21.8.2018 Ajoneuvot Lehtitiedot: Diess tiesi Volkswagenin dieselhuijauksesta viikkoja etukäteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka asiakirjatiedot eivät suoraan vaaranna Volkswagenin nykyisen pääjohtajan asemaa, antaa se uutta ruutia kysymyksille pörssiyhtiön tiedonantovelvollisuuden rikkomisesta. Volkswagen-ryhmän nykyinen pääjohtaja Herbert Diess on saksalaislehti Der Spiegelin mukaan tiennyt konsernin lähestyvistä dieselmurheista jo heinäkuussa 2015, vajaa kaksi kuukautta ennen päästöhuijausskandaalin paljastumista Yhdysvalloissa. Tiedot perustuvat Ala-Saksin osavaltion syyttäjän tietoihin. Suurin merkitys tiedolla on arvioitaessa sitä, tekikö Volkswagenin johtajisto virheen, kun se ei tiedottanut lähestyvistä ongelmista sijoittajilleen. Diess siirtyi BMW:ltä Volkswagen-merkin johtoon 1.7.2015. Muutama viikko myöhemmin, 27.7.2015, hän osallistui VW-ryhmän silloisen pääjohtajan Martin Winterkornin kanssa kokoukseen, jossa käsiteltiin yhdysvaltalaisviranomaisten kanssa toimimista dieselpäästöihin liittyen. Tuolloin viranomaiset uhkasivat kieltää Volkswagenin autojen myymisen, ellei yhtiö pystyisi selittämään poikkeuksellisen suuria päästöjä. Kokouksen yhteydessä jaettiin muun muassa presentaatio, joka kuitenkin kerättiin Diessiltä ja Winterkornilta pois varmuuden vuoksi. Tilaisuuden jälkeen Winterkorn oli tiedustellut Diessiltä käytettiinkö kenties BMW:llä samanlaisia moottoriohjausohjelmistoja, jotka luokiteltaisiin Yhdysvalloissa tahalliseksi päästöhuijaamiseksi. Todistajien mukaan Diessin vastasi, että hänen edellinen työnantajansa ei käyttänyt kyseisiä ratkaisuja. Volkswagenin vasteen mukaan Diessin ja Winterkornin välisen keskustelun yksityiskohtia ei voida arvioida, sillä paikalla olleiden todistajien kertomukset eroavat toisistaan. Yhtiön mukaan on viranomaisten ja oikeusasteiden työ arvioida lausuntoja ja todistajien luotettavuutta. Konsernilla on myös eriävä näkemys 27.7.2015 pidetyn kokouksen asialistasta, sillä VW:n mukaan käsiteltävänä oli uusien mallien viranomaishyväksyntä. Samalla VW toisti näkemyksensä, että se ei ole omasta näkökulmastaan rikkonut tiedonantovelvollisuuttaan sijoittajia kohtaan, sillä Volkswagenin talouspäällikkönä tuolloin toiminut Hans Dieter Pötsch arvioi päästöongelmien sakkojen olevan noin 150 miljoonaa euroa. Yhtiö myös julkisti tietonsa omasta aloitteestaan sijoittajille 22.9.2015 – neljä päivää yhdysvaltalaisviranomaisten jälkeen. Vielä syyskuun 2015 alussa VW arvioi selviävänsä alle 200 miljoonan euron sakoilla kilpailijoiden vastaavien rangaistusten perusteella. Koska yhtiö oli jo varautunut takaisinkutsukuluihin, ei se kokenut tarvetta varoittaa sijoittajia merkittävästä kuluerästä ja voitonmenetyksestä. Tähän mennessä Volkswagenin dieselhuijausskandaali on maksanut yhtiölle yli 23 miljardia euroa erilaisina sakkoina ja rangaistuksina. Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Saksalaisviranomaiset tiukkoina: korjauttakaa VW:n huijausdieselit tai... Tyhjäkäyntiäänestä se lähti – Volkswagenin dieselhuijauksen taustat Autoilijoiden osalta dieselgate alkaa olla ohi: Volkswagenin ja kuluttajaviranomaisten neuvottelut päättyneet Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?