6.5.2023

Peugeot 2008 päivittyi sukulaismalliensa vanavedessä

Suomessa pienoisen kohun pyörteissä oleva Peugeot 2008 ottaa ympärillään olevan malliston kiinni päivityksillään tyyliin ja tekniikkaan. E-2008 saa odotetusti 51 nettokilowattitunnin akuston sekä 115 kilowatin sähkömoottorin.

Peugeot on tuonut suosittuun B-segmentin crossover-luokkaan kuuluvan 2008-mallinsa ajan tasalle muuhun mallistoon nähden. Autoa on valmistettu ensiesittelyvuodesta 2019 lähtien jo 700 000 kappaletta, ja se on yksi Euroopan myydyimmistä automalleista.

2008:n uudistus näkyy ulospäin faceliftinä. Keulassa muotoilijan kynä on suurentanut alasäleikköä, tehnyt maskista viimeisimmän huudon mukaisen uudistettuine leijonalogoineen sekä piirtänyt 508:sta tutut kolme kynnenjälkeä huomiovalojen virkaan.

Valmistajan luonnehtimat "modernisoinnit" ovat ulottuneet niin ikään takavalojen ledikuvioihin sekä aina mallimerkintägrafiikoihin asti.

Sisällä visuaaliset muutokset ovat maltillisempia, mutta näkyvät esimerkiksi istuinmateriaaleissa ja digitaalimittariston grafiikoissa. Varustetasojen määrä on asettunut kolmeen: Active, Allure sekä sporttivivahteisimpana GT.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurin muutos koskee E-2008:aa

Uudistetun mallin voi toki havaita silmällä, mutta tuntuvin päivitys koskee e-2008:n voimalinjaa. Aiempaa suuremmalla, 54 kilowattitunnin (joista käytössä 51 kWh) akustolla matkaa voi valmistajan mukaan taittaa jopa 406 laskennallisen kilometrin verran. Lisäystä väistyvään malliin on tältä osin 60 kilometriä. Parannusta on saatu myös akun valmistusprosessiin, jossa tarvitaan aiempaa vähemmän niin kutsuttuja harvinaisia maametalleja (rare earth metals).

Uudistettu E-2008 lainaa vastaavilta sisar- ja sukulaismalleiltaan konsernin sisältä myös 115 kilowatin (+ 15 kilowattia) sähkömoottorinsa. Autossa on nyt vakiona kolmivaiheinen sisäinen laturi, joka lataa 11 kilowatin teholla. Pikalaturilla akku on mahdollista ladata 20 prosentista 80 prosenttiin 100 kilowatin huipputeholla puolessa tunnissa.

Blue HDI -dieselin 2008 tulee skippaamaan jatkossakin Suomen markkinoilla, joten polttomoottoripuolella jatkavat siis kolmisylinteriset, 1,2-litraiset Puretech 100 kuusilovisena manuaalina ja -130 käsivaihteisena tai vaihtoehtoisesti 8-pykäläisellä automaattivaihteistolla.

Ensi vuoden alusta lähtien kuitenkin myös bensiinipuolelle saadaan uutta virtaa ihan kirjaimellisesti, kun 48 voltin kevythybridijärjestelmä rantautuu 1,2-litraisen yhteyteen. Puretech 130:n ja kaksoiskytkinvaihteistoon sisäänrakennetun pienen sähkömoottorin yhdistelmällä aikaansaadaan 136 hevosvoiman voimalinja. Järjestelmä lataa myös akkua, jonka varausta voidaan hyödyntää kaupunkiajossa hetkittäin jopa täyssähköajoon.

Toivottavasti saatavuus paranee

Viime viikkojen aikana autouutisia seuranneille on tullut hyvin tutuksi Hullut päivät -case. Peugeotin maahantuoja tarjosi vuoden 2022 keväällä Stockmannin Hullujen päivien yhteydessä E-2008 -mallia edullisella, 249 euron leasing-sopimuksella. Asiakkaat odottivat autojaan vuoden päivät, vain saadakseen kuulla, ettei autoja tullakaan ikinä toimittamaan.

Syyksi maahantuoja kertoi, että Peugeot on "yllättäen" lopettanut kyseisen mallin valmistuksen. Sen korvaa tietysti tässä jutussa esitelty, uudistettu malli. Toivon mukaan sitä riittää kaikkien tilausten toteuttamiseen.

Lähde ja kuvat: Peugeot Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat