tehon aina 75 prosentin varausasteeseen saakka. Keskiteho latausvälillä 6–80 prosenttia oli kylmässä kevätsäässä 44 kilowattia. Kia viestii latauksen etenemisestä kätevästi ledeillä. Toimiva perusautoSoulin ajettavuus ei ole yhtä leikkisää kuin ulkonäkö voisi vihjata, mutta mitään suurempaa moitittavaa siinä ei ole. Suurin moite koskee alustaa, jossa Saksassa ajetussa ensikoeajossa ounasteltu epämukavuus käy valitettavasti toteen: karheudet tulevat läpi ja joustoliikkeet ovat napakan lyhyet.Soul tarjoaa varsin hyvät tilat edessä ja takaistuimella. Jos tavaratilan kaksiasentoisen välipohjan jättää ylempään asentoon, on nostokynnys miellyttävä ja latauskaapelit mahtuvat ongelmitta piiloon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia e-Soul Supreme Hinta alkaen 44 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 308 € Moottori Täyssähköauto, etuveto, automaattivaihteisto Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva 64 kWh Toimintamatka 452 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4195 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2600 mm Muu tieto Lataus Type 2 7,2 kW (1×32 A), CCS 77 kW Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen