5.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: pysähtymättä paras – Renault Talisman Sport Tourer TCe 160 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin ja Mercedeksen yhteistyön hedelmänä syntynyt 1,33-litrainen bensiinimoottori kuulostaa ehkä pieneltä kookkaan Talismanin keulalle, mutta lopputulos yllättää. Kookkaampien keskiluokkalaisten D-segmentti ei ole muuttunut Renault Talismanin ensiesittelyn jälkeen sen muodikkaammaksi, mutta tämä ei ole tietenkään este kookkaan ranskalaisauton uudistumiselle. Muhkealle keulalle on nyt istutettu muun muassa Nissan Qashqaista ja Mercedes-Benzin A-sarjasta tutuksi tullut 1,33-litrainen bensiinimoottori 160 hevosvoiman versiona. Tuttuun tapaan moottorin parina on seitsemänvaihteinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti, mutta lopputuloksissa on kuitenkin eroa.Samalla moottorivalikoimaa on viilattu muutenkin, esimerkiksi aiemmin tarjotut dieselit loistavat nyt vain poissaolollaan. Tällä hetkellä hinnaston toinen moottorivaihtoehto on 225-hevosvoimainen 1,8 litran bensiinimoottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavan muhkeastiRenaultin viime vuosien muotokieli tunnetaan tietynlaisesta muhkeudesta, joka korostuu entuudestaan 4,87 metriä pitkän Talisman Sport Tourerin kohdalla. Matkustamon tilat vastaavat ulkonäköä, joten tilaa on kiitettävästi ainakin neljälle aikuiselle. Farmariversiossa tavaratilaa on 572 litraa ja takaistuimet kaatamalla kuljetuskapasiteettia on 1 681 litraa. Nahkaverhoiltu matkustamo on miellyttävä ja hiljainen paikka taittaa matkaa.Kuljettajan työpistettä määrittää kookas mittaristonäyttö, joka sijaitsee omassa kuilussaan muutaman perinteisen viisarimittarin välissä. Renault tarjoaa kohtuullisen hyvät mahdollisuudet mittaristonäkymien muovaamiseen mieleisekseen, joten esimerkiksi ajotilan vaihtaminen näkyy mittaristossa heti. Yhteensä ajotiloja on viisi, mutta mielenkiintoisesti Renaultin oletusasetus on Neutral eikä Comfort. Havaittavat erot eri tilojen välillä jäävät kuitenkin vähäisiksi, vaikka ajotilat vaikuttavat poikkeukselliseen moneen asiaan.4Control-nelipyöräohjaus tekee pitkästä autosta yllättävän ketterän ajettavan, vähentäen kääntöympyrää 0,8 metrillä. Yllättävä ketteryys saattaa vaatia totuttelua pidemmän maantieajon jälkeen, sillä järjestelmä korostaa taajamassa ketteryyttä, maantiellä vakautta. Säädettävänäkin iskunvaimennus ylläpitää ranskalaiselle autolle sopivaa mukavuutta, joten Sport-ajotila ei juuri shokeeraa. Keskikonsolia hallitsee 8,7-tuumainen R-Link-tietoviihdejärjestelmä, jonka näyttö on valtavirrasta poiketen pystypäin. Järjestelmä tuntuu nykymittapuulla hiukan hitaalta ja vanhahtavalta, mutta se ajaa asiansa.Kytkinkouluun mars1,33-litraisen moottorin voimavarat riittävät Renaultin käytössä hyvin, eikä voimalinja herätä pelkoja jalkoihin jäämisestä. Poikkeuksen muodostaa kaksoiskytkinvaihteiston käytös liikkeellelähdöissä, joissa vaihteisto käyttää kytkintä kuin autokouluaan aloitteleva. Sama toistuu myös peruutusvaihteen kohdalla. Auton jo liikkuessa ongelmaa ei enää ole.Mukautuva vakionopeudensäädin on toteutettu harkiten, mutta järjestelmä tuntuu olevan välillä huono pari vaihteiston kanssa, ajautuen herkästi downshiftientäyteiseen hidastelu-ryntäily -pumppausliikkeeseen letkan nopeuden tai maaston vaihdellessa.Turhaa stressiä saattaa aiheuttaa myös hinta, sillä koeajoauton kattava varustelu nostaa Talismanin jo 49 000 euron tuntumaan. Kyseessä on hintaluokka, jossa muut kilpailijat voivat osoittautua koviksi pähkinöiksi. Kannattaakin miettiä erityisesti suurempien varustepakettien mielekkyyttä, ovatko esimerkiksi nelipyöräohjaus ja säädettävä iskunvaimennus varmasti tarpeellisia? Talismanin leppoisuus tulee esiin vähemmälläkin.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: Renault Suomi Renault Talisman Sport Tourer TCe 160 EDC 4Control Intens Hinta alkaen 36 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 980 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 117 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (1800 r/min) Vääntö 270 Nm (1800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,1 (yhd.) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4865 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2809 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.7.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 Sedan 2.0 TFSI e-hybrid quattro – numeroa isompi 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon