26.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan e-NV200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äänetön ja paikallisesti päästötön auto yltää hinnaltaan tasolle, jossa se on jopa normaalikäyttäjän ulottuvilla. Hyvää: Paikallispäästöt 0, äänettömyys, huoltokustannukset. Huonoa: Ei perävaunumahdollisuutta, ohjaamoergonomia. Useissa Euroopan maissa kaupallisesti hyvin menestyneestä Nissan Leafista saatuja hyviä kokemuksia on nyt laajennettu suurempiin kuljetustarpeisiin. Syksyllä Suomeen saapuva Nissan e-NV200 pohjautuu lähisukulaiseensa NV200:een yhtä paljon kuin sähköauto Leafiin. Yhtäläisyyksistä huolimatta uutukaisessa kerrotaan olevan 30 prosenttia osia, jotka eivät ole yhteneviä kummankaan kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittää kaupunkiajoon 80 kilowatin sähkömoottori välittää voiman automaattivaihteiston kautta etuakselille. Kytkintä ei siis ole. Yksinkertainen rakenne vähentää valmistajan mukaan huoltokustannuksia n. 40 prosenttia. Sähköautojen kohdalla pullonkaulaksi koetaan usein toimintasäde. e-NV200:n tapauksessa se on suurimmillaan 170 kilometriä. Latausaika normaalilla verkkovirralla on n. kahdeksan tuntia. Lisävarusteena on saatavana 6,6 kilowatin ja 32 ampeerin laturi, mikä puolittaa latausajan. Vastaavasti 50 kW:n pikalaturilla akut on mahdollista ladata jopa puolessa tunnissa 80 prosentin varaustilaan. Nissanilla on selvitetty, että jopa 35 prosentilla tämän kokoluokan pakettiautoista ei koskaan niiden elinkaaren aikana ajeta yli 120 kilometrin päivämatkoja. Tyypillinen pikkupaku liikkuu tehtaan mukaan alle 100 kilometriä päivässä. Paku ja henkilöauto Polttomoottorilla varustettujen rinnakkaismallien tapaan kori on tarjolla sekä ikkunoilla että ilman. Ns. tonniluokan autoissa käytännön tilantarve tyydytettäneen 4,2 kuutiometrin ja neljä senttiä yli kahden metrin mittaisella tavaratilalla. Pakettiauton kantavuus on 770 kg. Kaksi eurolavaa vetävään tavaratilaan ei ole lisättävää, sillä sähkö-NV:tä ei voi varustaa vetokoukulla. Perhe- ja taksikäyttöön soveltuva henkilömalli tottelee varusteista riippuen nimeä Combi-5 tai Evalia-5. Koeajamamme Evalia on malliston kallein. Positiivinen ajokokemus Auto käynnistetään painamalla virta päälle starttinapista. Vaihteenvalitsin on toiminnaltaan yksinkertainen ja polkimia on kaksi, kaasu ja jarru. Ohjaus on hiukan keinotekoinen, mutta sen tarjoamaan tuntumaan tottuu nopeasti. Suuntavakavuuden suhteen ei ole ongelmia. Kääntösäde on jopa yllättävän pieni. Ajaminen on helppoa. Hallintalaitteiden käyttäminen on selkeää ja esimerkiksi jarrutuntuma on vakuuttava. Näkyvyys on myös hyvä ja mittojen hahmottaminen helppoa. Ainoa ajossa selkeästi häiritsevin seikka on lievä nykiminen, joka on voimakkaimmillaan Eco-asetuksella. Kun perusasetuksena oleva ajo-ohjelma kytketään katkaisijasta pois, antaa moottori enemmän voimaa ja nykiminen häviää. Eco-ohjelmasta luopumisen varjopuolena menetetään ajokilometrejä tuntuvasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Virosta mallia Hinta on kova, mutta silti sähköautomaailmassa erittäin kilpailukykyinen. Korkeaa hankintahintaa kompensoi edullinen käyttö. Norjalaiset ovat laskeneet, että käyttökustannukset ovat jopa 7,8 euroa sadalla kilometrillä pienemmät kuin dieselissä. Lisäksi monissa maissa polttomoottoriautojen alueelliset käyttörajoitukset, tai ainakin korkeat tietullit tasaavat alkuinvestointia. Yrityskäytössä ei imagohyötyäkään kannattane aliarvioida. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Nissan e-NV200 Evalia Hinta alkaen 33 245 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 647 € Moottori Vaihtovirtamoottori, automaattivaihteisto, etuveto. Teho (125 hv) Teho 80 kW, 254 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,0 s Huippunopeus 120 km/h Mitat pituus 4560 mm, leveys 2011 mm, korkeus 1858 mm, akseliväli 2725 mm Omamassa: 1737 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta