24.5.2022 Ajoneuvot Maistiainen: GasGas ES 700 – Kevyesti alkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokas yksisylinterinen moottori ja 150 kilon massa on yhdistelmä, joka tarjoaa helpon tavan opetella sorateiden ja maastoajon alkeet. Otsikon ”kevyesti alkuun” voidaan johtaa myös siitä, että ES 700 on GasGasin ensimmäinen varsinainen katupyörämalli. Alunperin espanjalainen GasGas on tähän asti tunnettu motocross-, enduro- ja trialmoottoripyörien valmistajana.KTM:n ostettua GasGas on itävaltalaismerkillä nyt kolme eri brändiä (KTM, Husqvarna, GasGas), jotka liikkuvat käytännössä saman tekniikan voimin, mutta jokaisella on kuitenkin tietty oma twistinsä ja tietysti myös erilaiset väritykset ja grafiikat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErilainen vaihtoehtoAdventuremoottoripyöräilyn suosio kasvaa voimakkaasti ja yhä useampi motoristi haikailee sorateille ja poluille kaksipyöräisellään. Nykyisellään lähes kaikki adventuret ovat yli 200-kiloisia ja suurimmat ja tehokkaimmat reilusti yli 250-kiloisia. Siksi GasGas ES 700 on iloinen poikkeus valtavirtaan, sillä sen 74-hevosvoimainen yksisylinterinen moottori ja tankattuna 157,5 kilon massa tarjoavat täysin erilaisen ajotuntuman ja paljon helpomman tavan päästä soratiesurauttelun makuun.Koeajossa keskityttiin espanjalaisiin sorateihin ja maastopolkuihin. Huolimatta peräti 935 millimetrin istuinkorkeudesta GasGasin hallinta on helppoa. Siitä pitää alhaisen painon lisäksi huolta rungon ja satulan kapeus, jolloin jalat yltävät helpommin maahan kuin pelkkä istuinkorkeus antaa olettaa.Keveys näkyy etuna kaikessa maastoajossa. Vauhdikkaammilla soratieosuuksilla vauhti nousee kuin huomaamatta tarkoitettua korkeammaksi, mutta vastaavasti kevyt paino myös helpottaa jarruttamista. Hitaammilla poluilla ja kivikoissa lyhyeksi välitetty ykkösvaihde on eduksi, ja hankalimmissa paikoissa auttaa kun pitää yhtä sormea kytkinkahvalla ja hillitsee tarvittaessa menoa kytkimellä.Erot isoihin adventurepyöriin?Mitä kevyellä katuendurolla sitten menettää isoihin adventurepyöriin verrattuna? Oikeastaan aika vähän. Katteet ja tuulilasi puuttuvat, joten ajoviima tuntuu selkeämmin. Tosin suoamalaisilla nopeusrajoituksilla ja hiekkateillä kyseessä ei ole kovin suuri ongelma.Toiseksi varustetaso on puristisempi; ei ole vakionopeussäätimiä, monipuolisia mittaristoja tai kahvojen ja satulan lämmittimiä. Kuitenkin tarjolla on säädettävä luistonesto ja kaksi tehoasetusta. GasGas ES 700 Moottori: 1-sylinterinen nelitahtimoottori, 693cc Teho: 55 kW (74 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 73,5 Nm / 6 500 r/min Istuinkorkeus: 935 mm Akseliväli: 1 506 mm Polttonestesäiliö: 13,5 l Massa tankattuna: 157,5 kg Hinta 14 875 € Teksti Janne Huhtala Kuvat Sebas Romero ja Marco CampelliMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaGasGas siirtyy maastosta kadulle – ensimmäiset katupyörämallit julkistettu Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen