19.4.2023

Smart #3 on 4,4-metrinen sähköcrossover – minne menet, Smart?

Sähköcrossoverilla, jossa on pidempi akseliväli kuin Audi Q4 E-Tronissa, ei ole enää mitään tekemistä alkuperäisen Smartin kanssa.

Jo viime vuonna Smart lähetti vahvan signaalin tulevaisuuden suuntaviivoistaan esittelemällä erikoisesti nimetyn #1:n. Jatkoa seurasi nyt, kun Shanghain autonäyttelyssä paljastettiin vielä suurempi sähköcrossover.

Alkuperäinen Smart-brändi syntyi aikoinaan Mercedes-Benzin ja sveitsiläisen kellotehtaan Swatchin yhteisyrityksenä. Sanoja "Swatch", "Mercedes" ja "Art" yhdistellyt brändi teki pikkuruisista, mutta senttimetrejään tarkasti käyttäneistä premiumkaupunkiautoista modernin ajan kulttiautoja. Smartin selkärangan on muodostanut Fortwo -mallisto, joka on ehtinyt kolmannessa sukupolvessaan pitkälle.

Vuonna 2019 ääni muuttui kellossa, kun silloinen Daimler AG kertoi 50 - 50 -yhteistyöstään kiinalaisen Geelyn kanssa Smart-brändin jatkon varalle. Geelyn kanssa Smartien (myös täyssähköiseksi muuttuneiden Fortwon ja Forfourin) tuotanto siirrettiin uuteen tehtaaseen Kiinassa, ja kehitystyön keskiöön otettiin uuden sukupolven Smartit, joista olemme siis nähneet nyt kaksi.

Smart meni myymään alkuperäisen "Smartvillensä" Ranskan Hambachissa Ineosille, joten myös #3 tullaan valmistamaan Kiinassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hashtag kolme

Smarteista uusimman kokoa ei voi olla päivittelemättä kun tiedämme historian. Viralliset tekniset tiedot puuttuvat, mutta Autocarin saamien ennakkotietojen mukaan #3 olisi 4,4 metriä pitkä, 1,6 metriä korkea, 1,8 metriä leveä ja akseliväliltään 2,79-metrinen. Mikäli samat tiedot pitävät paikkansa, olisi autolla painoa lähes 2 000 kiloa. Eroa on toistakymmentä senttiä myös Smart #1:een.

#3 olisi mitoiltaan nykypolven Fortwo'ta 1,7 metriä pidempi ja painoa olisi noin 1 100 kiloa tuotannosta poistunutta polttomoottorimallia enemmän. Ainakin mittojen puolesta auton tärkeimpiä premiumkilpailijoita vastaavassa luokassa voisivat olla Audi Q4 E-Tron ja ehkä lähimpänä tuleva Mini Countryman.

Kooltaan auto osuu lähes yksiin niin ikään Mercedes-EQ EQA:n kanssa, jolta se myös lainaa ominaisuuksia. Itse tekniikka on tosin Geelyn peruja, mutta design on Mercedes-Benzin suunnittelutiimin tuotos. Mercedes-Benz on luonut sähköcrossoveriin viiston perän, ja valmistaja kutsuukin autoa termillä "sport utility coupé".

Hyvin urheilullispainotteinen ohjaamo kätkee dynaamisen näköisen keskikonsolin, kojelaudan, puhallinsuuttimet sekä istuimet, kaikki tuttuja #1 -mallista. Keskinäytön virassa on 12,8-tuumainen keskinäyttö, ja äänentoistosta vastaa Beatsaudion 13 kaiuttimen järjestelmä.

Tekniikan puolella odotetaan siis vielä virallisia tietoja, mutta ennakolta tiedetään, että #3:n sähkövoimalinja seuraa pitkälti #1:tä. Luvassa olisi tällöin taka-akselille sijoitettu sähkömoottori, joka yltäisi 200 kilowattiin ja 343 newtonmetriin. 66 kilowattitunnin akku riittäisi valmistajan mukaan 420 – 440 kilometrin toimintamatkaan, ja akku latautuisi 150 kilowatin pikalatausteholla 10:stä 80:een prosenttiin puolessa tunnissa.

Euroopan oma ensi-ilta ja mahdollisesti kattavammat tekniset tiedot ovat Smart #3:n osalta luvassa syyskuussa Münchenin autonäyttelyssä. Vähintään siihen asti meneekin miettiessä, mitä Mercedes-konserni on mennyt Smartille tekemään.

Lähteet: Autocar, Smart Kuvat: Smart Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat