2.4.2022

Royal Enfield palaa Suomen markkinoille

Royal-Enfield

Yksi vanhimmista yhä tuotannossa olevista moottoripyörämerkeistä, Royal Enfield, tekee tauon jälkeen paluun Suomen markkinoille.

Brittiläisten moottoripyörämerkkien kultakaudesta on jo aikaa, ja monet saarivaltiossa valmistetut merkit ovat kadonneet markkinoilta kokonaan. Niin olisi käynyt myös Royal Enfieldille, jos sen omistus ja valmistus eivät olisi siirtyneet Intiaan. Nyt Royal Enfield elää ja voi hyvin, ja tästä kaudesta alkaen merkki nähdään myös Suomen moottoripyörämarkkinoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 120 vuoden historia moottoripyörävalmistajana

Royal Enfield perustettiin jo 1893, ja se siirtyi polkupyörien valmistuksesta moottoripyörävalmistajaksi vuonna 1901. Ensimmäisen motorisoidun ajoneuvon Royal Enfield rakensi jo 1898, kun kahden rinnakkain kytketyn polkupyörän runkoon asennettiin 1,5-hevosvoimainen De Dion -moottori. Ja heti vuonna 1900 sillä aloitettiin myös kilpailutoiminta osallistumalla Lontoosta Edinburghiin ja takaisin ajettuun 1000 mailin ajoon.

Seuraavana vuonna rakennettu ensimmäinen motorisoitu polkupyörää läheisesti muistuttava kaksipyöräinen sai 1,5-hevosvoimaisen moottorin ohjaustangon etupuolelle, mutta siitä huolimatta veto tapahtui pitkän hihnan välityksellä takapyörän kautta. Kehitys oli nopeaa, ja jo vuonna 1909 Royal Enfieldissä nähtiin 297-kuutioinen V2-moottori. Ja vuonna 1924 mallisto piti sisällään jo kahdeksan eri moottoripyörämallia.

Royal Enfieldin historian tunnetuin malli on Bullet, jonka tuotanto alkoi vuonna 1932 ja sitä valmistetaan edelleen. Royalien valmistus päättyi Englannissa vuonna 1970, mutta jo viisitoista vuotta aikaisemmin niitä oli alettu valmistaa lisenssin turvin myös Intiassa. Myöhemmin myös omistus siirtyi Intiaan, mikä onkin pitänyt Royal Enfieldin hengissä ja voimissaan.

Koko Royal Enfield -mallisto Suomeen

Suomeen merkkiä ei ole vähään aikaan tuotu, mutta nyt lahtelainen Riku Motor korjaa tilanteen ja alkaa tuoda Royal Enfieldin koko kuuden mallin Euroopan mallistoa maahan. Riku Motorin takana on Suomen Moottoripyörämuseon yrittäjänä tunnettu Riku Routo, ja sekä museo, Ace Cafe että Royal Enfield -myymälä löytyvätkin jatkossa samasta pihapiiristä Lahdesta.

Suomeen tuodaan kuutta eri mallia, joiden hintahaarukka on 5900 - 9950 euroa. Edullisin on yksisylinterinen Meteor 350, jonka ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori tarjoilee 21 hevosvoiman tehon ja 27 newtonmetrin väännön. Sama moottori vauhdittaa Classic 350 -mallia, jonka hinta on 6150 euroa.

Seuraava moottori on 411-kuutioinen ja edelleen yksisylinterinen. Se liikuttaa Scram 411 -mallia (6750 eur) sekä nykymuodin mukaista adventuremalli Himalayaa (6950 eur). Huippumalleina on Interceptor 650 ja Continental GT, joiden menohaluista huolehtii 648-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori. Tehoa siitä irtoaa A2-korttiluokkaan juuri sopivasti 48 hevosvoimaa (35 kW) ja vääntöäkin on mukavat 52 newtonmetriä. Interceptorin hinta on 9750 euroa ja Continental GT:n 9950 euroa.

Pyöriin voi tutustua tarkemmin Riku Motorin ja Royal Enfieldin omilla sivuilla.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Royal Enfield

Luetuimmat