24.5.2022 Ajoneuvot Maistiainen: GasGas ES 700 – Kevyesti alkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokas yksisylinterinen moottori ja 150 kilon massa on yhdistelmä, joka tarjoaa helpon tavan opetella sorateiden ja maastoajon alkeet. Otsikon ”kevyesti alkuun” voidaan johtaa myös siitä, että ES 700 on GasGasin ensimmäinen varsinainen katupyörämalli. Alunperin espanjalainen GasGas on tähän asti tunnettu motocross-, enduro- ja trialmoottoripyörien valmistajana. KTM:n ostettua GasGas on itävaltalaismerkillä nyt kolme eri brändiä (KTM, Husqvarna, GasGas), jotka liikkuvat käytännössä saman tekniikan voimin, mutta jokaisella on kuitenkin tietty oma twistinsä ja tietysti myös erilaiset väritykset ja grafiikat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erilainen vaihtoehto Adventuremoottoripyöräilyn suosio kasvaa voimakkaasti ja yhä useampi motoristi haikailee sorateille ja poluille kaksipyöräisellään. Nykyisellään lähes kaikki adventuret ovat yli 200-kiloisia ja suurimmat ja tehokkaimmat reilusti yli 250-kiloisia. Siksi GasGas ES 700 on iloinen poikkeus valtavirtaan, sillä sen 74-hevosvoimainen yksisylinterinen moottori ja tankattuna 157,5 kilon massa tarjoavat täysin erilaisen ajotuntuman ja paljon helpomman tavan päästä soratiesurauttelun makuun. Koeajossa keskityttiin espanjalaisiin sorateihin ja maastopolkuihin. Huolimatta peräti 935 millimetrin istuinkorkeudesta GasGasin hallinta on helppoa. Siitä pitää alhaisen painon lisäksi huolta rungon ja satulan kapeus, jolloin jalat yltävät helpommin maahan kuin pelkkä istuinkorkeus antaa olettaa. Keveys näkyy etuna kaikessa maastoajossa. Vauhdikkaammilla soratieosuuksilla vauhti nousee kuin huomaamatta tarkoitettua korkeammaksi, mutta vastaavasti kevyt paino myös helpottaa jarruttamista. Hitaammilla poluilla ja kivikoissa lyhyeksi välitetty ykkösvaihde on eduksi, ja hankalimmissa paikoissa auttaa kun pitää yhtä sormea kytkinkahvalla ja hillitsee tarvittaessa menoa kytkimellä. Erot isoihin adventurepyöriin? Mitä kevyellä katuendurolla sitten menettää isoihin adventurepyöriin verrattuna? Oikeastaan aika vähän. Katteet ja tuulilasi puuttuvat, joten ajoviima tuntuu selkeämmin. Tosin suoamalaisilla nopeusrajoituksilla ja hiekkateillä kyseessä ei ole kovin suuri ongelma. Toiseksi varustetaso on puristisempi; ei ole vakionopeussäätimiä, monipuolisia mittaristoja tai kahvojen ja satulan lämmittimiä. Kuitenkin tarjolla on säädettävä luistonesto ja kaksi tehoasetusta. GasGas ES 700 Moottori: 1-sylinterinen nelitahtimoottori, 693cc Teho: 55 kW (74 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 73,5 Nm / 6 500 r/min Istuinkorkeus: 935 mm Akseliväli: 1 506 mm Polttonestesäiliö: 13,5 l Massa tankattuna: 157,5 kg Hinta 14 875 € Teksti Janne Huhtala Kuvat Sebas Romero ja Marco Campelli Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta GasGas siirtyy maastosta kadulle – ensimmäiset katupyörämallit julkistettu Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku