9.9.2016 Ajoneuvot Porsche Panamera 4 E-Hybrid – Keveämpää omatuntoa Stuttgartista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porschen neliovisen Panameran siirtyessä toiseen sukupolveen myös hybridimalli saa toisen tulemisen. Porschen lupailema hybridiversio uudesta toisen sukupolven Panamerasta saapuu juuri sopivasti Pariisin autonäyttelyyn. Stuttgartilaisyhtiön luomus pakkaa nelivedon, 50 kilometrin sähkötoimintasäteen ja yhteensä 462 hevosvoimaa (340 kW) samaan pakettiin. Panameran parantuneiden muotojen lisäksi voi nauttia yhdistetystä kulutuslukemasta, joka on 2,5 litraa per 100 kilometriä, vastaten 56 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä. Yhdistelmävoimin toimiva Panamera 4 E-Hybrid kykenee operoimaan 140 km/t nopeuksiin saakka pelkän sähkömoottorin turvin. Paikaltaan lähdettäessä käytössä on puolestaan kunnioitettava 700 newtonmetrin vääntö ja 0–100 km/t taittuukin lähes muun malliston vauhdissa 4,6 sekunnissa. Huippunopeutta neliovisella käyttösportilla on tällä voimalinjalla 278 km/t. Porsche kertoo muuttaneensa sähkömoottorin käyttökynnystä edeltäjämalliin verrattuna: aiemmin sähkömoottorin aktivoimiseen tarvitun 80% poljinkynnyksen sijaan sähkö- ja bensiinimoottori yhdistelevät nyt voimiaan dynaamisemmin. Bensiinimoottorina Panamera 4 E-Hybridissä on 2,9-litrainen V6, joka kahden turbon avulla tuo pöytään 330 hevosvoimaa (243 kW). Sähkömoottorista puolestaan irtoaa 136 hevosvoimaa (100 kW). Voimanlähteitä hallitseva hybridimoduuli on sekin kokenut päivityksen, joten aiemman elektrohydraulisen ratkaisun sijaan käytössä on uudempi elektromekaaninen versio. Porschen mukaan tämä nopeuttaa voimalähteiden välillä vaihtamista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Momentinmuuntimesta kaksoiskytkimiin Voima, tuli se sitten fossiileista tai elektroneista, päätyy muiden Panamera-mallien tavoin Porschen kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston jaettavaksi. Samalla edeltäneen mallin kahdeksanvaihteinen momentinmuunninvaihteisto jää historiaan. Käynnistettäessä auto aloittaa aina pelkkään sähköön luottavasta E-Power-ajotilasta ja uutena ajotilana nähdään "Hybrid Auto", jossa Panamera pähkäilee tarvittavan voimalähdeyhdistelmän automaattisesti. Panamera 4 E-Hybrid liittyy osaksi Porschen sangen nopeaa perheautomallistoa, johon kuuluvat Panamera 4S, Panamera 4S Diesel ja Panamera Turbo. Muistakin hybrideistä tuttujen "E-Hold" ja "E-Charge" tilojen lisäksi nähdään muusta mallistosta tutut riehakkaammat "Sport" ja "Sport Plus" -ajotilat, sillä Porschen Sport Chrono Pack kuuluu hybridimallin vakiovarustukseen. Sport-asennossa järjestelmä huolehtii, että akussa on aina minimivaraus sähkömoottorin tehoavun hyödyntämiseksi ja Sport Plus -tilassa järjestelmä keskittyy antamaan kaiken mahdollisen tehon, ladaten samalla myös hybridin akkua mahdollisimman nopeasti. Tavaratilan pohjassa sijaitseva hybridijärjestelmän akku on nestejäähdytetty ja sen kapasiteetti on kasvanut 14,1 kWh:iin aiemmasta 9,4 kWh:sta, akuston painon pysyessä kuitenkin samana. Latausaika yleisestä 230V/10A -pistokkeesta on 5,8 tuntia, mutta lisäksi Panamerassa on mahdollisuus ladata 230V/32A-virtalähteen avulla akut vain 3,6 tunnissa. Lataus voidaan myös ajastaa joko ajotietokoneen tai älysovelluksen avulla. Erillinen apuilmastointi huolehtii puolestaan matkustamon viilentämisestä tai lämmittämisestä lataamisen aikana. Muilta osin 4 E-Hybrid noudattelee muuta Panamera-mallistoa. Porschen Advanced Cockpit -mittaristoratkaisu on kuitenkin saanut hybridin vaatimat lisäykset, joten hybridijärjestelmän tilaa ja käytössä olevaa tehoa voi seurata reaaliaikaisesti. Nimen tilauskirjaan voi jättää jo nyt, mutta Porschen mukaan hybridmeran toimitukset alkavat ensi vuoden huhtikuun puolivälin tienoilla. Lähde ja kuvat: Porsche Katso myös: Maistiainen: Porsche Panamera 4S Diesel Maailman nopein viisiovinen perheauto – uusi Porsche Panamera Katsaus nopeimpien perheautojen historiaan Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku