10.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kia XCeed 1.4 T-GDI MT – hiotusti ylöspäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia XCeed laajentaa Ceed-mallistoa crossoverien suuntaan ja yhteisistä aineksista on saatu koottua uusi versio tutusta kokonaisuudesta. Hyvää: hiottu kokonaisuus, tyyli. Huonoa: nelivetoa tuskin tulossa. Kun Ceed yhdistetään trendikkäisiin crossover-aineksiin, jäljelle jäävät vain yhteiset etuovet. Kia XCeedin korissa kaikki muu on uutta, ja viilauksia on tehty myös pinnan alle. Iskunvaimennukseen on lisätty hydrauliset ulosjouston rajoittimet. Samalla jousitus ja ohjaus ovat saaneet hienosäätöä, sillä alustan osalta XCeedin maavara on 20 mm Ceediä korkeampi. Yhdessä kasvatetun rengaskoon kanssa XCeedin maavara on 184 mm.XCeed on muutenkin tavallista Ceediä kookkaampi. 85 millimetrin pituuskasvusta suurin osa johtuu peräylityksestä, joka kasvattaa samalla tavaratilan 426 litraan. Leveyttä on tullut 26 mm lisää, kiitos puskureiden. Korkeutta XCeed on venynyt 48 mm. Mittasuhteiden muuttumisesta kertoo myös peräti 65 mm noussut konepellin linja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrendityylillä liikkeelleKian mukaan C-segmentin crossoverilta kaivataan myös tunteisiin vetoavaa designia, joten XCeed on saanut vauhdikkaan kattolinjan. Kokonaisuus on maustettu vihjeillä urheilullisuudesta ja maastohenkisyydestä, kuten seikkailuhelmoista ja itsevarmemmista puskureista.Liikenteessä XCeed on miellyttävän pehmeä, joskin poikittaissaumat tuntuvat melko tymäkästi. On kuitenkin hienoa huomata, että valmistaja ei ole lähtenyt mukaan pintakovien crossovereiden ilmiöön korkeampaa autoa pelätessään. Myös äänieristystä on parannettu Ceediin verrattuna.1,4-litrainen 140 hevosvoiman ahdettu T-GDI -bensiinimoottori riittää enemmän kuin hyvin XCeedin tarpeisiin, ja koeajettu kuusivaihteinen manuaalivaihteisto on täsmällinen. Myyntimalliksi muodostunee 1,0-litrainen kolmisylinterinen 120 hevosvoiman T-GDI. Tarjolla on myös puhdikkaampi 1,6-litrainen 204-hevosvoimanen moottori GT-malleista. Ensi vuonna mallistoon liittyy vielä 141 hevosvoiman lataushybridivaihtoehto, joka tulee myös Ceed-farmariin.Enemmän tekniikkaaSisällä matkustamossa on pääosin tuttu tunnelma. Takaistuimilla tilaa on hyvin, sillä kattolinja laskeutuu vasta istuinten jälkeen. Etuistuimilla XCeed muistuttaa Ceediä, joskin XCeed yllättää muutamien varusteiden voimin. Makeasti sisätilan tikkauksia ja listoja korostava Yellow Pack tosin voisi olla tarjolla muissakin väreissä. Lisävarusteinen 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo saa nyt Euroopan ensi-iltansa XCeedissä ennen sen saapumista muuhun mallistoon. Kojelaudassa majaileva lisävarusteinen 10,25-tuumainen tietoviihdenavigaattori on uuden sukupolven yksikkö, joka kommunikoi nyt myös suomeksi. Järjestelmä toimii hyvin, mutta näytön alle laitetut pikavalintanäppäimet reagoivat herkästi kosketusnäyttöä sormeiltaessa. Järjestelmän myötä tulee mahdollisuus myös UVO Connect -älypuhelinsovelluksen palveluihin. Jo vakiovarusteinen 8,0-tuumaisen näytön ympärille tehty viihdejärjestelmä tukee Android Autoa ja Apple CarPlaytä.Suomessa Kia XCeed esitellään lokakuussa, ja maahantuojan mukaan vuoden 2020 tavoitteena on 1 500 kappaleen myynti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kia XCeed 1.4 T-GDI MT Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Muu tieto Kulutustiedot ilmoitettu takaisinlaskettuna NEDC:nä. Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin