21.5.2022 Ajoneuvot Renault Scénic palasi kuvioihin särmikkäänä konseptina – vetysähkö-Scénic saapuu 2024 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konepellin alta on oikein mielenkiintoista kerrottavaa, Scénicille kun kelpaavat jatkossa vain akkusähkö ja vetypolttoaine, yhtä aikaa siis. Kyseessähän on totta kai ladattava vetyhybridi, vaikkei valmistaja Scenic Visioniaan aivan sillä nimellä kutsukaan. Tutkielma on tarkemmin täyssähköauto, jonka toimintamatkaa pidennetään polttokennon avulla (ns. range extender). Täyssähköautojen tunnettuja ongelmia on siis ratkottu tai ainakin tuntuvasti pienennetty ilman mäntämoottorin apua, kun akun ei näin tarvitse olla niin suuri, tarkoittaen tilaa vievä ja painava sekä valmistusprosessinsa kautta ympäristöä kuormittava. Scenic Visionin akun massa on noin puolet vastaavan kokoisen ja vastaavan toimintamatkan omaavan täyssähköauton akkupaketista. Scenic Vision on rakennettu konsernin CMF-EV -alustalle, aivan kuin Mégane E-tech Electric ja Nissan Ariya tähän mennessä, ja sähkötekniikka on suurimmaksi osaksi peräisin juuri Méganesta. 215 hepan sähkömoottori yhdistyy 40 kilowattitunnin akkuun ja tulitukea antaa 16 kilowatin polttokenno. Ympäristöön liittyen, Scenic Vision on valmistettu peräti 70-prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista, ja elinkaarensa toisessa päässä siitä voidaan vastaavasti kierrättää jopa 95 prosenttia. Renault kehuukin, että verrattuna "perinteiseen sähköautoon", Scenic Visionin hiilijalanjälki on sekä valmistuksen että käytön osalta 75 prosenttia pienempi. Nämä ovat niitä vähemmän puhuttuja kolikon kääntöpuolia täyssähköautobuumin keskellä. Niin ikään vuodelle 2024 suunniteltu Renault 5 -reinkarnaatio liippaa muuten jokseenkin läheltä tätä konseptia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ihan peräti tila-auto? Sitä Renault ei aivan suoraan kerro, muttei Scenic Vision täysin tyylipuhdas crossoverkaan ole. Siitä kertoo esimerkiksi korkeus, joka on väistyvään, hyvin crossovermaiseen Scénic-polveen verrattuna madaltunut kuudella senttimetrillä. Scenic Vision on kompakti tila-auto, jollainen Scénic on aina, yli 30 vuoden ajan ollutkin. 4,49 metrin mittainen konseptimalli visioi samalla koko Renault-brändin, ei siis pelkästään parin vuoden päästä nähtävän Scénicin muotoja. Tämänkaltaista muotokieltä on odotettavissa muiltakin tulevaisuuden Renaulteilta. Aika paljon nykyistä terävämmillä kulmilla siis mennään. Konseptimallit ovat tavallisesti tuotantoautoja villimpiä sekä ulkoa että sisältä. Scenic Vision ei tee tähän poikkeusta tulevien aikojen ranskalaista mukavuutta visioivalla matkustamollaan. Tutkielma palauttaa eloon kauan kadoksissa olleen tila-autojen valttikortin, nimittäin aivan tasaisen lattian. Autoon kulkua, sen käytettävyyttä sekä muunneltavuutta edistävät lisäksi B-pilarittomat sivut ja sitä kautta kaappariovet takana. Scenic Visionin oviratkaisu yhdistää tavallaan taannoisen Opel Merivan takakaappariovet Ford B-Maxin B-pilarittomuuteen. Näkymä sisälle on futuristinen, ja pohjana on sataprosenttisesti kierrätysmateriaaleista valmistettu lattia. Teho-osasto löytyy ratin takaa Edellä mainitut Scenic Visionin ominaisuudet lukeutuvat mahdollisesti jo siihen vm. 2024 Sceniciin, mutta etenkin kuljettajan paikan hienouksia jouduttaneen odottelemaan pidempään. Auto muun muassa säätää kaikki mahdolliset asetukset soittolistasta lähtien kunkin kuljettajan mieleiseksi hänen vain istahtaessaan paikalleen. Kaikilla matkustajilla on mikrofonit ja kaiuttimet pääntuissa keskustelun helpottamiseksi, mikä tuntuu jälleen hyvin ranskalaiselta tarpeelta. Turvavarusteissakin riittää, sillä Renaultin mukaan auto pääsisi heittämällä läpi tulevistakin EuroNCAP -luokituksista. Cocoon-turvatyyny suojaa etupenkeillä istuvia kokonaisvaltaisesti, ja kuskin penkki seuraa jopa hänen sykettään tarkkaillakseen vireystilaa, ja jopa havaitakseen sydänkohtausta edeltäviä vaarallisia muutoksia sykkeessä. Kuljettajan penkki on lisäksi erityisen tukeva, ja näkymä kojelaudan näyttöruudulle on tehty mahdollisimman käytännölliseksi. Melkoinen teho-osastohan tässä on siis kyseessä. Valoa matkustamoon saadaan laajan kattoikkunan kautta, onhan kyseessä Scénic. Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Halpa retrosähköauto Ranskasta – Renault 5 tulee 2024 Koeajo: tyyli tilan tilalle – Renault Scénic Koeistuttu: Renault Austral – uusi nimi kilpailtuun katumaasturiluokkaan Maistiainen: Renault Megane E-Tech Electric – yllättävän pieni, mutta iso sähköauto alle 39 000 euroa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?