9.10.2017 Ajoneuvot Ryppyjä sisarrakkaudessa: VW kokee Škodan haastajana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenilla ollaan nyreissään Škodan asemasta ja Porsche vaatii dieselgate-kuluja Audilta. Volkswagen-ryhmän suuri brändipaletti aiheuttaa paikoin haasteita tuotevalikoimien suunnittelussa. Samoista pohja-aineksista rakentaminen säästää sekä tuotekehitys- että valmistuskuluissa, mutta toisaalta autojen erottautuminen on joskus haasteellista. Tällä kertaa VW-ryhmän tsekkiläismerkki erottautuu kuitenkin liiaksikin – ainakin Volkswagenin mielestä.Volkswagenin kannalta ongelma on Škodan erikoisasema, jossa tsekkiläismerkki saa käyttöönsä VW-ryhmän teknologian edullisilla käyttömaksuilla, mutta se pystyy kokoamaan autot merkittävästi edullisemmalla työvoimalla. Tsekkiläisten teollisuustyöpaikkojen keskipalkka on Saksan tilastokeskuksen mukaan 10,10 euroa tunnilta verrattuna Saksan 38,70 euroon.Tilannetta ei paranna markkinatilanne, jossa Škoda pystyy myymään esimerkiksi Volkswagen Tiguania vastaavan Kodiaqin noin 1 500 euroa halvemmalla. Harmaita hiuksia tuottavat jopa saksalaiset autolehdet, jotka ovat monesti kehuneet tsekkituotteiden laatua verrattuna saksalaisiin vastineisiin.Osoituksena Škodan kukoistuksesta on sen voittomarginaali, joka on tällä hetkellä Volkswagen-ryhmän toiseksi paras 8,3 prosentilla. Ykkössijalta löytyy tuttu kannattavuusmestari Porsche. Volkswagenin oma kannattavuus oli vain 1,8 prosenttia. VW myy edelleen Škodaa enemmän autoja, mutta tsekkimerkki kasvaa Euroopassa kansanautoa voimakkaammin.Nyt Volkswagenilla haetaan ratkaisua kiperään tilanteeseen. VW-ryhmässä voimakkaasti vaikuttavat saksalaiset autoalan ammattijärjestöt vaativat osaa Škodan tuotannosta alityöllistettyihin Saksan tehtaisiin. Siirroilla turvattaisiin saksalaisia työpaikkoja muun muassa Passatin ja Golfin kysynnän hiipuessa.Samalla on ehdotettu, että Škoda joutuisi maksamaan isompia rojalteja käyttämästään teknologiasta. Esimerkiksi kompakteissa ja keskikokoisissa automalleissa käytettävä MQB-pohjarakenne on käytössä halki VW-ryhmän aina Audista Seatiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJatkossa selkeämmin eri askeleetVolkswagenia luotsaava toimitusjohtaja Herbert Diess on vaatinut, että jatkossa Volkswagen ja Škoda täytyy profiloida voimakkaammin erilaisiksi kohdemarkkinoiden ja asiakkaiden suhteen. Tämä koskee erityisesti VW-ryhmän tulevia sähköautosuunnitelmia, jossa saksalaiskonserni aikoo investoida peräti 20 miljardia euroa 50 sähköautomallin kehittämiseen vuoteen 2025 mennessä. Tarkasteltavana saattaa olla myös, paljonko merkit osallistuvat sähköautojen yhtenäisarkkitehtuuri MEB:n kehitys- ja rojaltikuluihin.– Sähköautomarkkinat ovat uusi laji, jossa ei yksinkertaisesti voida pitää brändien nykyasemia, kommentoi nimettömänä pysyttelevä VW-johtaja.Toisaalta, päällekkäisyyksiä kahden automerkin välillä on mahdotonta välttää, sillä yhteensä Škoda ja Volkswagen käsittävät yli 100 automallia.– Aina tulee joitain päällekkäisyyksiä. Ja vähäinen sisäinen kilpailu on vain hyvästä, kommentoi Diess.– Houkuttelemme pääasiassa asiakkaita VW-ryhmän ulkopuolelta ja se on meidän tehtävämme, kommentoi puolestaan Škodan merkkijohtaja Bernhard Maier Reutersille.Porschelta dieselgate-lasku AudilleVW-ryhmän sisäisestä sisarkinasta nähtiin myös toinen esimerkki, sillä uutistoimisto Reuters kertoo Porschen vaativan 200 miljoonan euron korvauksia Audilta. Vaatimuksen perusteluna on, että Yhdysvalloissa päästöhuijausskandaalin piiriin kuuluu myös Audilta peräisin oleva 3,0-litrainen V6-dieselmoottori, jota on käytetty myös Porsche Cayennessa. Myös Saksan ajoneuvoviranomaiset määräsivät heinäkuussa 22 000 Porsche Cayennen dieselversioita takaisinkutsuttaviksi Euroopassa. Julkisuudessa Porschen johtohahmot ovatkin ilmaisseet tyytymättömyyttä Audia kohtaan päästöhuijausmoottoreiden toimittamisesta stuttgartilaismerkin autoihin.Nyt Porschen esittämässä laskussa on summattu takaisinkutsuista, lakikuluista ja asiakkuuksien ylläpidosta aiheutuneet kulut, sanomalehti Bild kertoo Reutersin mukaan. Porschen edustajan mukaan yhtiö ei kommentoi VW-ryhmän sisäisiä keskusteluja. Audin edustajan mukaan asiasta kannattaa kysyä puolestaan Porschelta.Lähteet: Automotive News, Reuters, Bloomberg Kuvat: Volkswagen, Antti Hentinen, Petri Munukka, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle