22.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: pidempi, leveämpi ja matalampi – häpeilemätön Nissan Micra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viides Nissan Micra -sukupolvi nostaa Nissanin pikkuautoluokan kärkikahinoihin. Hyvää: rohkea ulkonäköpäivitys, jämäkkä alusta, sisusta. Huonoa: tunnoton kaasupoljin, hengetön moottori, takapenkin mitoitus. Uudistunut Nissan Micra on pikkuauto, joka ei häpeile muotojaan. Viides sukupolvi karistaa mallin hivenen tylsän maineen kertaheitolla. Auto herättää ansaittua huomiota huoltamon pihassa ja kaupungin vilinässä. Harvasta pikkuautosta on yhtä helppo innostua yhdellä vilkaisulla. Auto on saanut tyystin uuden ilmeen keulasta perään. Se on myös pidempi, leveämpi ja matalampi. Pirteyttä lisää myös energisen oranssi värivalinta (542 €). Neljästä vaihtoehdosta korkein Tekna-varustetaso on lähes 5 000 euroa perusmallia kalliimpi, joten autolta on lupa odottaa enemmän. Sijoituksen vastineeksi saa näyttävyyttä ja mukavuutta muun muassa tummennettujen takalasien, led-ajovalojen, automaatti-ilmastoinnin, navigoinnin, pysäköintitutkan ja peruutuskameran muodossa. Monitoimiohjauspyörä kuuluu vakiovarusteluun, mutta nahkaverhoilusta on maksettava vielä 900 euroa lisää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuskilla asiat hyvin Kuskin penkillä on helppo olla tyytyväinen. Ohjaamo on pelkistetyn tyylikäs ja hallintalaitteiden sijoittelu kohdallaan. Sopiva ajoasento löytyy vaivatta, mutta sivuttaistukea istuimelta jää kaipaamaan. Kuskin paikalla tunnelma on kuin isommassa autossa. Takapenkillä mitoitus on tiukempi. 175 senttisellä pää osuu auttamattomasti kattoon ja pikkuautojen tapaan kolme paikkaa on käytännössä mitoitettu kahdelle. Turvaistuimen sovitteleminen onnistuu takaovien ansiosta vaivatta, mutta jalkatilaa lapselle jää niukasti, joten penkkien potkimiseen on varauduttava. 300:n litran tavaratila on varsin käyttökelpoinen, vaikka pyöräkotelot nipistävät tilasta osan. Nissan myöntää suunnitelleensa Micran lähinnä lapsettomille. Painopiste on nuorissa individualisteissa sekä varttuneemmissa autoilijoissa. Kolmisylinterinen moottori Koeajoauton moottoriksi on valittu 899 kuutiosentin turboahdettu ja 90 hevosvoimainen bensiinimoottori. Tarjolla on myös litran vapaasti hengittävä bensavaihtoehto (70 hv) sekä turbodiesel (90 hv). Ajossa Micra osoittautuu totuttelua vaativaksi. Matalilla kierroksilla ja kiihdytyksissä moottori on hivenen puhditon, eikä selvästi ohjaamoon kantautuva kolmisylinterisen pörinä ilahduta kaikkia. Yhdessä yllättävän tunnottoman kaasupolkimen kanssa ajo on nykivää ja himmentää ensikohtaamisen aikaansaamaa riemua. Sattumalta rinnakkain kokeiltavaksi tarjoutuneen Seat Ibizan litran kolmisylinteriseen voimanlähteeseen verrattuna Micran moottori antaa vanhahtavan vaikutelman. Matka-ajossa yllätys Matka-ajossa pikkuautolta ei yleensä odota kovin kummoisia, mutta Micra etenee mallikkaasti moottoritiellä. Ajaminen on hauskaa myös mutkatiellä. Kaarteissa Micra ei niiaa eikä huoju. Varomattomalle auton menohalut saattavat jopa poikia ylinopeussakon. Viisivaihteinen käsivaihteisto tulee tutuksi, sillä kiihdytyksiin on tarjottava suosiolla pienempää vaihdetta. Myös kaupunkiajossa vaihteita on kierrätettävä. Aktiivisesta ajamisesta nauttivaa piirre ei välttämättä häiritse, mutta automaatin vaivattomuutta kaipaava pettyy. Tarjolla on ainakin aluksi vain manuaali. Yhdistetyksi kulutukseksi luvattu 4,6 litraa sadalla kilometrillä vaatii huippuunsa hiottua pihistelytaitoa. Sekalaisessa ajossa sinnittely kuuden litran tuntumassa sujuu helpommin. Sisämelu on hyvällä asvaltilla ilahduttavan maltillinen, vaikka alle on asennettu leveät 17 tuuman renkaat. Soralla tilanne muuttuu tyystin. Pikkukivet nakuttavat rengaskoteloissa ja alustassa yllättävän kovaäänisesti ja irtosoralla ajo muuttuu suorastaan levottomaksi. Näyttävällä rengasvalinnalla on kääntöpuolensa, mutta yksin renkaiden piikkiin käytös ja varsinkaan melutaso ei mene. Micran vakiovarusteluun kuuluu Safety Pack ‑varustelu, johon kuuluu kaistavahtijärjestelmä, automaattinen ajovalojen vaihtojärjestelmä ja automaattinen hätäjarrutustoiminto, joka havaitsee myös jalankulkijan. Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.nissan.fi/micra Nissan Micra IG-T 90 5MT Hinta alkaen 14 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 133 € Moottori Bensiinimoottori 899 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1743 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2525 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?