20.4.2022

Nimi muutettu: Land Rover Defender Välimeren tuulissa

Santana PS-10

Alkuperäinen Land Rover oli ja on yksi tunnetuimpia, luotetuimpia ja pisimpään valmistettuja brittiautoja. Vähemmän tunnettuja ovat sen sisaret Välimeren rannoilla, Espanjassa, Italiassa ja Israelissa.

Land Rover Series I ja sen viitoittamaa tietä yli 70-vuotiaaksi jatkanut Defender sekä edelleen kokonaan uuden polven Defender ovat brittiläisen autoteollisuuden kruununjalokiviä. Jopa itse Edinburghin herttua, prinssi Philip (1921 – 2021) valitsi sellaisen hautausautokseen kaikkien mahdollisten loistoautojen ohi.

Defenderin lopulta karun yksinkertainen rakenne palvelee hyvin sen monipuolisia käyttötarkoituksia. Tämä huomattiin aikanaan monen monituisessa maassa, joissa Series-Lantikoita ja myöhemmin Defendereitä on erityyppisillä lisensseillä valmistettu. Yksi maista oli Espanja, jossa Land Rover päädyttiin jopa brändäämään uudelleen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Santana: 90% Land Roveria 60%:n hinnalla

Santana eli Santa Anan maatalouskonetehdas valmisti Land Roveria lisenssillä jo 50-luvun puolelta alkaen. Lisenssi päättyi noin 25 espanjalaisen tuontantovuoden jälkeen vuonna 1983. Siitä alkoi itsenäisen Santana 2500:n tarina. Santana-fanit tapaavat kuulemma sanoa, että Santanassa saa 90 prosenttia Land Roveria 60 prosentin hinnalla. Espanjalaisversio olikin vanhempaa (ja sitä kautta mahdollisesti myös varmempaa) tekniikkaa.

Santana
88 tuuman Santana samoilee. Eletään 70-lukua.

Vaikka Land Roverin ja Santanan yhteinen taival edelleen yhteisen maastoauton kanssa päättyikin, koordinoivat ne jonkin verran edelleen yhteisesti auton markkinointia ja tuotantoa. Oli nimittäin niin, että Land Rover ja Santana (= sama auto) olivat vaarassa päätyä toistensa kilpailijoiksi. Perussääntö jaossa oli karkeasti se, että Land Roveria myytiin kehittyneillä automarkkinoilla, Santanaa puolestaan kehittyvillä.

Santana
2000-luvn Santanassa näkyy omaa tyyliä. Kuvassa myöhempi Santana PS-10, tunnettu myös nimellä Hannibal.

Santana Motorin taru päättyi lopulta tylysti lakkautukseen vuonna 2011. Vaikka sen valmistamat autot ovatkin jääneet elämään, on yksi niistä päätynyt uimaan melko syvissä vesissä. Nimittäin kun maaliskuussa Atlantin pohjaan, arviolta vähintään neljän kilometrin syvyyteen, päiväkausien tulipalon jälkeen uponneen Felicity Ace -autojenkuljetuslaivan lastiluettelo julkaistiin, paljastui sieltä tuhansien uusien VAG-konsernin autojen ja muutaman muun harvinaisemman käytetyn auton joukossa Amerikkaan matkalla ollut Land Rover Santana.

Ja edelleen Iveco Massif

Myös italialainen hyötyajoneuvovalmistaja kiinnostui Land Roverin konseptista, ja nimenomaan Santanan kautta. Sen seurauksena Land Rover Defenderin konstruktiota valmistettiin Espanjassa Fiat-konsernin tuotteena ja sen 3-litraisella Multijet-dieselillä. Melkoinen koukkaus Euroopan halki. Iveco suuntasi Massifilla jokseenkin samoille markkinoille kuin sisarmallikin, mutta perin vähän niin kuin ”suutariksi” jäänyt Iveco Campagnola oli yritys sivistää metsien kuningasta tasokkaammalla ilmeellä ja varustuksella. Iveco-versiota valmistettiin neljän vuoden ajan vuosina 2007 – 2011. Lopulta lähes kaikki Massifit menivät Italian asevoimille.

Iveco Massif
Iveco Massifin stailaus on itsensä Italdesign Giugiaron käsialaa.

Tässä kohtaa kannattaa laittaa merkille, että jälleen ollaan tekemisissä kilpailuasetelmien kanssa. Iveco kun kuului tuohon aikaan silloiseen Fiat-konserniin, jonka erääksi ääripääksi muodostui Fiat-Chrysler- yrityskuvioiden kautta Jeep. Näin Iveco Massifista ja Jeep Wranglerista olisi teoriassa voinut tulla keskinäisiä kilpailijoita konsernin sisällä.

Iveco Campagnola
Iveco Campangnola kunnioitti nimellään oman aikansa Fiat Campagnolaa.

MDT David

Edellä esitellyistä kokonaan erillinen Land Rover Defender -pohjainen konstruktio löytyy Välimeren itäpäästä, Israelista. Paikallispuolustus- ja kriisinhallintakäyttöön tarkoitetun Davidin pohjana on pickup-mallinen Defender. Tässä tapauksessa Land Rover Defenderin jatkojalostuksesta, myynnistä ja uudelleenbrändäyksestä on vastannut israelilainen MDT Armor. Se on valmistanut vastaavaa myös Toyota Land Cruiserin alustamallin päälle.

David suojaa kuudesta kahdeksaan henkeä käsiaseilta sekä kevyemmiltä räjähteiltä. Tässä varustuksessa Defenderille on kertnyt painoa miltei neljä tonnia. Ajoneuvoa liikuttaa Ford-pohjainen nelisylinterinen dieselrivimoottori.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Heystee Automotive, MDT Armor Kuvat: Santana, Iveco, MDT Armor

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat