18.3.2021 Ajoneuvot Mersu kärjessä ja hännillä kolmivuotiaissa malleissa – Traficom-katsastus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsastustilaston kolmivuotiaissa henkilöautomalleissa kärjessä ovat Mersu, Toyota ja Mitsubishi, hännillä Alfa Romeo. Mercedes-Benz on kärjessä ja hännillä Traficom tuoreimmassa katsastustilastossa kolmivuotiaissa automalleissa. Toyota ja Mitsubishi ovat puolestaan kärjessä merkkitilastossa, jonka hännillä on Alfa Romeo. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta erottelevat jyvät akanoista. Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2020 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Listauksissa mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen katsastuksen vikatilastoissa on mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Vuonna 2020 määräaikaiskatsastuksessa autoista hylättiin 19,5 %, mikä on 1,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2019. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista kolmivuotiaista autoista hylättiin 2,9 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 3,1 %. Henkilöautojen yleisin hylkäyssyy on etuakseliston viat. Uudemmilla autoilla seuraavaksi yleisin hylkäyssyy on käyttöjarruun liittyvät viat, kun vanhemmilla autoilla hylkäykseen johtavia vikoja löytyy jousituksesta ja iskunvaimennuksesta sekä seisontajarrusta. Valaisimiin ja sähkölaitteeseen liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia. 3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2017 TOP 10 10 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo % Mercedes-Benz B-sarja (47 000) (0,0) Suzuki SX4 (45 000) (0,0) Audi Q2 (52 000) (0,4) Toyota C-HR (51 000) (0,4) Toyota Verso (54 000) (0,4) Honda HR-V (43 000) (0,5) Suzuki Swift (39 000) (0,6) Toyota Corolla (40 000) (0,6) Volkswagen Golf Sportsvan (43 000) (0,6) Mitsubishi ASX (50 000) (0,6) Toyota Auris (50 000) (0,6) 10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä) Toyota (49 000) (1,0) Mitsubishi (52 000) (1,0) Seat (55 000) (1,3) Mazda (47 000) (1,5) Suzuki (47 000) (1,6) Lexus (51 000) (1,6) Honda (49 000) (1,7) Volvo (75 000) (2,0) Škoda (69 000) (2,0) Mini (42 000) (2,0) Volkswagen (63 000) (2,1) Hyundai (48 000) (2,1) Kia (51 000) (2,1) 3-vuotiaat henkilöautot, keskimääräinen hylkäysprosentti 2,9 % keskimääräiset ajokilometrit 59 000 km. Myös Suzuki SX4 sai puhtaat paperit Traficomin vuosikurssin 2017 katsastuksissa. 3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2017 FLOP 10 10 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo % Mercedes-Benz Sprinter (239 000) (19,8) Renault Clio (39 000) (13,9) Mercedes-Benz Vito (132 000) (12,8) Dacia Sandero (46 000) (11,8) Renault Captur (39 000) (11,7) Ford Transit (195 000) (8,9) Kia Carens (79 000) (8,7) Tesla Motors Model S (70 000) (8,4) Jaguar XE (64 000) (8,3) Dacia Logan (50 000) (8,3) 10 runsasvikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä) Alfa Romeo (51 000) (13,6) Renault (44 000) (10,2) Tesla (70 000) (10,1) Dacia (54 000) (8,2) Jaguar (65 000) (7,1) Fiat (36 000) (5,6) Land Rover (66 000) (5,3) Mercedes-Benz (77 000) (5,3) BMW (65 000) (5,0) Citroën (50 000) (3,7) Sprinterin heikko suoritus tilastoissa selittyy ammattikäyttöön hankitun auton korkealla ajomäärällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kärjessä B-mersu ja Suzuki SX4 Kolme vuotta vanhojen autojen ryhmän mallitilastosta löytyy mielenkiintoinen tulos. Saman automerkin eri mallit kärjessä ja hännillä! Saksalaisissa katsastustilastoissa jo kauan mainiosti menestynyt tila-auto Mercedes-Benz B-sarja nousi Suomessa 3-vuotiaiden ja koko katsastustilaston kärkeen hylkäysprosentilla 0,0! Jaetulla kärkisijalla on myös pieni Suzuki SX4 niin ikään hylkäysprosentilla 0,0. Kolmas koko tilastossa hylkäysprosentin 0,0 ansainnut on pienehkö BMW i3 -sähköauto, joka saavutti mainion tuloksen nuorimmissa ikäryhmissä yhdistettynä yhteensä 116 katsastuksella. BMW i3 on menestynyt hyvin myös saksalaisissa katsastustilastoissa. Koska kussakin ikäryhmässä BMW i3:n katsastusmäärä jää alle sadan, siksi vähävikainen BMW i3 ei näy ikäryhmätilastoissa lainkaan. Kolmivuotiaiden kärki on japanilaisten merkkien, Suzukin, Toyotan, Hondan ja Mitsubishin juhlaa, poikkeuksena kärjessä oleva mersun B-sarja, jaetulle toiselle sijalle yltänyt Audi Q2 sekä jaetulle 7. sijalle päässyt Volkswagen Golf Sportsvan. Kärkimallien hylkäysmäärät ovat todella vähäiset, vain 0,0–0,6 prosenttia. Sprinterin hylkyjen taustalla ajomäärä Kolmivuotiaiden ryhmässä eniten vikoja löytyi ammattikäytössä suositusta mallista. Lähes joka viides Mercedes-Benz Sprinter hylättiin, hylkäysprosentti 19,8. Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on kolmivuotiaalle autolle poikkeuksellisen suuri, 239 000 km, mikä on yli nelinkertainen kaikkien mallien keskimääräiseen 59 000 kilometrin ajosuoritteeseen verrattuna. Jos tarkastellaan ajokilometrien mediaania, ero on vielä suurempi, Sprinter 243 000 km, kaikkien mediaani on 51 000 km. Muita malleja selvästi suurempi ajomäärä selittää suurelta osin Spinterin heikon menestyksen. Mitä enemmän kilometrejä – sitä enemmän vikamahdollisuuksia. Häntäpäästä löytyvät myös Mercedes-Benz Vito sekä kaksi Renault- ja kaksi Dacia-mallia. Häntäpäässä on myös Ford Transit, jolla suuri keskimääräinen ajomäärä 195 000 km. Myös Kia Carens, Tesla Model S ja Jaguar XE jäivät häntäpäähän. Tesla Model S -sähköauton hylkäykset keskittyvät raskaan ja suorituskykyisen auton akselistojen, pyörien ja jousituksen vikoihin. Japanilaisten juhlaa Kolmivuotiaiden ryhmässä automerkkien parhaiden lista on japanilaisten merkkien juhlaa. Kolmanneksi noussut Seat on paras eurooppalainen. Etelä-korealaisten automerkkien laatu on kohenemaan päin: Hyundai ja Kia nousivat jaetulle 10. sijalle. Automerkkilistan häntäpää on tuttua tavaraa, Alfa Romeo, Renault, Tesla ja Dacia ovat runsasvikaisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan ja niiden nivelten kulumiseen sekä jarruihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Sähköauto BMW i3 saisi puhtaat paperit kolmantena automallina, mutta jää vähäisen määränsä vuoksi pois tilastoista kokonaan. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Mercedes-Benz, Moottorin arkisto Lisää aiheesta Toyota viisivuotiaiden autojen vähävikaisin – Traficom-katsastus Toyotat kärjessä seitsenvuotiaissa automalleissa – Traficom-katsastus Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?