24.5.2022

Maistiainen: GasGas ES 700 – Kevyesti alkuun

GasGas ES 700

Tehokas yksisylinterinen moottori ja 150 kilon massa on yhdistelmä, joka tarjoaa helpon tavan opetella sorateiden ja maastoajon alkeet.

Otsikon ”kevyesti alkuun” voidaan johtaa myös siitä, että ES 700 on GasGasin ensimmäinen varsinainen katupyörämalli. Alunperin espanjalainen GasGas on tähän asti tunnettu motocross-, enduro- ja trialmoottoripyörien valmistajana.

KTM:n ostettua GasGas on itävaltalaismerkillä nyt kolme eri brändiä (KTM, Husqvarna, GasGas), jotka liikkuvat käytännössä saman tekniikan voimin, mutta jokaisella on kuitenkin tietty oma twistinsä ja tietysti myös erilaiset väritykset ja grafiikat.

GasGas ES 700

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erilainen vaihtoehto

Adventuremoottoripyöräilyn suosio kasvaa voimakkaasti ja yhä useampi motoristi haikailee sorateille ja poluille kaksipyöräisellään. Nykyisellään lähes kaikki adventuret ovat yli 200-kiloisia ja suurimmat ja tehokkaimmat reilusti yli 250-kiloisia. Siksi GasGas ES 700 on iloinen poikkeus valtavirtaan, sillä sen 74-hevosvoimainen yksisylinterinen moottori ja tankattuna 157,5 kilon massa tarjoavat täysin erilaisen ajotuntuman ja paljon helpomman tavan päästä soratiesurauttelun makuun.

Koeajossa keskityttiin espanjalaisiin sorateihin ja maastopolkuihin. Huolimatta peräti 935 millimetrin istuinkorkeudesta GasGasin hallinta on helppoa. Siitä pitää alhaisen painon lisäksi huolta rungon ja satulan kapeus, jolloin jalat yltävät helpommin maahan kuin pelkkä istuinkorkeus antaa olettaa.

Keveys näkyy etuna kaikessa maastoajossa. Vauhdikkaammilla soratieosuuksilla vauhti nousee kuin huomaamatta tarkoitettua korkeammaksi, mutta vastaavasti kevyt paino myös helpottaa jarruttamista. Hitaammilla poluilla ja kivikoissa lyhyeksi välitetty ykkösvaihde on eduksi, ja hankalimmissa paikoissa auttaa kun pitää yhtä sormea kytkinkahvalla ja hillitsee tarvittaessa menoa kytkimellä.

GasGas ES 700

Erot isoihin adventurepyöriin?

Mitä kevyellä katuendurolla sitten menettää isoihin adventurepyöriin verrattuna? Oikeastaan aika vähän. Katteet ja tuulilasi puuttuvat, joten ajoviima tuntuu selkeämmin. Tosin suoamalaisilla nopeusrajoituksilla ja hiekkateillä kyseessä ei ole kovin suuri ongelma.

Toiseksi varustetaso on puristisempi; ei ole vakionopeussäätimiä, monipuolisia mittaristoja tai kahvojen ja satulan lämmittimiä. Kuitenkin tarjolla on säädettävä luistonesto ja kaksi tehoasetusta.

GasGas ES 700

GasGas ES 700

Moottori: 1-sylinterinen nelitahtimoottori, 693cc
Teho: 55 kW (74 hv) / 8 000 r/min
Vääntö: 73,5 Nm / 6 500 r/min

Istuinkorkeus: 935 mm
Akseliväli: 1 506 mm
Polttonestesäiliö: 13,5 l
Massa tankattuna: 157,5 kg

Hinta  14 875 €

Teksti Janne Huhtala Kuvat Sebas Romero ja Marco Campelli

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat