9.1.2016 Ajoneuvot Renault Talisman täyttää Lagunan jättämän aukon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaisen vahvimmat valtit ovat ulkokuoren suojissa. Hyvää: moottori, näytön koko, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: häikäisyaltis näyttö, takaistuimet, Initiale Paris -varustelu ei tarjolla. Kookas Renault Talisman täyttää Renaultin mallistossa Lagunan jättämän aukon. Sulavissa muodoissa on sivusta katsottuna jotain mondeomaista, eikä se ole moite. Tulokkaan vahvimmat valtit ovat kuitenkin ulkokuoren suojissa: konepellin alla ja matkustamossa.Veistoksellisesti muotoiltua kojelautaa hallitsee 8,7-tuumainen kosketusnäyttö, jota kookkaampi lienee vain Teslassa.Näyttö uskoo määrätietoista napsautusta tai kopautusta. Navigaattorin karttanäkymää on kätevä suurentaa tai pienentää tableteista tutulla kaksisormi-tekniikalla.Auton asetusten ajonaikainen turvallinen käyttö on tottumishaaste. Kosketuksen ajaksi katse pakostakin siirtyy hetkeksi tiestä. Yhteistyö vaihdekepin juureen sijoitetun pyörökytkimen ja paluuaskel-napin kanssa on kuitenkin saumatonta.Näytön yllä ei ole lippaa, joten se on harmillisen altis häiritseville heijasteluille.Sisätilat ovat tyylikkään viimeistellyt. Kuljettajan valtakuntaa hallitsee keskikonsolin kookas 8,7-tuumainen kosketusnäyttö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmava matkustamoEtuistuimet ovat kohtuulliset. Ratti säätyy monipuolisesti, joten ajoasennon etsintä ei tuota ongelmia.Tunnelma auton sisällä on ilmava. Takana istuvilla on väljähköä, muttei superbmaisesti. Reunoilla istuvan ei tarvitse asetella jalkateriä, mutta keskipaikalla tilan jaloilta syö kardaanitunneli. Istuimet ovat levymäiset.Osa onnistunutta äänieristystä ovat – uuden Audi A4:n tapaan – laminoidut etusivuikkunat. Ne ovat Talismaniin hulppeimman Initiale Paris -varustelutason herkku, eikä tuo varustelu ikävä kyllä tule tarjolle Suomessa.Kolme moottoriaTalismanin väkevin bensiinimoottori on teholtaan 200 hevosvoimaa. Voimanlähde työskentelee saumattomasti seitsenlovisen automaattivaihteiston kanssa. Yhdistelmä takaa vaivattoman etenemisen, jonka tahmauttajiksi eivät kykene edes Keski-Italian jyrkät ylämäet.Talismanin suosituimmaksi voimanlähteeksi Suomessa voi povata nousevan 110 hevosvoiman diesel-versio, joka ei ikävä kyllä ollut koeteltavissa. Moottorin luvattu keskikulutus on 3,6 litraa sadalla kilometrillä, hiilidioksidipäästöt 95 grammaa kilometrillä ja verokohtelu lempeähköä.Toinen tarjolle tuleva dieselvaihtoehto on kaksoisturbolla varustettu 160-hevosvoimainen moottori. Koeajon perusteella se on sitkeästi puskevan myyrän ja kerkeästi liikahtavan ketun risteytys – jos eläinvertaus sallitaan.Ajotuntuman räätälöintiäTalismanin ajotilan valinta käy työstä, sopivin kun riippuu esimerkiksi tieprofiilista tai kuljettajan kulloisistakin fiiliksistä.Comfortina ohjauksesta häviää tunnokkuus, ja lopputulos on liian suurpiirteinen. Sporttina ohjauksesta tulee jämäkämpi, nopeammin reagoiva ja kaasuvaste herkentyy.Eco-asetus toki hivelee puhtaanvalkeata omatuntoa, mutta palvon polttoainepiheyttä mieluummin järkevällä ajotavalla kuin hyväksymällä kumimaisen kaasupoljintuntuman.Neutral on toimiva kompromissin useimpiin ajotilanteisiin, ainakin minulle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKääntyvät takarenkaatVäistökoe 60 kilometrin tuntivauhdissa kahdella erilaisella Talismanilla vakuuttaa siitä, että nelipyöräohjauksessa on ideaa.Jyrkissä käännöksissä ja äkkinäisissä väistöliikkeissä takarenkaat kääntyvät hitusen (1,9–3,5 astetta) eri suuntaan kuin etupyörät. Ratkaisu vie autoa ketterämmin. Jämäkkä alusta ja aktiivinen iskunvaimennus viimeistelevät luontevan ajettavuuden.Maahantuojan arvion mukaan nelipyöräohjauksen lisähinta asettuu parin tuhannen euron tietämille.Turva-avustimien katrasTalisman sai täydet viisi tähteä tuoreimmissa Euro NCAP- törmäystesteissä, kuten perinteet velvoittavat: Renaultin Laguna sai aikanaan kautta aikain ensimmäisenä viisi Euro NCAP -tähteä.Kattava turvavarustelu kuten hätäjarrutus ja mukautuva vakionopeudensäädin nostavat Talismanin näiltäkin osin saksalaiskilpailijoiden rinnalle.Liikennemerkit tunnistuvat viiveittä ja kaistavahtikin esiintyy edukseen.Muista toiminnoista mainittakoon mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, risteyskohdan leikkausta valaisevat kulmavalot, 30–200 km/h -nopeuksissa toimiva turvavälihälytys.Katvevaroitin taas huolehtii, etteivät nuo säästeliäät vilkun käyttäjät eli italialaisautoilijat pääse yllättämään.Huhtikuussa SuomeenLagunan katoaminen jätti mallistoon muutamaksi vuodeksi tyhjiön – ja kilpailijoille tilaa temmeltää.Haastetta Talismanilla riittää, sillä suomalaisten autoilijoiden sieluista kilvoittelevat esimerkiksi Volkswagen Passat, Opel Insignia, Ford Mondeo ja Toyota Avensis. Eväät menestykselle ovat olemassa.Talisman rantautuu Suomeen viisiovisena huhtikuussa, farmarikorisena alkukesän tullen.Talisman-mallien hinnat selviävät maalis–huhtikuulla. Kovin paljon hinnat eivät voi poiketa keskeisten kipailijoiden hinnoista – ainakaan ylöspäin.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Renault Talisman TCe 200 Intens EDC Moottori Bensiinimoottori 1 618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4848 mm, leveys 1869 mm, korkeus 1463 mm, akseliväli 2808 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen