5.5.2019

Koeajo: pysähtymättä paras – Renault Talisman Sport Tourer TCe 160

Renault Talisman Sport Tourer TCe 160

Renaultin ja Mercedeksen yhteistyön hedelmänä syntynyt 1,33-litrainen bensiinimoottori kuulostaa ehkä pieneltä kookkaan Talismanin keulalle, mutta lopputulos yllättää.

Kookkaampien keskiluokkalaisten D-segmentti ei ole muuttunut Renault Talismanin ensiesittelyn jälkeen sen muodikkaammaksi, mutta tämä ei ole tietenkään este kookkaan ranskalaisauton uudistumiselle. Muhkealle keulalle on nyt istutettu muun muassa Nissan Qashqaista ja Mercedes-Benzin A-sarjasta tutuksi tullut 1,33-litrainen bensiinimoottori 160 hevosvoiman versiona. Tuttuun tapaan moottorin parina on seitsemänvaihteinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti, mutta lopputuloksissa on kuitenkin eroa.

Renault Talisman Sport Tourer TCe 160

Samalla moottorivalikoimaa on viilattu muutenkin, esimerkiksi aiemmin tarjotut dieselit loistavat nyt vain poissaolollaan. Tällä hetkellä hinnaston toinen moottorivaihtoehto on 225-hevosvoimainen 1,8 litran bensiinimoottori.

Renault Talisman Sport Tourer TCe 160

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavan muhkeasti

Renaultin viime vuosien muotokieli tunnetaan tietynlaisesta muhkeudesta, joka korostuu entuudestaan 4,87 metriä pitkän Talisman Sport Tourerin kohdalla. Matkustamon tilat vastaavat ulkonäköä, joten tilaa on kiitettävästi ainakin neljälle aikuiselle. Farmariversiossa tavaratilaa on 572 litraa ja takaistuimet kaatamalla kuljetuskapasiteettia on 1 681 litraa. Nahkaverhoiltu matkustamo on miellyttävä ja hiljainen paikka taittaa matkaa.

Renault Talisman Sport Tourer TCe 160

Kuljettajan työpistettä määrittää kookas mittaristonäyttö, joka sijaitsee omassa kuilussaan muutaman perinteisen viisarimittarin välissä. Renault tarjoaa kohtuullisen hyvät mahdollisuudet mittaristonäkymien muovaamiseen mieleisekseen, joten esimerkiksi ajotilan vaihtaminen näkyy mittaristossa heti. Yhteensä ajotiloja on viisi, mutta mielenkiintoisesti Renaultin oletusasetus on Neutral eikä Comfort. Havaittavat erot eri tilojen välillä jäävät kuitenkin vähäisiksi, vaikka ajotilat vaikuttavat poikkeukselliseen moneen asiaan.

4Control-nelipyöräohjaus tekee pitkästä autosta yllättävän ketterän ajettavan, vähentäen kääntöympyrää 0,8 metrillä. Yllättävä ketteryys saattaa vaatia totuttelua pidemmän maantieajon jälkeen, sillä järjestelmä korostaa taajamassa ketteryyttä, maantiellä vakautta. Säädettävänäkin iskunvaimennus ylläpitää ranskalaiselle autolle sopivaa mukavuutta, joten Sport-ajotila ei juuri shokeeraa.

Keskikonsolia hallitsee 8,7-tuumainen R-Link-tietoviihdejärjestelmä, jonka näyttö on valtavirrasta poiketen pystypäin. Järjestelmä tuntuu nykymittapuulla hiukan hitaalta ja vanhahtavalta, mutta se ajaa asiansa.

Kytkinkouluun mars

1,33-litraisen moottorin voimavarat riittävät Renaultin käytössä hyvin, eikä voimalinja herätä pelkoja jalkoihin jäämisestä. Poikkeuksen muodostaa kaksoiskytkinvaihteiston käytös liikkeellelähdöissä, joissa vaihteisto käyttää kytkintä kuin autokouluaan aloitteleva. Sama toistuu myös peruutusvaihteen kohdalla. Auton jo liikkuessa ongelmaa ei enää ole.

Renault Talisman Sport Tourer TCe 160

Mukautuva vakionopeudensäädin on toteutettu harkiten, mutta järjestelmä tuntuu olevan välillä huono pari vaihteiston kanssa, ajautuen herkästi downshiftientäyteiseen hidastelu-ryntäily -pumppausliikkeeseen letkan nopeuden tai maaston vaihdellessa.

Renault Talisman Sport Tourer TCe 160

Turhaa stressiä saattaa aiheuttaa myös hinta, sillä koeajoauton kattava varustelu nostaa Talismanin jo 49 000 euron tuntumaan. Kyseessä on hintaluokka, jossa muut kilpailijat voivat osoittautua koviksi pähkinöiksi. Kannattaakin miettiä erityisesti suurempien varustepakettien mielekkyyttä, ovatko esimerkiksi nelipyöräohjaus ja säädettävä iskunvaimennus varmasti tarpeellisia? Talismanin leppoisuus tulee esiin vähemmälläkin.

Renault Talisman Sport Tourer TCe 160

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Lisätietoja: Renault Suomi

Renault Talisman Sport Tourer TCe 160 EDC 4Control Intens

Hinta alkaen

36 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

48 980 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

117 kW (160 hv), 5500 r/min

Vääntö

270 Nm (1800 r/min)

Vääntö

270 Nm (1800 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,2 s

Huippunopeus

205 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,1 (yhd.)

CO2-päästöt

162 g/km

Mitat

pituus 4865 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2809 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

4 vuotta tai 100 000 km

Luetuimmat