13.9.2022 Ajoneuvot Toinen yritys – Hyundain vetypolttokennoauto tulee taas Suomeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai on aloittanut Nexo vetypolttokennoauton myynnin Suomessa virallisesti. Auton hinta on kymppiä vaille 80000 euroa. Hyundai on aloittanut Nexo-vetypolttokennoauton maahantuonnin ja myynnin Suomessa. Ensimmäinen yritys oli jo lähes kymmenen vuotta sitten, kun Hyundain tavoitteena oli saada Hyundai ix35 -vetypolttokennoautoja laajalti Suomeen. Tällöin muun muassa erilaisia kaasutuotteita valmistava Woikoski Oy hankki yhden vetypolttokennoauton. Vetypolttokennoautoja ei kuitenkaan saatu tuolloin lyötyä läpi Suomessa – eikä monessa muussakaan maassa monesta eri syystä. Nyt Hyundai ottaa uuden startin Hyundai Nexo -vetypolttokennoautolla. Yksi auto on jo viime vuoden lopulla luovutettu Suomessa ja nyt auton virallinen myynti on alkanut. Polttoaineena vety yleistyy Suomessakin, Suomen hallitus on muun muassa kertonut lähiaikoina valtion panostuksesta vetytalouteen, kun Gasgridin tytäryhtiö Vetyverkko aikoo rakentaa vedyn siirtoverkoston Suomen länsirannikolle ja Kaakonkulmalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei myyntipiikkiä luvassa Myyntihittiä Hyundain maahantuoja ei kuitenkaan tässä vaiheessa vetyauto-Nexosta vielä odota. – Euroopan teillä vety on jo varteenotettava vaihtoehto myös raskaan liikenteen puolella, ja Hyundailta löytyy mallistosta niin vedyllä kulkeva kuorma-auto kuin linja-autokin. Haluamme olla omalta osaltamme mukana tarjoamassa asiakkaillemme edistyksellistä teknologiaa, vaikka emme Nexosta povaakaan erityistä myyntihittiä, Hyundai Motor Finland Oy:n toimitusjohtaja Esa Kurikka sanoo. Hyundai Motor Finlandin maahantuoma Hyundai Nexo on toisen sukupolven SUV-korimallin polttokennokäyttöinen sähköauto (FCEV). Auton käyttövoimana on puhdas vety, sen pakoputkesta tulee vain vesihöyryä ja Nexo jopa suodattaa ja puhdistaa ilmaa ajon aikana. Auton toimintamatka on 666 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaan. Auton tankkaaminen vie vastaavan ajan kuin polttomoottoriauton tankkaaminen, eli noin viisi minuuttia. Hyundai Nexo -polttokennoauton vetytankin koko on 156,6 l / 6,33 kg. Auton yhdistetty vedynkulutus on 0,95 kg / 100 km ja CO2-päästöt 0 g/km WLTP-mittaustavan mukaan. Tehoa Hyundai Nexossa on 163 hevosvoimaa. Autossa on myös sähköautoihin verrattuna pieni omamassa, 1 889 kiloa. Hyundai haluaa Nexo-polttokennoauton viestivän luonnosta ja puhtaudesta. Nexon valmistuksessa on käytetty UL-sertifioituja (Underwriters Laboratories) biomateriaaleja kaikilla pinnoilla, mikä kompensoi Nexon hiilijalanjälkeä 20 prosenttia. Tilava katumaasturi Fyysisen kokonsa puolesta Hyundai Nexo sijoittuu Hyundai-mallistossa Tucson- ja Santa Fe -katumaastureiden väliin. Tavaratilan koko (VDA) on Nexossa 461 litraa. – Hyundai Nexo on mielenkiintoinen lisä merkkimme laajaan sähköiseen mallistoon. Suomessa kuluvan vuoden aikana ensirekisteröidyistä Hyundain henkilöautoista jo peräti 32,2 prosenttia on täyssähkömalleja, Esa Kurikka sanoo. Nexo on varustettu edistyksellisillä autonomisilla ajo-ominaisuuksilla ja älykkäillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Nexo on Hyundai-malliston ensimmäinen malli, joka toi tarjolle Remote Smart Parking Assist (RSPA) -etäpysäköintitoiminnon. Nexon SmartSense-turvallisuusvarusteluun kuuluvat mm. katvealuetta valvova kamera ja näyttö mittaristossa Blind-Spot View Monitor (BVM), 360° Surround View Monitor -kamerajärjestelmä (SVM), kaistallapysymisavustin ja kaistallapitoavustin, törmäyksen välttämisavustin jalankulkijoiden tunnistuksella, katvealueen törmäyksenvälttämisavustin Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA) sekä risteävän liikenteen Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist -törmäyksenvälttämisavustin peruutettaessa (RCCA). Hyundai Nexo on varustettu 10,25 tuuman digitaaalisella mittaristolla ja 12,3 tuuman navigointijärjestelmällä. Bluelink-telematiikkapalvelu mahdollistaa yhteyden pitämisen autoon etänä; älypuhelinsovelluksella voi esimerkiksi tarkistaa auton sijainnin tai ovatko auton ovet lukossa ja tarvittaessa lukita tai avata ne. Hinta lähes 80 000 euroa Hyundai Nexo valmistetaan Ulsanissa, Etelä-Koreassa. Tuotantomäärä vuosina 2019 ja 2020 oli 6 000 kappaletta, joista Euroopassa on myyty yli 1 000 kappaletta. Suomen teillä liikkuu toistaiseksi yksi, vuonna 2021 ensirekisteröity Hyundai Nexo. Hyundai Nexon hinta Suomessa on 79 990 €, vapaa autoetu 1 050 €/kk ja käyttöetu 1 005 €/kk. Polttokennoauto on koeajettavissa syys-lokakuun aikana Hyundain KOE x AJA -koeajokiertueella Salossa, Maarianhaminassa, Kokkolassa, Rovaniemellä, Kajaanissa, Iisalmessa, Orivedellä, Lahdessa, Kotkassa ja Järvenpäässä. Hyundai on valmistanut jo 20 vuotta polttokennoautoja ja autovalmistaja uskoo vedyn olevan merkittävässä roolissa kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja vähentämässä yhteiskunnan riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Ensimmäisen polttokennoautonsa, Santa Fe FCEV -prototyypin, Hyundai kehitti vuonna 1998. Vuonna 2013 Hyundai esitteli Tucson ix35 Fuel Cell -mallin, joka avasi oven polttokennoautojen massatuotannolle. Vuonna 2018 yhtiö lanseerasi seuraavan sukupolven polttokenno-SUVin nimeltä Nexo, ja vuonna 2020 oli vuorossa maailman ensimmäisen polttokennokäyttöinen raskas kuorma-auto Xcient Fuel Cell. Vuoden 2021 loppuun mennessä Sveitsin teillä liikkui noin 200 Xcient-polttokennokuorma-autoa, ja käytössä olevalla kalustolla on ajettu jo yli miljoonaa kilometriä. Vuoteen 2025 mennessä Hyundai pyrkii toimittamaan Sveitsin markkinoille 1 600 raskasta kuorma-autoa. Myös vetykäyttöinen Elec City Fuel Cell -linja-auto on jo liikenteessä Keski-Euroopassa. Tulevaisuudessa Hyundai aikoo valjastaa polttokennoteknologian laajempaan käyttöön paitsi ajoneuvoissaan, myös muissa liikkuvuusratkaisuissa ja monissa energiaratkaisuissa, kuten kodeissa, kiinteistöissä ja voimaloissa. Lähde: Hyundai Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?