22.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: pidempi, leveämpi ja matalampi – häpeilemätön Nissan Micra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viides Nissan Micra -sukupolvi nostaa Nissanin pikkuautoluokan kärkikahinoihin. Hyvää: rohkea ulkonäköpäivitys, jämäkkä alusta, sisusta. Huonoa: tunnoton kaasupoljin, hengetön moottori, takapenkin mitoitus. Uudistunut Nissan Micra on pikkuauto, joka ei häpeile muotojaan. Viides sukupolvi karistaa mallin hivenen tylsän maineen kertaheitolla. Auto herättää ansaittua huomiota huoltamon pihassa ja kaupungin vilinässä. Harvasta pikkuautosta on yhtä helppo innostua yhdellä vilkaisulla.Auto on saanut tyystin uuden ilmeen keulasta perään. Se on myös pidempi, leveämpi ja matalampi. Pirteyttä lisää myös energisen oranssi värivalinta (542 €).Neljästä vaihtoehdosta korkein Tekna-varustetaso on lähes 5 000 euroa perusmallia kalliimpi, joten autolta on lupa odottaa enemmän. Sijoituksen vastineeksi saa näyttävyyttä ja mukavuutta muun muassa tummennettujen takalasien, led-ajovalojen, automaatti-ilmastoinnin, navigoinnin, pysäköintitutkan ja peruutuskameran muodossa. Monitoimiohjauspyörä kuuluu vakiovarusteluun, mutta nahkaverhoilusta on maksettava vielä 900 euroa lisää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuskilla asiat hyvinKuskin penkillä on helppo olla tyytyväinen. Ohjaamo on pelkistetyn tyylikäs ja hallintalaitteiden sijoittelu kohdallaan. Sopiva ajoasento löytyy vaivatta, mutta sivuttaistukea istuimelta jää kaipaamaan. Kuskin paikalla tunnelma on kuin isommassa autossa.Takapenkillä mitoitus on tiukempi. 175 senttisellä pää osuu auttamattomasti kattoon ja pikkuautojen tapaan kolme paikkaa on käytännössä mitoitettu kahdelle. Turvaistuimen sovitteleminen onnistuu takaovien ansiosta vaivatta, mutta jalkatilaa lapselle jää niukasti, joten penkkien potkimiseen on varauduttava. 300:n litran tavaratila on varsin käyttökelpoinen, vaikka pyöräkotelot nipistävät tilasta osan.Nissan myöntää suunnitelleensa Micran lähinnä lapsettomille. Painopiste on nuorissa individualisteissa sekä varttuneemmissa autoilijoissa.Kolmisylinterinen moottoriKoeajoauton moottoriksi on valittu 899 kuutiosentin turboahdettu ja 90 hevosvoimainen bensiinimoottori. Tarjolla on myös litran vapaasti hengittävä bensavaihtoehto (70 hv) sekä turbodiesel (90 hv).Ajossa Micra osoittautuu totuttelua vaativaksi. Matalilla kierroksilla ja kiihdytyksissä moottori on hivenen puhditon, eikä selvästi ohjaamoon kantautuva kolmisylinterisen pörinä ilahduta kaikkia. Yhdessä yllättävän tunnottoman kaasupolkimen kanssa ajo on nykivää ja himmentää ensikohtaamisen aikaansaamaa riemua.Sattumalta rinnakkain kokeiltavaksi tarjoutuneen Seat Ibizan litran kolmisylinteriseen voimanlähteeseen verrattuna Micran moottori antaa vanhahtavan vaikutelman.Matka-ajossa yllätysMatka-ajossa pikkuautolta ei yleensä odota kovin kummoisia, mutta Micra etenee mallikkaasti moottoritiellä. Ajaminen on hauskaa myös mutkatiellä. Kaarteissa Micra ei niiaa eikä huoju. Varomattomalle auton menohalut saattavat jopa poikia ylinopeussakon.Viisivaihteinen käsivaihteisto tulee tutuksi, sillä kiihdytyksiin on tarjottava suosiolla pienempää vaihdetta. Myös kaupunkiajossa vaihteita on kierrätettävä. Aktiivisesta ajamisesta nauttivaa piirre ei välttämättä häiritse, mutta automaatin vaivattomuutta kaipaava pettyy. Tarjolla on ainakin aluksi vain manuaali.Yhdistetyksi kulutukseksi luvattu 4,6 litraa sadalla kilometrillä vaatii huippuunsa hiottua pihistelytaitoa. Sekalaisessa ajossa sinnittely kuuden litran tuntumassa sujuu helpommin.Sisämelu on hyvällä asvaltilla ilahduttavan maltillinen, vaikka alle on asennettu leveät 17 tuuman renkaat. Soralla tilanne muuttuu tyystin. Pikkukivet nakuttavat rengaskoteloissa ja alustassa yllättävän kovaäänisesti ja irtosoralla ajo muuttuu suorastaan levottomaksi. Näyttävällä rengasvalinnalla on kääntöpuolensa, mutta yksin renkaiden piikkiin käytös ja varsinkaan melutaso ei mene.Micran vakiovarusteluun kuuluu Safety Pack ‑varustelu, johon kuuluu kaistavahtijärjestelmä, automaattinen ajovalojen vaihtojärjestelmä ja automaattinen hätäjarrutustoiminto, joka havaitsee myös jalankulkijan.Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.nissan.fi/micra Nissan Micra IG-T 90 5MT Hinta alkaen 14 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 133 € Moottori Bensiinimoottori 899 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1743 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2525 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen