Ajoneuvot | Moottoriurheilu | Uutinen | 21.2.2020

Mercedes saa käyttää vallankumouksellista F1-keksintöään – mutta vain tämän kauden

Formula 1:n Barcelonan testeissä kohahduttanut Mercedeksen liikuteltavalla ratti on sääntöjen mukainen ratkaisu, vaikka aktiiviset pyöränkulmat ovat sarjassa kiellettyjen listalla. Järjestelmä tullaan kuitenkin kieltämään tämän kauden jälkeen.

Jaa artikkeli

Multimaailmanmestari Lewis Hamiltonin ohjauspyörän työntäminen eteen ja taakse havaittiin vaikuttavan Espanjan Barcelonassa ajetuissa testeissä Mercedeksen pyöränkulmiin. Aiemmasta raportoinnistamme poiketen DAS (Dual Axis Steering) -järjestelmä säätää ainoastaan pyörän aurausta, ei camberia.

Jo kilpailijoiden harkitessa lähteäkkö kopioimaan DAS-järjestelmää itselleen, vai koittaa haastaa sen sääntöjenmukaisuus, järjestelmään kerettiin reagoimaan sääntömuutoksella, uutisoi motorsport.com.

Vuodelle 2021 Formula 1 -autojen tekniikkasäädökset ollaan laittamassa täysin uusiksi ja kansainvälinen autoliitto FIA kirjasi uusiin sääntöihin kohdan, joka kieltää pyöränkulmien säätymisen muutoin kuin ohjauspyörän kääntämisen välityksellä.

Motorsport.comin lähteet ovat vahvistaneet, että sääntöä tulkitaan niin ettei DAS tai sen kaltaiset järjestelmät ole sallittuja vuonna 2021.

Näillä näkymin DAS-järjestelmä on kuitenkin vuoden 2020 ajan sääntöjenmukainen ja nähtäväksi jää, kuinka moni talli rupeaa kehittämään vastaavaa järjestelmää itselleen. Tämä kuitenkin vienee kohtuullisen paljon resursseja, jotka ovat pois seuraavan kauden auton kehityksestä.

Lähde: Motorsport.com Kuva: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu