10.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kia XCeed 1.4 T-GDI MT – hiotusti ylöspäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia XCeed laajentaa Ceed-mallistoa crossoverien suuntaan ja yhteisistä aineksista on saatu koottua uusi versio tutusta kokonaisuudesta. Hyvää: hiottu kokonaisuus, tyyli. Huonoa: nelivetoa tuskin tulossa. Kun Ceed yhdistetään trendikkäisiin crossover-aineksiin, jäljelle jäävät vain yhteiset etuovet. Kia XCeedin korissa kaikki muu on uutta, ja viilauksia on tehty myös pinnan alle. Iskunvaimennukseen on lisätty hydrauliset ulosjouston rajoittimet. Samalla jousitus ja ohjaus ovat saaneet hienosäätöä, sillä alustan osalta XCeedin maavara on 20 mm Ceediä korkeampi. Yhdessä kasvatetun rengaskoon kanssa XCeedin maavara on 184 mm.XCeed on muutenkin tavallista Ceediä kookkaampi. 85 millimetrin pituuskasvusta suurin osa johtuu peräylityksestä, joka kasvattaa samalla tavaratilan 426 litraan. Leveyttä on tullut 26 mm lisää, kiitos puskureiden. Korkeutta XCeed on venynyt 48 mm. Mittasuhteiden muuttumisesta kertoo myös peräti 65 mm noussut konepellin linja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrendityylillä liikkeelleKian mukaan C-segmentin crossoverilta kaivataan myös tunteisiin vetoavaa designia, joten XCeed on saanut vauhdikkaan kattolinjan. Kokonaisuus on maustettu vihjeillä urheilullisuudesta ja maastohenkisyydestä, kuten seikkailuhelmoista ja itsevarmemmista puskureista.Liikenteessä XCeed on miellyttävän pehmeä, joskin poikittaissaumat tuntuvat melko tymäkästi. On kuitenkin hienoa huomata, että valmistaja ei ole lähtenyt mukaan pintakovien crossovereiden ilmiöön korkeampaa autoa pelätessään. Myös äänieristystä on parannettu Ceediin verrattuna.1,4-litrainen 140 hevosvoiman ahdettu T-GDI -bensiinimoottori riittää enemmän kuin hyvin XCeedin tarpeisiin, ja koeajettu kuusivaihteinen manuaalivaihteisto on täsmällinen. Myyntimalliksi muodostunee 1,0-litrainen kolmisylinterinen 120 hevosvoiman T-GDI. Tarjolla on myös puhdikkaampi 1,6-litrainen 204-hevosvoimanen moottori GT-malleista. Ensi vuonna mallistoon liittyy vielä 141 hevosvoiman lataushybridivaihtoehto, joka tulee myös Ceed-farmariin.Enemmän tekniikkaaSisällä matkustamossa on pääosin tuttu tunnelma. Takaistuimilla tilaa on hyvin, sillä kattolinja laskeutuu vasta istuinten jälkeen. Etuistuimilla XCeed muistuttaa Ceediä, joskin XCeed yllättää muutamien varusteiden voimin. Makeasti sisätilan tikkauksia ja listoja korostava Yellow Pack tosin voisi olla tarjolla muissakin väreissä. Lisävarusteinen 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo saa nyt Euroopan ensi-iltansa XCeedissä ennen sen saapumista muuhun mallistoon. Kojelaudassa majaileva lisävarusteinen 10,25-tuumainen tietoviihdenavigaattori on uuden sukupolven yksikkö, joka kommunikoi nyt myös suomeksi. Järjestelmä toimii hyvin, mutta näytön alle laitetut pikavalintanäppäimet reagoivat herkästi kosketusnäyttöä sormeiltaessa. Järjestelmän myötä tulee mahdollisuus myös UVO Connect -älypuhelinsovelluksen palveluihin. Jo vakiovarusteinen 8,0-tuumaisen näytön ympärille tehty viihdejärjestelmä tukee Android Autoa ja Apple CarPlaytä.Suomessa Kia XCeed esitellään lokakuussa, ja maahantuojan mukaan vuoden 2020 tavoitteena on 1 500 kappaleen myynti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kia XCeed 1.4 T-GDI MT Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Muu tieto Kulutustiedot ilmoitettu takaisinlaskettuna NEDC:nä. Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”