27.10.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Katu-uskottava ja kompakti – Volkswagen T-Roc Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin uusi T-Roc on kiinnostava, onhan kompaktin kokoinen monikäyttöauto valmistajalleen uusi malli, jolla ei ole edeltäjää. Volkswagen T-Roc on yksi konsernisisaruskatraasta, jonka muut jäsenet ovat Seat Arona ja Škoda Karoq. Vaikka kolmikosta voi löytää yhteistä ilmettä, on kukin muotojensakin puolesta omanlaisensa. Tulokkaalla on sijansa Volkswagenin autokatraassa, onhan se suositun – ja oletettavasti yhä suositummaksi käyvän – koko- ja autoluokan edustaja. Valmistajan arvion mukaan T-Rocin kaltaisten ja kokoisten crossoverien maailmanlaajuinen vuotuinen myynti kasvaa nykyisestä 6,4 miljoonasta autosta 10,6 miljoonaan autoon. T-Rocin kilpailijoita ovat esimerkiksi tuore Hyundai Kona, Mazda CX-3, Opel Mokka, Citroën C4 Cactus, Renault Captur, Honda HR-V, Mitsubishi ASX ja Peugeot 2008. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukava tuttavuus T-Roc koeajetaan Portugalissa. Valinta on luonteva, sillä olemme mallin syntysijoilla. T-Rockit valmistuvat Setubalin tehtaalta, joka sijaitsee Lissabonin lähellä. Tulokas osoittautuu koeajossa heti alkumetreiltä mukavaksi tuttavuudeksi: autoksi, jonka kanssa pääsee näppärästi sinuiksi. Kuljettajan valtakunnan kytkin- ja toimintoratkaisut ovat luontevan tuttua volkkaria, ohjattavuus on kunnossa, ja viimeistelyn taso ensituntuman perusteella tyydyttävää. Sisäilme on muovinen, mutta niinhän se tapaa olla. Yleisilme sisällä on kuitenkin ilahduttavan nuorekas. Mittarikenttä ja näyttö ovat selkeitä ja näkymä mittaristossa räätälöitävissä. Korinvärinen tehostesävy säväyttää istuimen reunoilla. Näppärät mitat Näppärästi tulee sinuiksi myös auton mittasuhteiden kanssa: auto viikkaantuu pysäköijältä ketterästi, eikä ruuhkissa pujottelukaan tuota ongelmia. T-Roc perustuu Volkswagenin tuttuun MQB-alustarakenteeseen, jonka pohjalle mallistossa rakentuu myös hieman T-Rocia kookkaampi Volkswagen Tiguan. Pituutta T-Rocilla on 4,2 metriä ja leveyttä 1,8 metriä. Tulokkaan akseliväli on 2,6 metriä. Tavaroille on tilaa mukavat 445 litraa. Takaistuimen selkänojat taittuvat suhteessa 60:40. Penkit kaatamalla tavaroille on tilaa maksimissaan 1 290 litraa. Kuljettaja istuu autossa korkealla, joten muun liikenteen havainnointi käy vaivattomasti. Takanakin on tilaa mukavasti ja istuma-asento on ryhdikäs. Toki jalkatilaa saisi olla enemmänkin, mutta kaikkea ei tämän kokoisessa autossa voi saada. Kuusi moottoria Suomessa tarjolle tulee kuusi voimanlähdettä, kolme kumpaisellekin menovedelle. Voimanlähteiden tehohaitari ulottu välille 115–190 hevosvoimaa. Perusbensiinimoottori on yksilitrainen ja kolmesylinterinen. Pienimmissä TSI-bensiinimoottoreissa ja TDI-dieselmoottoreissa on aina kuusilovinen manuaalivaihteisto. Väkevämpien TSI-bensiinimoottorien jatkona on seitsenlovinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. TDI-dieselmoottoreita tehoversiot ovat 115, 150 ja 190 hevosvoimaa. Pienin on 1,6-litrainen, muut kaksilitraisia. Kahden moottorin (1.5 TSI EVO ja 2.0 TDI 110 kW) yhteydessä on saatavilla 4Motion-neliveto ja DSG-automaattivaihteisto, dieselmoottorin yhteydessä myös manuaalivaihteisto. Koeajettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu malliversio on aina nelivetoinen. Neliveto tuo mukanaan Active Control -järjestelmän, joka tarkoittaa erilaisia ajotiloja: Comfort, Normal, Sport, Eco ja Individual. Bensiinimoottorin käyntiäänet kuuluivat kiihdytystilanteissa varsin selvästi matkustamoon saakka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme varustetasoa Varustetasoja on kolme. Perustason yläpuolella ovat rinnakkaiset Style ja Sport. Style tuo mukanaan kromia ja kojelaudan paneelien värivalikoimiin neljä vaihtoehtoa, Sport urheilulliset istuimet ja nahkaisen monitoimiohjauspyörän sekä mustan sisäkaton. Sport-varustetaso tuo mukanaan led-ajovalot ympyränmuotoisilla päiväajovaloilla, Style-tasolla ne saa lisärahalla. Tehokas pysäytys Kuljettajaa avustavien järjestelmien katras on kattava. Vakiona jo perustasolta tulevat esimerkiksi valvontajärjestelmä Front Assist -hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, jarrutusjärjestelmä Post Collision Braking System sekä kaistanpitoavustin. Hätäjarrutus toimi rantakaupunki Cascaisin ruuhkassa mainiosti ja ajoissa, tuli nimittäin kokeiltua. Vakiona tulee 6,5-tuumainen kosketusnäyttö. Sen kokoa voi lisärahalla kasvattaa 11,7-tuumaiseksi. Sport-varustetasolla tämä iso näyttö on vakiona. Valmistaja uskoo nuorten aktiivisten aikuisten ja kaupunkilaisten löytävän T-Rockin ratin taakse. Tästäkin syystä langaton lataus ja Car-Net App-Connect -palvelut ovat vakiona. Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinliitännät ovat vakiona Style ja Sport-varustetasoilla. Volkswagen T-Roc rantautuu tarjolle Suomeen vuodenvaihteessa. Hintoja ei ole vielä vahvistettu. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?