18.2.2019 Ajoneuvot Paljon onnea G: Mercedes-Benzin perinteikäs maasturi viettää nelikymppisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin G-sarjan kasvu yksinkertaisesta mutta kestävästä maastoautosta tuplaturboahdetuksi statussymboliksi on automaailmassakin hyvin poikkeuksellinen. Länsi-Euroopassa tuskin myytiin kovin montaa seitsemänkymmentäluvulla esiteltyä automallia vielä viime vuonna. Ainakaan sellaista autoa, joka maksaa helposti satoja tuhansia euroja ja jonka myyntimäärät ovat vain kasvaneet ja kasvaneet.Kun Mercedes-Benz esitteli G-sarjana tunnetuksi tulleen maasturin vuonna 1979, tehtaan edustajat tuskin olettivat mallisarjan vielä joskus kattavan yli 500-hevosvoimaisen kolmiakselisenkin version.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkaen 72 hevosvoimaaEi, alkuperäinen mallisto oli hyvin erilainen kuin se G, jonka tänään tunnemme. Mercedes-Benzin silloisen emofirman Daimler-Benzin ja itävaltalaisen Steyr-Daimler-Puchin yhteistyössä kehitetty ja Itävallan Grazissa valmistettu maasturi oli yksinkertainen, kestävä ja alunperinkin varsin arvokas. Mutta ylellinen se ei ollut. Perusmalli oli kaasutinkäyttöinen 230G, joka liikkui 102 hevosvoiman turvin. Sekin oli runsaasti dieseltarjontaan nähden, 240GD liikkui 72 hevosen raivolla. Toinen dieselvaihtoehto oli viisisylinterinen 300GD 88 hevosvoimallaan. Rajuimman suorituskyvyn tarjosi peräti 150-hevosvoimainen 280GE, monipisteruiskutuksella ja kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettu rivikuutonen. Näillä eväillä G-malli kuitenkin pärjäsi erinomaisesti siinä, mihin se oli tehty: maastossa ja pitkillä matkoilla.Kunhan vauhtiin pääsee, niin mitä sitä hidastelemaan...Muutos mukavuuteenVähitellen mallisto kehittyi ja varustelista piteni. Suuri muutos tapahtui vuonna 1989, kun alkuperäinen W460-mallisto korvattiin siviilipuolella ylellisemmällä W463:lla. Nyt G siirtyi enemmän järeästä Land Rover -kilpailijasta kohti sivistyneen Range Roverin haastajaa. Neliveto oli jatkuva, ja sisustasta hyvin Mercedes-Benzin henkilöautomallien kaltainen.Pelkistetympi ammatti- ja militäärikäytöön suunniteltu versio säilyi mallistossa nyt W461-nimellä.Oikealta vasemmalle: W460, W463 ja nykyinen G-sarja (harhaanjohtavasti myöskin W463).Vähitellen kuvaan astuivat V8-moottorit, AMG:t, V12:sta, portaaliakselit ja muut jännittävyydet.Vähitellen myyntimäärätkin lähtivät kasvamaan. Ensimmäisen sadantuhannen kappaleen valmistumisessa kesti 13 vuotta, raja meni rikki vuonna 1992. Vuonna 2005 malleja oli syntynyt vasta 185 000, mutta sitten vauhti alkoi kiihtymään. Kolmassadastuhannes G-malli rullasi ulos tehtaalta vuonna 2017.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolet vähemmän kuin PorscheaVuonna 2016 G-sarjaa valmistui ensimmäisen kerran yli 20 000 kappaletta, kun keskimäärin autoa oli historian aikana tehty 8 000 auton vuositahdilla. Vankka rakenne ja käsityön suuri osuus auton valmistuksessa on aina pitänyt G:n maastoautoksi saati työkaluksi arvokkaana. Toisaalta hyvin huollettuna auto on myös erittäin kestävä.Hyvän vertauksen G-sarjan tuotantomääriin antaa toisen stuttgartilaismerkin klassikkomalli: vuodesta 1964 valmistetun Porsche 911:sta miljoonas kappale valmistui myöskin vuonna 2017, jolloin keskimääräinen tuotantotahti on ollut yli 18 000 autoa vuodessa.Työsuhdeauto se tämäkin?Vuonna 2018 maailma muuttui, kun siviileille tarjottu G-Mercedes uudistui täysin. 39 vuoden tuotannon jälkeen Daimler AG teki täysremontin. Auto leveni, etuakseli vaihtui erillisjousitetuksi ja ohjaus hammastangoksi. Korikin pyöristyi, vaikka muutoksen huomaavatkin vain asianharrastajat. Saa nähdä, pysyykö uusi sukupolvi valmistuksessa seuraavat neljäkymmentä vuotta.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen