13.9.2022 Ajoneuvot Toinen yritys – Hyundain vetypolttokennoauto tulee taas Suomeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai on aloittanut Nexo vetypolttokennoauton myynnin Suomessa virallisesti. Auton hinta on kymppiä vaille 80000 euroa. Hyundai on aloittanut Nexo-vetypolttokennoauton maahantuonnin ja myynnin Suomessa. Ensimmäinen yritys oli jo lähes kymmenen vuotta sitten, kun Hyundain tavoitteena oli saada Hyundai ix35 -vetypolttokennoautoja laajalti Suomeen. Tällöin muun muassa erilaisia kaasutuotteita valmistava Woikoski Oy hankki yhden vetypolttokennoauton. Vetypolttokennoautoja ei kuitenkaan saatu tuolloin lyötyä läpi Suomessa – eikä monessa muussakaan maassa monesta eri syystä. Nyt Hyundai ottaa uuden startin Hyundai Nexo -vetypolttokennoautolla. Yksi auto on jo viime vuoden lopulla luovutettu Suomessa ja nyt auton virallinen myynti on alkanut. Polttoaineena vety yleistyy Suomessakin, Suomen hallitus on muun muassa kertonut lähiaikoina valtion panostuksesta vetytalouteen, kun Gasgridin tytäryhtiö Vetyverkko aikoo rakentaa vedyn siirtoverkoston Suomen länsirannikolle ja Kaakonkulmalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei myyntipiikkiä luvassa Myyntihittiä Hyundain maahantuoja ei kuitenkaan tässä vaiheessa vetyauto-Nexosta vielä odota. – Euroopan teillä vety on jo varteenotettava vaihtoehto myös raskaan liikenteen puolella, ja Hyundailta löytyy mallistosta niin vedyllä kulkeva kuorma-auto kuin linja-autokin. Haluamme olla omalta osaltamme mukana tarjoamassa asiakkaillemme edistyksellistä teknologiaa, vaikka emme Nexosta povaakaan erityistä myyntihittiä, Hyundai Motor Finland Oy:n toimitusjohtaja Esa Kurikka sanoo. Hyundai Motor Finlandin maahantuoma Hyundai Nexo on toisen sukupolven SUV-korimallin polttokennokäyttöinen sähköauto (FCEV). Auton käyttövoimana on puhdas vety, sen pakoputkesta tulee vain vesihöyryä ja Nexo jopa suodattaa ja puhdistaa ilmaa ajon aikana. Auton toimintamatka on 666 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaan. Auton tankkaaminen vie vastaavan ajan kuin polttomoottoriauton tankkaaminen, eli noin viisi minuuttia. Hyundai Nexo -polttokennoauton vetytankin koko on 156,6 l / 6,33 kg. Auton yhdistetty vedynkulutus on 0,95 kg / 100 km ja CO2-päästöt 0 g/km WLTP-mittaustavan mukaan. Tehoa Hyundai Nexossa on 163 hevosvoimaa. Autossa on myös sähköautoihin verrattuna pieni omamassa, 1 889 kiloa. Hyundai haluaa Nexo-polttokennoauton viestivän luonnosta ja puhtaudesta. Nexon valmistuksessa on käytetty UL-sertifioituja (Underwriters Laboratories) biomateriaaleja kaikilla pinnoilla, mikä kompensoi Nexon hiilijalanjälkeä 20 prosenttia. Tilava katumaasturi Fyysisen kokonsa puolesta Hyundai Nexo sijoittuu Hyundai-mallistossa Tucson- ja Santa Fe -katumaastureiden väliin. Tavaratilan koko (VDA) on Nexossa 461 litraa. – Hyundai Nexo on mielenkiintoinen lisä merkkimme laajaan sähköiseen mallistoon. Suomessa kuluvan vuoden aikana ensirekisteröidyistä Hyundain henkilöautoista jo peräti 32,2 prosenttia on täyssähkömalleja, Esa Kurikka sanoo. Nexo on varustettu edistyksellisillä autonomisilla ajo-ominaisuuksilla ja älykkäillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Nexo on Hyundai-malliston ensimmäinen malli, joka toi tarjolle Remote Smart Parking Assist (RSPA) -etäpysäköintitoiminnon. Nexon SmartSense-turvallisuusvarusteluun kuuluvat mm. katvealuetta valvova kamera ja näyttö mittaristossa Blind-Spot View Monitor (BVM), 360° Surround View Monitor -kamerajärjestelmä (SVM), kaistallapysymisavustin ja kaistallapitoavustin, törmäyksen välttämisavustin jalankulkijoiden tunnistuksella, katvealueen törmäyksenvälttämisavustin Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA) sekä risteävän liikenteen Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist -törmäyksenvälttämisavustin peruutettaessa (RCCA). Hyundai Nexo on varustettu 10,25 tuuman digitaaalisella mittaristolla ja 12,3 tuuman navigointijärjestelmällä. Bluelink-telematiikkapalvelu mahdollistaa yhteyden pitämisen autoon etänä; älypuhelinsovelluksella voi esimerkiksi tarkistaa auton sijainnin tai ovatko auton ovet lukossa ja tarvittaessa lukita tai avata ne. Hinta lähes 80 000 euroa Hyundai Nexo valmistetaan Ulsanissa, Etelä-Koreassa. Tuotantomäärä vuosina 2019 ja 2020 oli 6 000 kappaletta, joista Euroopassa on myyty yli 1 000 kappaletta. Suomen teillä liikkuu toistaiseksi yksi, vuonna 2021 ensirekisteröity Hyundai Nexo. Hyundai Nexon hinta Suomessa on 79 990 €, vapaa autoetu 1 050 €/kk ja käyttöetu 1 005 €/kk. Polttokennoauto on koeajettavissa syys-lokakuun aikana Hyundain KOE x AJA -koeajokiertueella Salossa, Maarianhaminassa, Kokkolassa, Rovaniemellä, Kajaanissa, Iisalmessa, Orivedellä, Lahdessa, Kotkassa ja Järvenpäässä. Hyundai on valmistanut jo 20 vuotta polttokennoautoja ja autovalmistaja uskoo vedyn olevan merkittävässä roolissa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja vähentämässä yhteiskunnan riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Ensimmäisen polttokennoautonsa, Santa Fe FCEV -prototyypin, Hyundai kehitti vuonna 1998. Vuonna 2013 Hyundai esitteli Tucson ix35 Fuel Cell -mallin, joka avasi oven polttokennoautojen massatuotannolle. Vuonna 2018 yhtiö lanseerasi seuraavan sukupolven polttokenno-SUVin nimeltä Nexo, ja vuonna 2020 oli vuorossa maailman ensimmäisen polttokennokäyttöinen raskas kuorma-auto Xcient Fuel Cell. Vuoden 2021 loppuun mennessä Sveitsin teillä liikkui noin 200 Xcient-polttokennokuorma-autoa, ja käytössä olevalla kalustolla on ajettu jo yli miljoonaa kilometriä. Vuoteen 2025 mennessä Hyundai pyrkii toimittamaan Sveitsin markkinoille 1 600 raskasta kuorma-autoa. Myös vetykäyttöinen Elec City Fuel Cell -linja-auto on jo liikenteessä Keski-Euroopassa. Tulevaisuudessa Hyundai aikoo valjastaa polttokennoteknologian laajempaan käyttöön paitsi ajoneuvoissaan, myös muissa liikkuvuusratkaisuissa ja monissa energiaratkaisuissa, kuten kodeissa, kiinteistöissä ja voimaloissa. Lähde: Hyundai Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta