22.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: pidempi, leveämpi ja matalampi – häpeilemätön Nissan Micra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viides Nissan Micra -sukupolvi nostaa Nissanin pikkuautoluokan kärkikahinoihin. Hyvää: rohkea ulkonäköpäivitys, jämäkkä alusta, sisusta. Huonoa: tunnoton kaasupoljin, hengetön moottori, takapenkin mitoitus. Uudistunut Nissan Micra on pikkuauto, joka ei häpeile muotojaan. Viides sukupolvi karistaa mallin hivenen tylsän maineen kertaheitolla. Auto herättää ansaittua huomiota huoltamon pihassa ja kaupungin vilinässä. Harvasta pikkuautosta on yhtä helppo innostua yhdellä vilkaisulla. Auto on saanut tyystin uuden ilmeen keulasta perään. Se on myös pidempi, leveämpi ja matalampi. Pirteyttä lisää myös energisen oranssi värivalinta (542 €). Neljästä vaihtoehdosta korkein Tekna-varustetaso on lähes 5 000 euroa perusmallia kalliimpi, joten autolta on lupa odottaa enemmän. Sijoituksen vastineeksi saa näyttävyyttä ja mukavuutta muun muassa tummennettujen takalasien, led-ajovalojen, automaatti-ilmastoinnin, navigoinnin, pysäköintitutkan ja peruutuskameran muodossa. Monitoimiohjauspyörä kuuluu vakiovarusteluun, mutta nahkaverhoilusta on maksettava vielä 900 euroa lisää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuskilla asiat hyvin Kuskin penkillä on helppo olla tyytyväinen. Ohjaamo on pelkistetyn tyylikäs ja hallintalaitteiden sijoittelu kohdallaan. Sopiva ajoasento löytyy vaivatta, mutta sivuttaistukea istuimelta jää kaipaamaan. Kuskin paikalla tunnelma on kuin isommassa autossa. Takapenkillä mitoitus on tiukempi. 175 senttisellä pää osuu auttamattomasti kattoon ja pikkuautojen tapaan kolme paikkaa on käytännössä mitoitettu kahdelle. Turvaistuimen sovitteleminen onnistuu takaovien ansiosta vaivatta, mutta jalkatilaa lapselle jää niukasti, joten penkkien potkimiseen on varauduttava. 300:n litran tavaratila on varsin käyttökelpoinen, vaikka pyöräkotelot nipistävät tilasta osan. Nissan myöntää suunnitelleensa Micran lähinnä lapsettomille. Painopiste on nuorissa individualisteissa sekä varttuneemmissa autoilijoissa. Kolmisylinterinen moottori Koeajoauton moottoriksi on valittu 899 kuutiosentin turboahdettu ja 90 hevosvoimainen bensiinimoottori. Tarjolla on myös litran vapaasti hengittävä bensavaihtoehto (70 hv) sekä turbodiesel (90 hv). Ajossa Micra osoittautuu totuttelua vaativaksi. Matalilla kierroksilla ja kiihdytyksissä moottori on hivenen puhditon, eikä selvästi ohjaamoon kantautuva kolmisylinterisen pörinä ilahduta kaikkia. Yhdessä yllättävän tunnottoman kaasupolkimen kanssa ajo on nykivää ja himmentää ensikohtaamisen aikaansaamaa riemua. Sattumalta rinnakkain kokeiltavaksi tarjoutuneen Seat Ibizan litran kolmisylinteriseen voimanlähteeseen verrattuna Micran moottori antaa vanhahtavan vaikutelman. Matka-ajossa yllätys Matka-ajossa pikkuautolta ei yleensä odota kovin kummoisia, mutta Micra etenee mallikkaasti moottoritiellä. Ajaminen on hauskaa myös mutkatiellä. Kaarteissa Micra ei niiaa eikä huoju. Varomattomalle auton menohalut saattavat jopa poikia ylinopeussakon. Viisivaihteinen käsivaihteisto tulee tutuksi, sillä kiihdytyksiin on tarjottava suosiolla pienempää vaihdetta. Myös kaupunkiajossa vaihteita on kierrätettävä. Aktiivisesta ajamisesta nauttivaa piirre ei välttämättä häiritse, mutta automaatin vaivattomuutta kaipaava pettyy. Tarjolla on ainakin aluksi vain manuaali. Yhdistetyksi kulutukseksi luvattu 4,6 litraa sadalla kilometrillä vaatii huippuunsa hiottua pihistelytaitoa. Sekalaisessa ajossa sinnittely kuuden litran tuntumassa sujuu helpommin. Sisämelu on hyvällä asvaltilla ilahduttavan maltillinen, vaikka alle on asennettu leveät 17 tuuman renkaat. Soralla tilanne muuttuu tyystin. Pikkukivet nakuttavat rengaskoteloissa ja alustassa yllättävän kovaäänisesti ja irtosoralla ajo muuttuu suorastaan levottomaksi. Näyttävällä rengasvalinnalla on kääntöpuolensa, mutta yksin renkaiden piikkiin käytös ja varsinkaan melutaso ei mene. Micran vakiovarusteluun kuuluu Safety Pack ‑varustelu, johon kuuluu kaistavahtijärjestelmä, automaattinen ajovalojen vaihtojärjestelmä ja automaattinen hätäjarrutustoiminto, joka havaitsee myös jalankulkijan. Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.nissan.fi/micra Nissan Micra IG-T 90 5MT Hinta alkaen 14 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 133 € Moottori Bensiinimoottori 899 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1743 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2525 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan