25.9.2017

Koeajo: riskejä ottamatta maasturijuhliin – Opel Grandland X

Opel Grandland X

Uusi Opel Grandland X tulee katumaastureiden kutsuille aika myöhään, mutta mukaan ehtii, koska katumaastureiden myyntiluvut nousevat joka vuosi melko tasaisesti. Hyvää: kattava perusvarustelu, tavaratilan käytännöllisyys, kilpailukykyinen hinnoittelu. Huonoa: varman päälle -ajattelu suunnittelussa, moottorivaihtoehtojen vähäisyys.

Opel Grandland X on uutuus, jonka koeajo Saksassa paljastaa, että Opel on askarrellut kilpailukykyisen maasturin. Se ei ole yhtä eloisa ja luonteikas kuin koeajoalueen parhaat viinit, mutta Grandland X napannee Suomessa melko sievän markkinaosuuden.

Opel Grandland X

Uutuus on Opelin kolmas X-sarjalainen ja samalla sen katumaastureista suurin. Crossland X on lähes 30 senttiä ja Mokka X 20 senttiä lyhyempi, joten 4,5-metrinen Grandland X on selkeä isoveli.

Yhteisprojektina Peugeot 3008:n kanssa valmistettavaan Grandlandiin on etsitty kultaisen keskitien kautta monikäyttöisyyttä, jotta se istuisi sekä lapsiperheen että iäkkäiden kuluttajien autoksi. Ja oikeastaan kaikille siltä väliltäkin.

Auton suunnittelusta jää siksi vahva riskittömyyden tunne.

Opel Grandland X

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vain kaksi moottoria

Aluksi moottoreita on tarjolla vain kaksi. Turbon tukema 1,2-litrainen bensiinimoottori (130 hv, 230 Nm) maistuu koeajossa melko innokkaalta ja kyvykkäältä voimanlähteeltä. Se päihittää ajamisen ilossa 1,6-litraisen dieselin (120hv, 300 Nm).

Diesel on myös hiukan kalliimpi, mutta on sitkeämpänä vääntäjänä parempi valinta siinä tapauksessa, että tavaraa ja/tai ihmisiä on kyydittävänä jatkuvasti paljon.

Opel Grandland X

Nelivetoa ei autoon saa. Molempiin moottoreihin on yhdistettävissä käsi- tai automaattivaihteisto.

Pehmeäksi säädetty jousitus vie lokoisasti yli tiestön epätasaisuuksien, mutta tuo samalla hieman kallistelua kaarteissa. Matkustamoon ei kuulu missään nopeuksissa häiritsevästi moottoriääniä, myös kolmisylinterinen bensaturbo elämöi hillitysti.

Älykäs vakionopeussäädin tekee ruuhkissa ajamisen vaivattomaksi, kun auto pitää turvavälit omatoimisesti.

Mukavasti tilaa

Pää-, hartia- ja jalkatilaa on keskimittaiselle koehenkilölle mukavasti, jopa takapenkin keskipaikka menettelee tasaisen lattian ansiosta. Panoraamalasikaton lisämaksulla valitseva menettää pääntilaa takapenkillä. Tavaratila (514/1 652 litraa) ei ole tämän autoluokan suurin, mutta ihan riittävän tilava ja pikatutkailun perusteella nokkelasti suunniteltu.

Opel Grandland X

Lastauskorkeus on matala, ja takaluukku aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla Innovation-varustetason autoissa.

Opel Grandland X

Koeajoautomme kaksihenkinen joukkue ei päässyt sopuun ergonomiseksi luvattujen AGR-etuistuinten todellisesta mukavuudesta. Julistamme ne täten suht´ mukaviksi puheenjohtajan äänin eli fifty-sixty. Etu- ja takaistuimiin saa lämmityksen, kuten myös ohjauspyörään.

Opel Grandland X

Useimpien katumaastureiden tapaan kuljettaja saa loistavan näkyvyyden eteen ja sivuille. Taakse näkyy nihkeämmin, joten lisävarusteisia peruutustutkia, pysäköintiavustimia, panoraamakameraa ja sivupeilien katvehälytystä kannattaa harkita.

Konstailematonta tyyliä

Opel Grandland X ei edes yritä kilpailla premier-luokan autojen kanssa sisätilojen yksityiskohdissa. Kaikki on silti konstailemattomasti kunnossa, vaikka auton hintatasoa on selvästi pidetty kurissa vähän materiaaleista tinkimällä.

Varustelutasoja on kaksi: Enjoy ja Innovation.

Opel Grandland X

Jo lähtötasoon eli Enjoyhin on mahdutettu esimerkiksi OnStar-palvelu, seitsentuumainen värikosketusnäyttö, bluetooth-valmius, kuusi kaiutinta, liikennemerkkien tunnistus, mukavuusistuimet, ohjauspyörän lämmitys, vakionopeussäädin ja kaistavahti – ostajan ei siis välttämättä tarvitse vilkuilla lisävarustepaketteja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomeen lokakuulla

Opel Grandland saapuu Suomeen lokakuun puolivälissä. Bensiiniturbon lähtöhinta on 25 906 euroa ja dieselin pari sataa euroa enemmän.

Ensi vuonna mallisto laajenee 180-hevosvoimaisella dieselillä ja valmistajan sanoin "jossakin vaiheessa" myös ladattavalla hybridillä.

Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistaja

Lisätietoja: www.opel.fi/grandland-x

Opel Grandland X 1.2 Turbo Enjoy M6

Hinta alkaen

25 906 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

26 375 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

97 kW (130 hv), 5500 r/min

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,1 s

Huippunopeus

188 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

117 g/km

Mitat

pituus 4478 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2675 mm

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat