1.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: kolme luukkua käytännöllisempi – Audi A5 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Audi A5 Sportback on yhä coupé heille, jotka arvostavat arkea. Hyvää: ajettavuus, tilat suhteessa ulkonäköön, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: automaattivaihteiston viivyttely. Kaksiovinen coupé on rento korimalli. Ei huolta takamatkustajista, pääasiana kuljettajan ja vieressä istujan hyvinvointi – yhdistettynä makeanmenevään ulkomuotoon. Leveitä ovia parkkipaikalla avattaessa rentous kuitenkin muuttuu rasittavuudeksi: tähän tuo ratkaisun viisiovinen Audi A5 Sportback. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avantin oloinen Kuten kaksiovinen A5 Coupé myös A5 Sportback on matala, leveä ja linjakas, mutta hieman venytettynä: pituutta ja akseliväliä on kuusi senttiä enemmän, leveyttä kutakuinkin saman verran ja korkeutta puolitoista senttiä reilummin. Jos rinnalle otetaan Audi A4 Avant -farkku, johon isolla takaluukulla toteutettua A5 Sportbackia mielellään vertaa, autot ovat kattolinjan korkeutta lukuun ottamatta lähes samankokoiset. Sportbackin katto kuitenkin kaartuu miltei viisi senttiä matalampana. Tulee mieleen, että juuri tällaisia viisiovisia viistoperiä ne ensimmäiset Audi 100 Avantit olivat 1970- ja 80-luvuilla, ennen kuin nykyisen kaltaiset farmarimuodot ottivat ylivallan. Sportback on siis tavallaan perinteinen korimalli, paitsi nimeltään. Mahtuu mukaan Edellä mainitun matalan kattolinjan havaitsee ohjaamossa juuri sopivana tyköistuvuutena, mutta pääntilaa on muistettu järjestää etuistuimille riittävästi. Silti penkit voisivat urheilullisuuden nimissä olla alempanakin. Ajoasennossa tai kuljettajan ympäristössä ei ole Audi-tapaan moitteen sijaa, kunhan high tech -kojelaudan kaikki toiminnot ensin sisäistää. Kehyksettömät sivuikkunat luovat osaltaan coupé-fiilistä niin etu- kuin takaoviinkin. Sportback-korin käytännöllisyys korostuu perää kohti mentäessä. Kevyiden tavaroiden, kuten takin heittäminen takapenkille on tietenkin kaksiovista sujuvampaa. 190-senttisen matkustajan pää hipoo takana kattoa, mutta niin se tekee useimmissa tämänkokoisissa premium-sedaneissakin. Muuten tilat riittävät. Kuten edeltäjässä, Sportbackin ulkomuoto ei isoa, lastausta helpottavaa takaluukkua juuri paljasta. Selkeän suorakaiteen muotoinen kontti laajenee miltei vaakatasoon, ja ilona on lisäksi kolmiosainen selkänoja – vaikkapa suksien kuljettamista varten. Liukas luiska Ajettavuudeltaan A5 Sportback on tyypillinen nyky-Audi: tekninen, toimiva ja tehokas. Ahnaimpiin mutkatiesyöppöihin, kuten Alfa Romeo Giuliaan verrattuna hauskuudesta uupuu rahtunen, mutta toisaalta moni arvostaa nykyään juuri tällaista helppoa sporttisuutta. Helppoutta korostaa alustan moitteeton toiminta, kuten myös todella vakaa kulku suoralla tiellä. Koeajoautoon oli speksattu ajettavuuteen vaikuttavia varusteita, kuten 255/35 R19 -pyörät, joiden ainoana varjopuolena oli rengasmelun erottuminen muuten hiljaisessa autossa. Niin ikään lisävarusteinen säätyvä iskunvaimennus tasaa kuitenkin leveiden läskien aiheuttamaa värinää, kunhan ajotilan pitää comfort-asennossa. Kaksilitrainen diesel antaa muuten ripeän ja hiljaisen suorituskyvyn, mutta aina kylkiäisenä tuleva kaksoiskytkinautomaatti vesittää hieman menoa tutuilla risteyslähtöviivyttelyillään. Kaikkeen tottuu, mutta ilman tätä epäkohtaa A5 Sportback olisi vieläkin täydellisempi tapaus. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.audi.fi/a5-sportback Audi A5 Sportback Business Sport 2.0 TDI 140 kW quattro S tronic Hinta alkaen 59 812 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe