9.10.2017 Ajoneuvot Ryppyjä sisarrakkaudessa: VW kokee Škodan haastajana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenilla ollaan nyreissään Škodan asemasta ja Porsche vaatii dieselgate-kuluja Audilta. Volkswagen-ryhmän suuri brändipaletti aiheuttaa paikoin haasteita tuotevalikoimien suunnittelussa. Samoista pohja-aineksista rakentaminen säästää sekä tuotekehitys- että valmistuskuluissa, mutta toisaalta autojen erottautuminen on joskus haasteellista. Tällä kertaa VW-ryhmän tsekkiläismerkki erottautuu kuitenkin liiaksikin – ainakin Volkswagenin mielestä.Volkswagenin kannalta ongelma on Škodan erikoisasema, jossa tsekkiläismerkki saa käyttöönsä VW-ryhmän teknologian edullisilla käyttömaksuilla, mutta se pystyy kokoamaan autot merkittävästi edullisemmalla työvoimalla. Tsekkiläisten teollisuustyöpaikkojen keskipalkka on Saksan tilastokeskuksen mukaan 10,10 euroa tunnilta verrattuna Saksan 38,70 euroon.Tilannetta ei paranna markkinatilanne, jossa Škoda pystyy myymään esimerkiksi Volkswagen Tiguania vastaavan Kodiaqin noin 1 500 euroa halvemmalla. Harmaita hiuksia tuottavat jopa saksalaiset autolehdet, jotka ovat monesti kehuneet tsekkituotteiden laatua verrattuna saksalaisiin vastineisiin.Osoituksena Škodan kukoistuksesta on sen voittomarginaali, joka on tällä hetkellä Volkswagen-ryhmän toiseksi paras 8,3 prosentilla. Ykkössijalta löytyy tuttu kannattavuusmestari Porsche. Volkswagenin oma kannattavuus oli vain 1,8 prosenttia. VW myy edelleen Škodaa enemmän autoja, mutta tsekkimerkki kasvaa Euroopassa kansanautoa voimakkaammin.Nyt Volkswagenilla haetaan ratkaisua kiperään tilanteeseen. VW-ryhmässä voimakkaasti vaikuttavat saksalaiset autoalan ammattijärjestöt vaativat osaa Škodan tuotannosta alityöllistettyihin Saksan tehtaisiin. Siirroilla turvattaisiin saksalaisia työpaikkoja muun muassa Passatin ja Golfin kysynnän hiipuessa.Samalla on ehdotettu, että Škoda joutuisi maksamaan isompia rojalteja käyttämästään teknologiasta. Esimerkiksi kompakteissa ja keskikokoisissa automalleissa käytettävä MQB-pohjarakenne on käytössä halki VW-ryhmän aina Audista Seatiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJatkossa selkeämmin eri askeleetVolkswagenia luotsaava toimitusjohtaja Herbert Diess on vaatinut, että jatkossa Volkswagen ja Škoda täytyy profiloida voimakkaammin erilaisiksi kohdemarkkinoiden ja asiakkaiden suhteen. Tämä koskee erityisesti VW-ryhmän tulevia sähköautosuunnitelmia, jossa saksalaiskonserni aikoo investoida peräti 20 miljardia euroa 50 sähköautomallin kehittämiseen vuoteen 2025 mennessä. Tarkasteltavana saattaa olla myös, paljonko merkit osallistuvat sähköautojen yhtenäisarkkitehtuuri MEB:n kehitys- ja rojaltikuluihin.– Sähköautomarkkinat ovat uusi laji, jossa ei yksinkertaisesti voida pitää brändien nykyasemia, kommentoi nimettömänä pysyttelevä VW-johtaja.Toisaalta, päällekkäisyyksiä kahden automerkin välillä on mahdotonta välttää, sillä yhteensä Škoda ja Volkswagen käsittävät yli 100 automallia.– Aina tulee joitain päällekkäisyyksiä. Ja vähäinen sisäinen kilpailu on vain hyvästä, kommentoi Diess.– Houkuttelemme pääasiassa asiakkaita VW-ryhmän ulkopuolelta ja se on meidän tehtävämme, kommentoi puolestaan Škodan merkkijohtaja Bernhard Maier Reutersille.Porschelta dieselgate-lasku AudilleVW-ryhmän sisäisestä sisarkinasta nähtiin myös toinen esimerkki, sillä uutistoimisto Reuters kertoo Porschen vaativan 200 miljoonan euron korvauksia Audilta. Vaatimuksen perusteluna on, että Yhdysvalloissa päästöhuijausskandaalin piiriin kuuluu myös Audilta peräisin oleva 3,0-litrainen V6-dieselmoottori, jota on käytetty myös Porsche Cayennessa. Myös Saksan ajoneuvoviranomaiset määräsivät heinäkuussa 22 000 Porsche Cayennen dieselversioita takaisinkutsuttaviksi Euroopassa. Julkisuudessa Porschen johtohahmot ovatkin ilmaisseet tyytymättömyyttä Audia kohtaan päästöhuijausmoottoreiden toimittamisesta stuttgartilaismerkin autoihin.Nyt Porschen esittämässä laskussa on summattu takaisinkutsuista, lakikuluista ja asiakkuuksien ylläpidosta aiheutuneet kulut, sanomalehti Bild kertoo Reutersin mukaan. Porschen edustajan mukaan yhtiö ei kommentoi VW-ryhmän sisäisiä keskusteluja. Audin edustajan mukaan asiasta kannattaa kysyä puolestaan Porschelta.Lähteet: Automotive News, Reuters, Bloomberg Kuvat: Volkswagen, Antti Hentinen, Petri Munukka, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen