9.10.2017 Ajoneuvot Ryppyjä sisarrakkaudessa: VW kokee Škodan haastajana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenilla ollaan nyreissään Škodan asemasta ja Porsche vaatii dieselgate-kuluja Audilta. Volkswagen-ryhmän suuri brändipaletti aiheuttaa paikoin haasteita tuotevalikoimien suunnittelussa. Samoista pohja-aineksista rakentaminen säästää sekä tuotekehitys- että valmistuskuluissa, mutta toisaalta autojen erottautuminen on joskus haasteellista. Tällä kertaa VW-ryhmän tsekkiläismerkki erottautuu kuitenkin liiaksikin – ainakin Volkswagenin mielestä. Volkswagenin kannalta ongelma on Škodan erikoisasema, jossa tsekkiläismerkki saa käyttöönsä VW-ryhmän teknologian edullisilla käyttömaksuilla, mutta se pystyy kokoamaan autot merkittävästi edullisemmalla työvoimalla. Tsekkiläisten teollisuustyöpaikkojen keskipalkka on Saksan tilastokeskuksen mukaan 10,10 euroa tunnilta verrattuna Saksan 38,70 euroon. Tilannetta ei paranna markkinatilanne, jossa Škoda pystyy myymään esimerkiksi Volkswagen Tiguania vastaavan Kodiaqin noin 1 500 euroa halvemmalla. Harmaita hiuksia tuottavat jopa saksalaiset autolehdet, jotka ovat monesti kehuneet tsekkituotteiden laatua verrattuna saksalaisiin vastineisiin. Osoituksena Škodan kukoistuksesta on sen voittomarginaali, joka on tällä hetkellä Volkswagen-ryhmän toiseksi paras 8,3 prosentilla. Ykkössijalta löytyy tuttu kannattavuusmestari Porsche. Volkswagenin oma kannattavuus oli vain 1,8 prosenttia. VW myy edelleen Škodaa enemmän autoja, mutta tsekkimerkki kasvaa Euroopassa kansanautoa voimakkaammin. Nyt Volkswagenilla haetaan ratkaisua kiperään tilanteeseen. VW-ryhmässä voimakkaasti vaikuttavat saksalaiset autoalan ammattijärjestöt vaativat osaa Škodan tuotannosta alityöllistettyihin Saksan tehtaisiin. Siirroilla turvattaisiin saksalaisia työpaikkoja muun muassa Passatin ja Golfin kysynnän hiipuessa. Samalla on ehdotettu, että Škoda joutuisi maksamaan isompia rojalteja käyttämästään teknologiasta. Esimerkiksi kompakteissa ja keskikokoisissa automalleissa käytettävä MQB-pohjarakenne on käytössä halki VW-ryhmän aina Audista Seatiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jatkossa selkeämmin eri askeleet Volkswagenia luotsaava toimitusjohtaja Herbert Diess on vaatinut, että jatkossa Volkswagen ja Škoda täytyy profiloida voimakkaammin erilaisiksi kohdemarkkinoiden ja asiakkaiden suhteen. Tämä koskee erityisesti VW-ryhmän tulevia sähköautosuunnitelmia, jossa saksalaiskonserni aikoo investoida peräti 20 miljardia euroa 50 sähköautomallin kehittämiseen vuoteen 2025 mennessä. Tarkasteltavana saattaa olla myös, paljonko merkit osallistuvat sähköautojen yhtenäisarkkitehtuuri MEB:n kehitys- ja rojaltikuluihin. – Sähköautomarkkinat ovat uusi laji, jossa ei yksinkertaisesti voida pitää brändien nykyasemia, kommentoi nimettömänä pysyttelevä VW-johtaja. Toisaalta, päällekkäisyyksiä kahden automerkin välillä on mahdotonta välttää, sillä yhteensä Škoda ja Volkswagen käsittävät yli 100 automallia. – Aina tulee joitain päällekkäisyyksiä. Ja vähäinen sisäinen kilpailu on vain hyvästä, kommentoi Diess. – Houkuttelemme pääasiassa asiakkaita VW-ryhmän ulkopuolelta ja se on meidän tehtävämme, kommentoi puolestaan Škodan merkkijohtaja Bernhard Maier Reutersille. Porschelta dieselgate-lasku Audille VW-ryhmän sisäisestä sisarkinasta nähtiin myös toinen esimerkki, sillä uutistoimisto Reuters kertoo Porschen vaativan 200 miljoonan euron korvauksia Audilta. Vaatimuksen perusteluna on, että Yhdysvalloissa päästöhuijausskandaalin piiriin kuuluu myös Audilta peräisin oleva 3,0-litrainen V6-dieselmoottori, jota on käytetty myös Porsche Cayennessa. Myös Saksan ajoneuvoviranomaiset määräsivät heinäkuussa 22 000 Porsche Cayennen dieselversioita takaisinkutsuttaviksi Euroopassa. Julkisuudessa Porschen johtohahmot ovatkin ilmaisseet tyytymättömyyttä Audia kohtaan päästöhuijausmoottoreiden toimittamisesta stuttgartilaismerkin autoihin. Nyt Porschen esittämässä laskussa on summattu takaisinkutsuista, lakikuluista ja asiakkuuksien ylläpidosta aiheutuneet kulut, sanomalehti Bild kertoo Reutersin mukaan. Porschen edustajan mukaan yhtiö ei kommentoi VW-ryhmän sisäisiä keskusteluja. Audin edustajan mukaan asiasta kannattaa kysyä puolestaan Porschelta. Lähteet: Automotive News, Reuters, Bloomberg Kuvat: Volkswagen, Antti Hentinen, Petri Munukka, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?