Koeajo: Kia XCeed 1.4 T-GDI MT – hiotusti ylöspäin
Kia XCeed laajentaa Ceed-mallistoa crossoverien suuntaan ja yhteisistä aineksista on saatu koottua uusi versio tutusta kokonaisuudesta. Hyvää: hiottu kokonaisuus, tyyli. Huonoa: nelivetoa tuskin tulossa.
Kun Ceed yhdistetään trendikkäisiin crossover-aineksiin, jäljelle jäävät vain yhteiset etuovet. Kia XCeedin korissa kaikki muu on uutta, ja viilauksia on tehty myös pinnan alle. Iskunvaimennukseen on lisätty hydrauliset ulosjouston rajoittimet. Samalla jousitus ja ohjaus ovat saaneet hienosäätöä, sillä alustan osalta XCeedin maavara on 20 mm Ceediä korkeampi. Yhdessä kasvatetun rengaskoon kanssa XCeedin maavara on 184 mm.
XCeed on muutenkin tavallista Ceediä kookkaampi. 85 millimetrin pituuskasvusta suurin osa johtuu peräylityksestä, joka kasvattaa samalla tavaratilan 426 litraan. Leveyttä on tullut 26 mm lisää, kiitos puskureiden. Korkeutta XCeed on venynyt 48 mm. Mittasuhteiden muuttumisesta kertoo myös peräti 65 mm noussut konepellin linja.
Trendityylillä liikkeelle
Kian mukaan C-segmentin crossoverilta kaivataan myös tunteisiin vetoavaa designia, joten XCeed on saanut vauhdikkaan kattolinjan. Kokonaisuus on maustettu vihjeillä urheilullisuudesta ja maastohenkisyydestä, kuten seikkailuhelmoista ja itsevarmemmista puskureista.
Liikenteessä XCeed on miellyttävän pehmeä, joskin poikittaissaumat tuntuvat melko tymäkästi. On kuitenkin hienoa huomata, että valmistaja ei ole lähtenyt mukaan pintakovien crossovereiden ilmiöön korkeampaa autoa pelätessään. Myös äänieristystä on parannettu Ceediin verrattuna.
1,4-litrainen 140 hevosvoiman ahdettu T-GDI -bensiinimoottori riittää enemmän kuin hyvin XCeedin tarpeisiin, ja koeajettu kuusivaihteinen manuaalivaihteisto on täsmällinen. Myyntimalliksi muodostunee 1,0-litrainen kolmisylinterinen 120 hevosvoiman T-GDI. Tarjolla on myös puhdikkaampi 1,6-litrainen 204-hevosvoimanen moottori GT-malleista. Ensi vuonna mallistoon liittyy vielä 141 hevosvoiman lataushybridivaihtoehto, joka tulee myös Ceed-farmariin.
Enemmän tekniikkaa
Sisällä matkustamossa on pääosin tuttu tunnelma. Takaistuimilla tilaa on hyvin, sillä kattolinja laskeutuu vasta istuinten jälkeen. Etuistuimilla XCeed muistuttaa Ceediä, joskin XCeed yllättää muutamien varusteiden voimin. Makeasti sisätilan tikkauksia ja listoja korostava Yellow Pack tosin voisi olla tarjolla muissakin väreissä.
Lisävarusteinen 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo saa nyt Euroopan ensi-iltansa XCeedissä ennen sen saapumista muuhun mallistoon. Kojelaudassa majaileva lisävarusteinen 10,25-tuumainen tietoviihdenavigaattori on uuden sukupolven yksikkö, joka kommunikoi nyt myös suomeksi. Järjestelmä toimii hyvin, mutta näytön alle laitetut pikavalintanäppäimet reagoivat herkästi kosketusnäyttöä sormeiltaessa. Järjestelmän myötä tulee mahdollisuus myös UVO Connect -älypuhelinsovelluksen palveluihin. Jo vakiovarusteinen 8,0-tuumaisen näytön ympärille tehty viihdejärjestelmä tukee Android Autoa ja Apple CarPlaytä.
Suomessa Kia XCeed esitellään lokakuussa, ja maahantuojan mukaan vuoden 2020 tavoitteena on 1 500 kappaleen myynti.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen