5.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: pysähtymättä paras – Renault Talisman Sport Tourer TCe 160 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin ja Mercedeksen yhteistyön hedelmänä syntynyt 1,33-litrainen bensiinimoottori kuulostaa ehkä pieneltä kookkaan Talismanin keulalle, mutta lopputulos yllättää. Kookkaampien keskiluokkalaisten D-segmentti ei ole muuttunut Renault Talismanin ensiesittelyn jälkeen sen muodikkaammaksi, mutta tämä ei ole tietenkään este kookkaan ranskalaisauton uudistumiselle. Muhkealle keulalle on nyt istutettu muun muassa Nissan Qashqaista ja Mercedes-Benzin A-sarjasta tutuksi tullut 1,33-litrainen bensiinimoottori 160 hevosvoiman versiona. Tuttuun tapaan moottorin parina on seitsemänvaihteinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti, mutta lopputuloksissa on kuitenkin eroa. Samalla moottorivalikoimaa on viilattu muutenkin, esimerkiksi aiemmin tarjotut dieselit loistavat nyt vain poissaolollaan. Tällä hetkellä hinnaston toinen moottorivaihtoehto on 225-hevosvoimainen 1,8 litran bensiinimoottori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavan muhkeasti Renaultin viime vuosien muotokieli tunnetaan tietynlaisesta muhkeudesta, joka korostuu entuudestaan 4,87 metriä pitkän Talisman Sport Tourerin kohdalla. Matkustamon tilat vastaavat ulkonäköä, joten tilaa on kiitettävästi ainakin neljälle aikuiselle. Farmariversiossa tavaratilaa on 572 litraa ja takaistuimet kaatamalla kuljetuskapasiteettia on 1 681 litraa. Nahkaverhoiltu matkustamo on miellyttävä ja hiljainen paikka taittaa matkaa. Kuljettajan työpistettä määrittää kookas mittaristonäyttö, joka sijaitsee omassa kuilussaan muutaman perinteisen viisarimittarin välissä. Renault tarjoaa kohtuullisen hyvät mahdollisuudet mittaristonäkymien muovaamiseen mieleisekseen, joten esimerkiksi ajotilan vaihtaminen näkyy mittaristossa heti. Yhteensä ajotiloja on viisi, mutta mielenkiintoisesti Renaultin oletusasetus on Neutral eikä Comfort. Havaittavat erot eri tilojen välillä jäävät kuitenkin vähäisiksi, vaikka ajotilat vaikuttavat poikkeukselliseen moneen asiaan. 4Control-nelipyöräohjaus tekee pitkästä autosta yllättävän ketterän ajettavan, vähentäen kääntöympyrää 0,8 metrillä. Yllättävä ketteryys saattaa vaatia totuttelua pidemmän maantieajon jälkeen, sillä järjestelmä korostaa taajamassa ketteryyttä, maantiellä vakautta. Säädettävänäkin iskunvaimennus ylläpitää ranskalaiselle autolle sopivaa mukavuutta, joten Sport-ajotila ei juuri shokeeraa. Keskikonsolia hallitsee 8,7-tuumainen R-Link-tietoviihdejärjestelmä, jonka näyttö on valtavirrasta poiketen pystypäin. Järjestelmä tuntuu nykymittapuulla hiukan hitaalta ja vanhahtavalta, mutta se ajaa asiansa. Kytkinkouluun mars 1,33-litraisen moottorin voimavarat riittävät Renaultin käytössä hyvin, eikä voimalinja herätä pelkoja jalkoihin jäämisestä. Poikkeuksen muodostaa kaksoiskytkinvaihteiston käytös liikkeellelähdöissä, joissa vaihteisto käyttää kytkintä kuin autokouluaan aloitteleva. Sama toistuu myös peruutusvaihteen kohdalla. Auton jo liikkuessa ongelmaa ei enää ole. Mukautuva vakionopeudensäädin on toteutettu harkiten, mutta järjestelmä tuntuu olevan välillä huono pari vaihteiston kanssa, ajautuen herkästi downshiftientäyteiseen hidastelu-ryntäily -pumppausliikkeeseen letkan nopeuden tai maaston vaihdellessa. Turhaa stressiä saattaa aiheuttaa myös hinta, sillä koeajoauton kattava varustelu nostaa Talismanin jo 49 000 euron tuntumaan. Kyseessä on hintaluokka, jossa muut kilpailijat voivat osoittautua koviksi pähkinöiksi. Kannattaakin miettiä erityisesti suurempien varustepakettien mielekkyyttä, ovatko esimerkiksi nelipyöräohjaus ja säädettävä iskunvaimennus varmasti tarpeellisia? Talismanin leppoisuus tulee esiin vähemmälläkin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisätietoja: Renault Suomi Renault Talisman Sport Tourer TCe 160 EDC 4Control Intens Hinta alkaen 36 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 980 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 117 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (1800 r/min) Vääntö 270 Nm (1800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,1 (yhd.) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4865 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2809 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan