30.4.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 – kuinka hybridit kiihtyvät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittasimme parivertailumme yhteydessä myös Honda CR-V ja Toyota RAV4 -hybridien suorituskyvyn. Tulokset olivat hämmentävän identtiset. Perusteellisen vertailutestin yksi olennaisimpia osia on kiihtyvyyden mittaaminen. Pelkkä takapuolituntuma ei nimittäin kerro kulkupuolesta kaikkea. Etenkään, kun kyseessä ovat portaattomalla voimansiirrolla toteutetut hybridiautot, kuten nyt pääkohteina olevat Honda CR-V Hybrid Elegance AT 2WD ja Toyota RAV4 2.5 Hybrid Style. Aiemmassa jutussamme valotimme sitä, että näiden autojen hybridijärjestelmät eroavat toisistaan varsin selvästi. Sama pätee numeroarvoihin. Hondan kaksilitraisen bensiinimoottorin suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan 145 hevosvoimaa, kun Toyotan suurempi, 2,5-litrainen mylly tuottaa 178 hevosvoimaa. Vääntölukemissakin RAV4 on niskan päällä 221 newtonmetrin arvoineen, kun CR-V tuottaa maksimissaan 175 newtonmetriä. Sähkömoottoreissa osat vaihtuvat. Nyt CR-V on se tehokkaampi 184 hevosvoiman ja 315 newtonmetrin lukemillaan; RAV4:n sähkömoottori puskee ulos 120 hevosvoiman tehon ja 202 newtonmetrin väännön. Järjestelmän yhteistehossa puolestaan Toyota kertoo olevansa vahvempi (184 vastaan 218 hevosvoimaa). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuminauha hämää Erot ovat selvästi havaittavissa myös ajossa. Toyota muistuttaa selvemmin perinteistä CVT-automaattivaihteistolla varustettua autoa, missä käyntiääni asettuu tasaiseksi ja pysyttelee samanlaisena koko kiihdytyksen ajan. Honda puolestaan vaikuttaa alkuun jopa viivyttelevän, kun polttomoottorin kasvava käyntiääni alkaa kuulua vasta kesken kiihdytyksen. Todellisuudessa kuminauhamainen tuntuma vain hämää, sillä molemmat autot kellottivat 80–120 km/h ohituskiihtyvyydessä tismalleen saman ajan, 5,7 sekuntia. Täydellä kuormalla tehdyt vastaavat vedot tuottivat nekin vain mitättömän sekunnin kymmenesosan poikkeavuuden (Honda 6,9 ja Toyota 7,0 sekuntia). Molempia voi luonnehtia varsin ripeiksi menijöiksi: ohituskiihtyvyys asettuu samalle tasolle, kuin esimerkiksi viime kesänä vertailemillamme 150- ja 163-hevosvoimaisilla Audi A3:lla ja Mercedes-Benz A 200:lla. Ja koska hybridijärjestelmät toimivat automaattivaihteisten autojen tavoin, maksimikiihtyvyys on helppo saavuttaa – vaihteita ei tarvitse arpoa, joten pelkkä kaasupolkimen pohjaan painaminen riittää. Kaupan päälle tulee myös ilahduttavan alhainen polttonestetalous. Koko vertailu julkaistiin Moottorin uusimmassa numerossa 5/2019, joka on myynnissä sähköisenä versiona Lehtiluukussa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku