20.4.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Land Rover Defender Välimeren tuulissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuperäinen Land Rover oli ja on yksi tunnetuimpia, luotetuimpia ja pisimpään valmistettuja brittiautoja. Vähemmän tunnettuja ovat sen sisaret Välimeren rannoilla, Espanjassa, Italiassa ja Israelissa. Land Rover Series I ja sen viitoittamaa tietä yli 70-vuotiaaksi jatkanut Defender sekä edelleen kokonaan uuden polven Defender ovat brittiläisen autoteollisuuden kruununjalokiviä. Jopa itse Edinburghin herttua, prinssi Philip (1921 – 2021) valitsi sellaisen hautausautokseen kaikkien mahdollisten loistoautojen ohi. Defenderin lopulta karun yksinkertainen rakenne palvelee hyvin sen monipuolisia käyttötarkoituksia. Tämä huomattiin aikanaan monen monituisessa maassa, joissa Series-Lantikoita ja myöhemmin Defendereitä on erityyppisillä lisensseillä valmistettu. Yksi maista oli Espanja, jossa Land Rover päädyttiin jopa brändäämään uudelleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Santana: 90% Land Roveria 60%:n hinnalla Santana eli Santa Anan maatalouskonetehdas valmisti Land Roveria lisenssillä jo 50-luvun puolelta alkaen. Lisenssi päättyi noin 25 espanjalaisen tuontantovuoden jälkeen vuonna 1983. Siitä alkoi itsenäisen Santana 2500:n tarina. Santana-fanit tapaavat kuulemma sanoa, että Santanassa saa 90 prosenttia Land Roveria 60 prosentin hinnalla. Espanjalaisversio olikin vanhempaa (ja sitä kautta mahdollisesti myös varmempaa) tekniikkaa. 88 tuuman Santana samoilee. Eletään 70-lukua. Vaikka Land Roverin ja Santanan yhteinen taival edelleen yhteisen maastoauton kanssa päättyikin, koordinoivat ne jonkin verran edelleen yhteisesti auton markkinointia ja tuotantoa. Oli nimittäin niin, että Land Rover ja Santana (= sama auto) olivat vaarassa päätyä toistensa kilpailijoiksi. Perussääntö jaossa oli karkeasti se, että Land Roveria myytiin kehittyneillä automarkkinoilla, Santanaa puolestaan kehittyvillä. 2000-luvn Santanassa näkyy omaa tyyliä. Kuvassa myöhempi Santana PS-10, tunnettu myös nimellä Hannibal. Santana Motorin taru päättyi lopulta tylysti lakkautukseen vuonna 2011. Vaikka sen valmistamat autot ovatkin jääneet elämään, on yksi niistä päätynyt uimaan melko syvissä vesissä. Nimittäin kun maaliskuussa Atlantin pohjaan, arviolta vähintään neljän kilometrin syvyyteen, päiväkausien tulipalon jälkeen uponneen Felicity Ace -autojenkuljetuslaivan lastiluettelo julkaistiin, paljastui sieltä tuhansien uusien VAG-konsernin autojen ja muutaman muun harvinaisemman käytetyn auton joukossa Amerikkaan matkalla ollut Land Rover Santana. Ja edelleen Iveco Massif Myös italialainen hyötyajoneuvovalmistaja kiinnostui Land Roverin konseptista, ja nimenomaan Santanan kautta. Sen seurauksena Land Rover Defenderin konstruktiota valmistettiin Espanjassa Fiat-konsernin tuotteena ja sen 3-litraisella Multijet-dieselillä. Melkoinen koukkaus Euroopan halki. Iveco suuntasi Massifilla jokseenkin samoille markkinoille kuin sisarmallikin, mutta perin vähän niin kuin ”suutariksi” jäänyt Iveco Campagnola oli yritys sivistää metsien kuningasta tasokkaammalla ilmeellä ja varustuksella. Iveco-versiota valmistettiin neljän vuoden ajan vuosina 2007 – 2011. Lopulta lähes kaikki Massifit menivät Italian asevoimille. Iveco Massifin stailaus on itsensä Italdesign Giugiaron käsialaa. Tässä kohtaa kannattaa laittaa merkille, että jälleen ollaan tekemisissä kilpailuasetelmien kanssa. Iveco kun kuului tuohon aikaan silloiseen Fiat-konserniin, jonka erääksi ääripääksi muodostui Fiat-Chrysler- yrityskuvioiden kautta Jeep. Näin Iveco Massifista ja Jeep Wranglerista olisi teoriassa voinut tulla keskinäisiä kilpailijoita konsernin sisällä. Iveco Campangnola kunnioitti nimellään oman aikansa Fiat Campagnolaa. MDT David Edellä esitellyistä kokonaan erillinen Land Rover Defender -pohjainen konstruktio löytyy Välimeren itäpäästä, Israelista. Paikallispuolustus- ja kriisinhallintakäyttöön tarkoitetun Davidin pohjana on pickup-mallinen Defender. Tässä tapauksessa Land Rover Defenderin jatkojalostuksesta, myynnistä ja uudelleenbrändäyksestä on vastannut israelilainen MDT Armor. Se on valmistanut vastaavaa myös Toyota Land Cruiserin alustamallin päälle. David suojaa kuudesta kahdeksaan henkeä käsiaseilta sekä kevyemmiltä räjähteiltä. Tässä varustuksessa Defenderille on kertnyt painoa miltei neljä tonnia. Ajoneuvoa liikuttaa Ford-pohjainen nelisylinterinen dieselrivimoottori. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Heystee Automotive, MDT Armor Kuvat: Santana, Iveco, MDT Armor Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro Nimi muutettu: Kun Chevroletin piti tehdä pieni pakettiauto Nimi muutettu: Lincoln Blackwood – luksuspickupin lyhyt historia Nimi muutettu: Mazda BT-50 on edelleen voimissaan, ja tätä nykyä se on onnistuneesti naamioitu Isuzu D-Max Nimi muutettu: Mazda Navajo oli 30 vuotta sitten Mazdan ensimmäinen SUV, ja se muistuttaa toisenlaisista ajoista Nimi muutettu: Mercedes-Benz X-sarja ja väärät lähtökohdat menestykseen Nimi muutettu: meillä myytävä Toyota Land Cruiser on tehty sekoittamalla työkalua ja luksusmaasturia Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Peugeot P4 – kun ranskalaiset rakensivat kirjaimellisesti oman G-Mersun Nimi muutettu: Renault Magnum Australian maantiejunien veturina Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko Nimi muutettu: Seitsemän identiteetin ja kolmen kuolleen automerkin Opel Antara Nimi muutettu: Toyota Hiace toimii tätä nykyä oikein hyvin myös Renault-konsernin tuotteena Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mazdan ensimmäinen juuriaan myöten sähköauto saattaa olla lainatavaraa kiinalaisyhteistyökumppanilta – omat mallit seuraavat myöhemmin perässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?