22.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla – uusi vanha tuttu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Toyota Corolla täyttää isoja saappaita, kun Auris ja Avensis poistuvat mallistosta. Hyvää: laatuvaikutelma, farmarin tilat, alhaiset CO2-päästöt. Huonoa: 5-ovisen mallin takatilat, CVT-vaihteiston luoma äänekkyys. Harvoin on Toyotalla tapahtunut näin paljon yhtä lyhyessä ajassa. Ylemmän perheautoluokan Avensiksen jääminen eläkkeelle on jo kova juttu. Sen paikan Toyotan henkilöautomalliston huipulla ottaa paluun Eurooppaan tekevä Camry hybridinä. Mutta koska Camryä valmistetaan vain sedanina, apuja Avensiksen paikkaajaksi tarvitaan myös muualta. Lääkettä tähän tuo Toyota Corolla. Auriksen farmariversio ja 5-ovinen poistuvat takavasemmalle, ja niiden paikan nappaa tuttu mallinimi Corolla. Toki myös porrasperäisiä Corollia saa jatkossakin. Ne tulevat Turkista, kun farkku ja 5-ovinen valmistetaan Englannissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Historian havinaa Corolla-nimen paluu herättää varmasti tunteita. Vuonna 1966 myyntiin tullut malli valmistautuu parhaillaan 12. sukupolveen. Tähän mennessä Corollia on valmistettu yhteensä jo yli 45 miljoonaa. Uuden sukupolven myötä poksautetaan siis rikki 50 miljoonan auton rajapyykki. Suomessa kolmen koriversion yhteismyynnillä hamutaan myös kärkisijoja Suomen myydyimpien automallien joukossa. Tuotanto alkaa ensi vuoden alussa, mutta Moottori pääsi jo viimeisen vaiheen prototyyppien rattiin Espanjassa. Ajettavina olivat sekä farmari eli Touring Sports että 5-ovinen Hatchback. Kasvaneet tilat Uuden tulemisen myötä Corollat kasataan nyt TNGA-perusrakenteelle, joka löytyy jo muun muassa Priuksen alta. Uuden perustan vapaampi skaalautuminen tarkoittaa farmarin kohdalla myös Aurisiin verrattuna selvästi reippaampaa akseliväliä. 10 sentin lisäys on paljon, mutta se on tarpeen, jos nykyisiä Avensis-farkun omistajia halutaan houkutella jatkossa Corolla-leiriin. Mittanauhan mukaan Corolla- ja Avensis-farkkujen väliset eroavaisuudet matkustamossa ja tavaratilassa ovat itse asiassa hämmentävän pienet, vaikka autojen kokonaispituudessa on selvä ero. Corollassa sentit on käytetty selvästi tehokkaammin hyödyksi – siis farmarissa. Viisiovisen viistoperän akseliväli on niukempi, ja sen takajalkatilat ovat selvästi ahtaammat. Perheelliset tarvitsevat siis farmarin. Toyotan mukaan farkulle kaavaillaankin 65 prosentin kokonaisosuutta malliston myynnistä. Tehokkaampi hybridi Toyotalla on myös kuunneltu eurooppalaisia asiakkaita, jotka ovat ilmoittaneet haluavansa enemmän tehoa konepellin alle. Tämä toive täytetään uudella kaksilitraisella hybridillä, joka tulee tutun 1,8-litraisen hybridiversion rinnalle. Uusi voimalinja tarjoaa tehoa mukavat 180 hevosvoimaa. Lisäksi sähkömoottorin 109 hevosvoimaa tuovat kivasti lisäpaukkuja kiihdytyksiin, ja vääntömomenttia löytyy sitäkin 202 newtonmetriä. Järjestelmän yhteenlaskettua vääntömomenttia ei vielä ole ilmoitettu, koska autot odottavat tyyppihyväksyntää. Kaksilitraisesta bensakoneesta on sentään jaettu enemmän tietoa, ja 1,8-litraisen tapaan se on vapaasti hengittävä. Moottorissa on käytetty runsaasti edistyksellistä, taloudellisuuteen tähtäävää tekniikkaa. Tehokas palotapahtuma ja sähkömoottorin apu pitävät hiilidioksidipäästöt alhaisina: tuprua tulee pakoputkesta vain 106 grammaa per kilometri. Se on vain seitsemän grammaa enemmän kuin 1,8-litraisessa mallissa, ja luvannee hyvää auton hintaa ajatellen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton ajettava Ajossa hybridivoimalinja toimii varsin huomaamattomasti, ja Toyota-tyyliin akkuja ei ladata pistokkeesta vaan ainoastaan ajon aikana. Corolla Touring Sports on muutenkin vaivaton ja helposti lähestyttävä kokonaisuus. Koska ajettavana oli prototyyppi, tarkemmat ajokokemukset jäävät varsinaisen tuotantomallin koeajoon ensi vuoden puolella. Tehoa ja voimaa löytyy nyt hyvin, mutta ne on kaivettava määrätietoisesti esiin. Äkkiseltään auto on hiljaisempi, mukavampi ja myös parempi ajettava kuin poistuva Auris-farmari. Tästä on kiittäminen uusia jousitusratkaisuja. Kyyti on napakan jämäkkää. Mukavuutta arvostavat voivat valita autonsa mukautuvalla iskunvaimennuksella. Toyota on kehittänyt portaatonta automaattivaihteistoa jatkuvasti, mutta moottoria reippaammin kuormitettaessa laatikon muodostama äänimaailma ei ole vieläkään sieltä hillitymmästä päästä. Maltillisessa ajossa CVT-vaihteisto onneksi pelittää varsin sivistyneesti. Myös jarrupolkimen tuntuma jättää hieman toivomisen varaa, mutta tämä on yleinen hybridejä koskeva haitta. Tyyliä ja varusteita Ohjaamossa aistii myös sen, että Toyota siirtyy alemmassa perheautoluokassa uuteen aikakauteen. Kabiinin laatuvaikutelmaan on satsattu; valtaosa käsiin osuvista materiaaleista on päällystetty pehmeällä keinonahalla. Kojelauta on kaikkiaan selkeä, ja kosketusnäyttö on kasvatettu 8-tuumaiseksi. Grafiikka ei vain ole kovin modernin oloista. Uuden pohjalevyn myötä Toyota on päivittänyt Corollaan myös uusimmat varusteensa. Vakiovarustelu on jo edullisimmissa malliversioissa kattava, ja koeajetun parhaan eli Premium-tason mukana tulee jo enemmän kuin kaikki tarvittava. Suomeen uutta Corollaa on lupa odottaa alkukeväästä. Hinnat selvinnevät alkuvuoden aikana. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lisätietoja: www.toyota.fi/corolla Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Moottori Bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 112 kW (153 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400 r/min) Teho 80 kW, 109 r/min Vääntö 190 Nm (4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4653 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?