1.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: ruutuvisa – Audi A3 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Audi A3 esittelee virtuaalisen mittariston sen monipuolisimmassa muodossaan. Hyvää: tyylikkyys, ajettavuus. Huonoa: koeajoauton hinta. Erinomaista on vaikea parantaa. Tämän tosiseikan edessä oli myös Audi A3, jolle tehtiin tänä vuonna mieto kasvojenkohennus – neljä vuotta nykyisen sukupolven ensiesittelyn jälkeen.Paitsi, että moottorivalikoima uusiutui niin ala- kuin yläpäästään, ilmettä päivitettiin ulkoisesti ja turvavarustelua täydennettiin, Audi A3 sai lisävarustelistalleen myös virtuaalisen mittariston, johon pääsimme tässä koeajossa ensi kertaa käsiksi.Erinomaisuus on kiteytynyt A3:ssa ennen kaikkea tasapainoiseen kokonaisuuteen. Alemman keskiluokan Audi on hienostunut yhdistelmä ison auton mukavuutta ja pienen auton näppäryyttä, eikä tuo asia ole onneksi muuttunut miksikään.Vaikka koeajoauto edusti varustelultaan malliston sporttisinta päätä, epämukavuus tai rengasmelu eivät häirinneet liiaksi. 1,4-litrainen bensaturbokin tarjoaa reippaan kyydin. Ajoasento on edelleen mukava ja laatuvaikutelma moitteeton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko vähemmän enemmän?Ennen kasvojenkohennusta Audi A3:n ergonomia oli vertaansa vailla. Vaikka säätimiä ja nappuloita oli keskikonsolissa paljon, auton toimintojen käyttäminen sujui niin luontevasti, että kuljettajan ei tarvinnut juuri laskea katsettaan tiestä.Salaisuutena olivat näppäinten oivallinen tuntuma sekä niiden hienohiottu yhteispeli selkeän grafiikan omaavan keskinäytön kanssa.Mitä siis tapahtuu, kun näppäinten määrää on faceliftin yhteydessä vähennetty tuntuvasti, ja kokonaisuuden voi kuorruttaa 459 euron hintaisella digimittaristolla?Ei onneksi mitään vallankumouksellista. Vaikka tietyissä tilanteissa sormiharjoituksia tarvitaan aiempaa enemmän, uudenkin systeemin käyttö käy totuttelun myötä kelvosti.Eikä aivan kaikkea ole sentään keskikonsolissa muutettu. Kiitosta kerännyt erillinen äänenvoimakkuuden säädin, jolla saa lisäksi vaihdettua esimerkiksi musiikkikappaletta, on säilytetty – ja hyvä niin.Yksi tai kaksi näyttöäVirtuaalinen mittaristo on, kuten muissakin VW-konsernin tuotteissa, teknisen kaunis, teräväresoluutioinen ja erittäin selkeä. On hyvä, että tämä varuste laajenee myös yhtymän vanhempiin malleihin, eikä jää kokonaan uusien mallien yksinoikeudeksi.Se, mikä erottaa A3:n edeltävistä toteutuksista, on näyttökokonaisuuden monipuolisuus. Koska A3:ssa keskinäytön saa upotettua sähköisesti kojelaudan uumeniin, kuljettajan ei välttämättä tarvitse katsella kahta näyttöä yhtä aikaa – kuten esimerkiksi kiinteällä keskinäytöllä varustetussa Audi A4:ssa on asian laita.Vaikka aivan kaikkia toimintoja – kuten uuden osoitteen syöttämistä navigaattoriin – ei pysty operoimaan mittariston kautta, ratkaisulla on selviä etuja. Keskinäytön laskeminen piiloon rauhoittaa ja kaunistaa kojelautanäkymää selvästi, ja kokonaisuus muistuttaa elävästi pelkällä mittaristonäytöllä varustettua Audi TT -urheilumallia.Sekin rauhoittaa mieltä, että erilaiset teemat ja ylenpalttiset säädöt loistavat poissaolollaan. Ingolstadtissa ajatellaan selvästi, että luottakaa vain meidän tietotaitoomme, että kyllä me täällä tiedämme, minkä näköisiä näyttöjen kuuluu olla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Audi A3 Sportback Business Sport 1.4 TFSI 110 kW S tronic Hinta alkaen 35 420 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 247 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4313 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1426 mm, akseliväli 2637 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen