2.6.2022

Mercedes-Benz GLC etenee toiseen sukupolveensa kasvaneena ja sähköistyneenä

Mercedes-Benz GLC

Jo joidenkin vuosien ajan tähtimerkin suosituimman mallin viittaa kantanutta GLC:tä voisi pitää vuoden tärkeimpänä Mercedes-uutuutena. Huonompi uutinen on kuitenkin se, ettei tätä enää valmistetakaan Uudessakaupungissa.

Uusi GLC on nyt virallisesti esitelty, mutta sangen kattavat ennakkotiedot paketoitiin jo 1. huhtikuuta niin sanottujen virallisten salakuvien yhteydessä. Tahattomaksi ja ilmeisen huonoksi aprillipilaksi on kuitenkin myöhemmin osoittautunut jutun otsikointi, jossa uutuutta markkinoitiin "Uudenkaupungin uutena tähtenä". Tosiasiassa, kuten Valmet Automotiven 29. huhtikuuta päivätyssä tiedotteessa kerrotaan, tehtaan GLC-kontrahti Mercedeksen kanssa päättyy yllättäen tähän kesäkuuhun. Uudenkaupungin tehdas valmistaa Mercedekselle edelleen A-sarjaa, ja alkaa valmistaa peräti kahta erilaista sähköautoa, valmistusmäärät eivät tosin yllä GLC:n pudotessa aiempiin, noin sadan tuhannen auton vuosituotantolukuihin.

Syyksi pudotukselle kerrottiin etupäässä valitettavan tuttu vieraamme, maailmanlaajuinen komponenttipula. Jatkossa Eurooppa saa kaikki GLC:nsä C-sarjalaisten pääfasiliteetista Saksan Bremenistä. Vuonna 1938 perustettu Bremenin tehdas on tähtimerkin perinteikkäimpiä tehtaita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sopivasti muuttunut

2,6 miljoonaa kappaletta vuodesta 2015 valmistettua suosikki-Mersua ei ole kannattanut lähteä liiaksi muuttamaan. Ei suunnittelijoilla toki ole paljoa marginaaliakaan muutoksille, sillä pykälittäisessä mallistossa on pysyttävä tiukasti segmentin rajoissa, eikä premium-status anna myöden myöskään kovin radikaaleille tyylillisille repäisyille. Näyttävyydestä voidaan silti puhua.

Varsinkin tästä kulmasta ja tällä väriyhdistelmällä uusi GLC muistuttaa jokseenkin paljon GLE:tä. Tätä korostaa myös kasvanut raideleveys.

Jotain autojen koon yleisestä kasvusta kertoo kuitenkin se, että GLC on sekä pidempi että leveämpi kuin vuonna 1997 esitelty ensimmäisen polven ML-sarja (nykyisellä politiikalla GLE), joka oli siis virallisesti kokonaista kokoluokkaa suurempi auto. Uusi GLC on vieläkin suurempi, sillä pituutta on tullut lisää 6 senttimetriä, akseliväliä 1,5 senttimetriä ja raideleveyttäkin senttejä kumpaankin päähän. Korkeutta on sen sijaan pudotettu 4 millimetrillä, mikä yhdessä kasvaneen pituuden kanssa madaltaa auton profiilia.

Aerodynamiikkakin on kohentunut, ja ilmanvastuskerroin pudonnut 0,31:stä 0,29:ään. Lukema on sama kuin pääkilpailija BMW:n sileäksi hiomassa X3:n täyssähköversiossa, iX3:ssa.

Enemmän ja vähemmän sähköistä ajoa

Dieselit ovat GLC:n edustamassa kokoluokassa edelleen hyvin suosittuja ja Mercedes on kertonut sitoumuksestaan puristussytytteisiin. Uuden GLC:n myynti aloitetaankin 220d -mallilla, jota muiden polttomoottorivaihtoehtojen tavoin tuetaan 48 voltin starttigeneraattorilla eli auto on niin kutsuttu kevythybridi. Kaikki moottorit ovat tässä vaiheessa kaksilitraisia. Dieselmoottori OM654M:n teholukemat asettuvat 195 kilowattiin (262 hv) ja 550 newtonmetriin, kun taas bensiinimoottori antaa 190 kilowattia ja 400 newtonmetriä.

Kolme muuta moottorivaihtoehtoa ovat lataushybrideitä, joissa sähkö- ja polttomoottorin yhteisteho on 245 kW (333 hv) ja suurin yhteisvääntömomentti 750 Nm. Lataushybridin saa sekä bensiini- tai dieselmoottorin yhteyteen, joista jälkimmäinen on automaailmassa hyvin harvinainen ratkaisu. Sähköajoa voi ajaa yli 100 kilometriä ja sähköllä voi laskea menemään jopa 140 km/h. 31,2 kilowattitunnin akku on mahdollista ladata noin 30 minuutissa lisävarusteena saatavalla 60 kW:n DC-laturilla. Auton sisäisen koti- ja asiointilaturin teho on 11 kW. Jarrutusenergian talteenoton tehostamiseksi autossa käytetään sähkömekaanista jarrutehostinta.

Niissä malleissa, joissa ei ole valinnaista ilmajousitusta, taka-akselilla on uudistettu Multilink-jousitus, edessä puolestaan nelitukivartinen jousitus. Valinnaisena saa myös nelipyöräohjauksen, joka leikkaa auton kääntöympyrästä 90 senttimetriä.

Uusinta uutta

Ajoavustimilta voi odottaa kaikkea sitä, mitä sen tekninen perusta, uusi C-sarja, on tähän mennessä esitellyt, ja GLC:n kohdalla toki myös maastoajoa on avustettu aina toisen sukupolven MBUX:n toteutustapaa myöten. GLC tulee olemaan kolmas malli S:n ja C:n jälkeen, jossa 2-polven MBUX otetaan käyttöön. Lisäksi monet jo aiemmassa polvessa käytössä olleet järjestelmät ovat saaneet parannuksia, mainittakoon esimerkiksi Active Distance Assist, joka voi nyt reagoida ajoradalla paikallaan seisovaan ajoneuvoon aiemman kuudenkympin sijaan jopa satasen vauhdista.

Uusin Driving Assistance -varustepaketti sisältää muun muassa aktiivisen Distronic-etäisyysavustimen, aktiivisen ohjausavustimen, liikennemerkkitunnistuksen sekä pysäköintipaketin, johon kuuluvat 360 asteen kamera ja perävaunun peruutusavustin. Perävaunua vedettäessä käytössä on myös reitinsuunnittelu matkanteon helpottamiseksi.

Matkustamossa kojelauta on jaettu horisontaalisesti kahteen osaan. Kuljettajan edessä on 12,3-tuumainen LCD-mittaristonäyttö ja keskikonsolissa 11,9-tuumainen keskinäyttö, joka kääntyy aavistuksen verran kuljettajan suuntaan. Mercedes-Benzin infotainment-järjestelmä MBUX käynnistyy Hey Mercedes -tervehdyksellä. Järjestelmän dialogi- ja oppimiskykyä on kehitetty edelleen. Mukavuusvarusteista saatavana on esimerkiksi Energizing Air Control -sisäilmajärjestelmä.

Tavaratilan tilavuus on kasvanut 550:stä 600:een litraan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nämä ovat seuraavat askeleet

Uuden GLC:n ensimmäiset hintatiedot julkistetaan jo kuluvan kuun lopulla, kun GLC 220d saa hinnat. Ensimmäiset autot saapuvat maahan syyskuussa. Toisessa vaiheessa lokakuun alussa julkaistaan lataushybridien hinnat ja ensimmäiset niistä saapuvat puolestaan Suomeen joulukuussa.

Ennakoidaanpa vielä vähän tulevaa. Edellispolven GLC sai vuonna 2016 BMW X4:ää vastaan suunnatun viistetyn kattolinjan GLC Coupén. Myyntitilastojen perusteella laskettuna GLC Coupé on tähän mennessä edustanut noin 20 prosenttia koko GLC-sarjan kokonaismyynnistä, mikä tarkoittaa, että fastback-mallia on myyty osapuilleen 150 000 kappaletta. Mitään virallista tietoa GLC Coupén jatkosta ei tässä vaiheessa ole, mutta oletusarvoisesti sen seuraaja nähdään jokusen kuukauden kuluttua. Teknisesti "coupé-malli" ei eroa pitkäkorisesta, vaan eroavaisuudet typistyvät korimuotoon.

Lataushybridien jälkeen suurimmat voimalinjapuolen odotukset kohdistuvat Mercedes-AMG:n aikanaan tarjoamiin versioihin. GLC:n pohjana olevasta tuoreesta C-sarjasta on jo julkistettu AMG 43 -versio, jossa nelisylinteristä moottoria ruokkii uudella tavalla toteutettu sähköinen ahdin. Piakkoin tulossa on myös C63, johon istutettaneen puolestaan V8. Varmasti hyvin paljon samaa voi odottaa tulevilta Mercedes-AMG GLC -malleilta.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat