21.7.2021

Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli

Alfa Romeo AR6 AR8 pakettiauto hyötyajoneuvo

Alfa Romeolla on merkillepantava historia hyötyajoneuvojen valmistajana, vaikka viimeinen sen nimellä tehty pakettiauto poistui markkinoilta jo yli kolme vuosikymmentä sitten.

Nykyään Alfa Romeo mielletään yleisesti omaperäiseksi, urheilullisia premium-tason henkilöautoja valmistavaksi yritykseksi. Merkin yli 110-vuotinen historia käsittää paljon muutakin, lentokonemoottoreista kuorma-autoihin ja meridieselmoottoreihin asti, sanottakoon nämä nyt vain esimerkkeinä.

Mercedes-Benzin tarina liippaa tässä kohtaa jokseenkin läheltä Alfaa, mutta eroaa italialaisesta siinä, että sen hyötyajoneuvorepertuaari on sittemmin saavuttanut maailmalla merkittävää suosiota. Näin on toki jossain määrin ollut Alfa Romeonkin kohdalla, ainakin mikäli liikutaan juuri oikeissa maissa. Esimerkiksi Etiopiassa sana ”romeo” on yleinen synonyymi ja puhekielen termi kuorma-autolle.

Alfa Romeo AR6 AR8 pakettiauto hyötyajoneuvo
Alfa Romeo Romeo

Naapurimaa Eritreassa on puolestaan ollut 1930-luvulla Alfa-hyötyajoneuvojen tuotantoa, ja sen pääkaupungin Asmaran ydinkeskustasta löytyykin Alfa Romeo-niminen kortteli. Nämä liittyvät Italian siirtomaa-aikaan Itä-Afrikassa, jolloin Asmarasta löytyi myös keskisen Eritrean jylhissä maisemissa kiemurrellut kilparata. Siellä kilpailtiin totta kai muiden muassa Alfa Romeoilla. Niin ikään Espanjassa ja Brasiliassa on valmistettu Alfa-hyötyautoja lisensseillä.

Alfa Romeo AR6 AR8 pakettiauto hyötyajoneuvo
Alfa Romeo F12 ja kyydissä Alfa Romeo TZ.

Alfa Romeon kuorma-autotuotanto päättyi vuoteen 1967. Samaan aikaan päätettiin myös 1950-luvun puolivälissä esitellyn Romeo-pakettiauton valmistus, mutta sille tehtiin seuraaja, F11/A11, ja edelleen F12/A12. Niitä valmistettiin vuoteen 1983 asti Alfasudin tehtaalla Napolin liepeillä. Viimeiset Alfa Romeon valmistamat hyötyajoneuvot kantoivat nimiä AR6 ja AR8. Niitä käsittelemmekin seuraavaksi.

Alfa Romeo AR6 AR8 pakettiauto hyötyajoneuvo
AR8 ja jopa perheen koira katsoo tulevaisuuteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jotain Alfaa, jotain lainattua

”Bulldoggi"-keulaisten 12-sarjan pienten pakujen vanhennuttua 80-luvun alkupuolella, tuli Alfalle tarve suunnitella uutta tilalle. Henkilöautopuoleen keskittynyt valmistaja ei kuitenkaan lähtenyt enää luomaan omaa, vaan kääntyi maanmiestensä puoleen. Merkki oli nimittäin jo vuonna 1978 hypännyt Ivecon kelkkaan, ja tuonut markkinoille samana vuonna esitellyn isomman kokoluokan Daily-pakettiauton nimellä Alfa Romeo AR8.

Alfa Romeo AR6 AR8 pakettiauto hyötyajoneuvo

Vuonna 1985 sama tehtiin pienemmässä luokassa, kun Fiatin ja PSA:n ensimmäinen yhteistyöpakusukupolvi oli ollut hetken aikaa tuotannossa. Fiat Ducato sai näin Alfa Romeon ”scudetto”-maskin ja nimen AR6. Muut samasta puusta veistetyt mallit olivat ranskalaiset Peugeot J5, Citroën C25 sekä tuntemattomammaksi jäänyt Talbot Express. Kaikki autot valmistettiin Italiassa, osa niistä tässäkin jutussa tutuksi tulleessa Alfasud-tehtaassa Pomigliano d’Arcossa.

Alfa Romeo AR6 AR8 pakettiauto hyötyajoneuvo
AR6 oli pykälää pienempi versio AR8:n ideasta.

Voimanlähteet olivat AR6:ssa ja -8:ssa luonnollisesti samat kuin sisarmalleissa. Tarjolla oli PSA:n erikokoisia bensiinimoottoreita ja Fiatin dieseleitä. Sisaristaan ne eivät eronneet muiltakaan osin mainittavasti. AR-pakettiautomalleja myytiin vain Italiassa, ja viimeiset autot rullasivat ulos tehtaalta vuonna 1988. Piakkoin mallisarjaan tehtiin päivitys, johon Alfa Romeo ei enää lähtenyt mukaan. Tämän jälkeen Alfa ei ole valmistanut hyötyajoneuvoja.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Alfa Romeo

Lisää aiheesta

Luetuimmat