5.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: pysähtymättä paras – Renault Talisman Sport Tourer TCe 160 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin ja Mercedeksen yhteistyön hedelmänä syntynyt 1,33-litrainen bensiinimoottori kuulostaa ehkä pieneltä kookkaan Talismanin keulalle, mutta lopputulos yllättää. Kookkaampien keskiluokkalaisten D-segmentti ei ole muuttunut Renault Talismanin ensiesittelyn jälkeen sen muodikkaammaksi, mutta tämä ei ole tietenkään este kookkaan ranskalaisauton uudistumiselle. Muhkealle keulalle on nyt istutettu muun muassa Nissan Qashqaista ja Mercedes-Benzin A-sarjasta tutuksi tullut 1,33-litrainen bensiinimoottori 160 hevosvoiman versiona. Tuttuun tapaan moottorin parina on seitsemänvaihteinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti, mutta lopputuloksissa on kuitenkin eroa. Samalla moottorivalikoimaa on viilattu muutenkin, esimerkiksi aiemmin tarjotut dieselit loistavat nyt vain poissaolollaan. Tällä hetkellä hinnaston toinen moottorivaihtoehto on 225-hevosvoimainen 1,8 litran bensiinimoottori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavan muhkeasti Renaultin viime vuosien muotokieli tunnetaan tietynlaisesta muhkeudesta, joka korostuu entuudestaan 4,87 metriä pitkän Talisman Sport Tourerin kohdalla. Matkustamon tilat vastaavat ulkonäköä, joten tilaa on kiitettävästi ainakin neljälle aikuiselle. Farmariversiossa tavaratilaa on 572 litraa ja takaistuimet kaatamalla kuljetuskapasiteettia on 1 681 litraa. Nahkaverhoiltu matkustamo on miellyttävä ja hiljainen paikka taittaa matkaa. Kuljettajan työpistettä määrittää kookas mittaristonäyttö, joka sijaitsee omassa kuilussaan muutaman perinteisen viisarimittarin välissä. Renault tarjoaa kohtuullisen hyvät mahdollisuudet mittaristonäkymien muovaamiseen mieleisekseen, joten esimerkiksi ajotilan vaihtaminen näkyy mittaristossa heti. Yhteensä ajotiloja on viisi, mutta mielenkiintoisesti Renaultin oletusasetus on Neutral eikä Comfort. Havaittavat erot eri tilojen välillä jäävät kuitenkin vähäisiksi, vaikka ajotilat vaikuttavat poikkeukselliseen moneen asiaan. 4Control-nelipyöräohjaus tekee pitkästä autosta yllättävän ketterän ajettavan, vähentäen kääntöympyrää 0,8 metrillä. Yllättävä ketteryys saattaa vaatia totuttelua pidemmän maantieajon jälkeen, sillä järjestelmä korostaa taajamassa ketteryyttä, maantiellä vakautta. Säädettävänäkin iskunvaimennus ylläpitää ranskalaiselle autolle sopivaa mukavuutta, joten Sport-ajotila ei juuri shokeeraa. Keskikonsolia hallitsee 8,7-tuumainen R-Link-tietoviihdejärjestelmä, jonka näyttö on valtavirrasta poiketen pystypäin. Järjestelmä tuntuu nykymittapuulla hiukan hitaalta ja vanhahtavalta, mutta se ajaa asiansa. Kytkinkouluun mars 1,33-litraisen moottorin voimavarat riittävät Renaultin käytössä hyvin, eikä voimalinja herätä pelkoja jalkoihin jäämisestä. Poikkeuksen muodostaa kaksoiskytkinvaihteiston käytös liikkeellelähdöissä, joissa vaihteisto käyttää kytkintä kuin autokouluaan aloitteleva. Sama toistuu myös peruutusvaihteen kohdalla. Auton jo liikkuessa ongelmaa ei enää ole. Mukautuva vakionopeudensäädin on toteutettu harkiten, mutta järjestelmä tuntuu olevan välillä huono pari vaihteiston kanssa, ajautuen herkästi downshiftientäyteiseen hidastelu-ryntäily -pumppausliikkeeseen letkan nopeuden tai maaston vaihdellessa. Turhaa stressiä saattaa aiheuttaa myös hinta, sillä koeajoauton kattava varustelu nostaa Talismanin jo 49 000 euron tuntumaan. Kyseessä on hintaluokka, jossa muut kilpailijat voivat osoittautua koviksi pähkinöiksi. Kannattaakin miettiä erityisesti suurempien varustepakettien mielekkyyttä, ovatko esimerkiksi nelipyöräohjaus ja säädettävä iskunvaimennus varmasti tarpeellisia? Talismanin leppoisuus tulee esiin vähemmälläkin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisätietoja: Renault Suomi Renault Talisman Sport Tourer TCe 160 EDC 4Control Intens Hinta alkaen 36 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 980 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 117 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (1800 r/min) Vääntö 270 Nm (1800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,1 (yhd.) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4865 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2809 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku