11.11.2021 Ajoneuvot Yksi Hyundai Nexo -vetyauto Suomeen – missä tankkausasema? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomeen saatiin nyt ensimmäinen Hyundai Nexo -vetyauto. Tämä palauttaa pinnalle kysymykset tankkausverkoston kehityksestä. Oulussa järjestettiin maanantaina 8.11. paneelikeskustelua sisältänyt Vetytalous kiihdytyskaistalla -tapahtuma. Samalla saatiin Suomeen virallisesti ensimmäinen Hyundai Nexo -vetyauto. Valtiovallan tervehdyksen tähän tapahtumaan toi Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen. Ensimmäisen Suomeen rekisteröidyn Hyundai Nexo -polttokennoauton on myynyt Hyundain Pohjois-Suomen valtuutettu myynti- ja huoltoketju Wetteri Oy. Auton on hankkinut käyttöönsä oululainen Skarta Group Oyj, jonka missiona on rakentaa puhdasta tulevaisuutta ja sen liiketoiminta muodostu päästötöntä teknologiaa hyödyntävien energiantuotannon ratkaisujen rakentamisesta sekä vaativista erikoisrakentamisen projekteista. - On hienoa olla mukana edistämässä puhtaan energian autoilua yhdessä Skarta Groupin ja Hyundain kanssa. Tämä on historiallinen hetki koko Suomelle ja upeaa nähdä tällaista innovatiivista pelin avausta pohjoissuomalaiselta pörssiyhtiöltä, kommentoi Wetterin toimitusjohtaja Aarne Simula. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai Nexo -vetyauto Suomeen Hyundai Nexo on korealaisvalmistajalta jo toisen sukupolven SUV-korimallin polttokennokäyttöinen sähköauto, josta käytetään englanniksi lyhennettä FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). Moottori ehti ottaa kotimaassakin koeajotunnelmat Hyundain tuoreimman sukupolven vetyautosta, ennen kuin sellaista oli tänne edes rekisteröity. Auton käyttövoimana on puhdas vety. Näin ollen polttokennoauton pakoputkesta tulee vain vesihöyryä. Nexon toimintamatka on 666 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaan ja sen tankkaaminen vie vastaavan ajan kuin polttomoottoriauton tankkaaminen eli noin viisi minuuttia. Sen sijaan matka tuolle tankkausasemalle saattaa viedä hieman kauemmin. Tiettävästi lähin vetyä tarjoava asema sijaitsee yhä Ruotsissa, vaikka uutisoimme jo maaliskuussa huhuja Suomen ensimmäisestä asemasta. Ehkä Skarta Groupin hankintapäätös vauhdittaa tankkausaseman tuomista. – Haluamme vauhdittaa vetytalouden etenemistä Suomessa, tehdään se sitten vaikka auto kerrallaan. Haluamme siis osoittaa esimerkillämme, että vihreän vedyn teknologian kehittäminen, vedyn tuottaminen ja sen käyttöönotto niin liikenne- kuin teollisuuskäytössä on ensiarvoisen tärkeää koko Suomelle. Skarta kehittää ja toteuttaa muun muassa Vierivoima-konseptinsa mukaisia tuuli- ja aurinkovoimahankkeita, ja uusiutuvan energian käyttöön ja varastointiin kuuluvat saumattomasti erilaiset tulevaisuuden vetyratkaisut. Missä muodossa ja millä aikataululla vihreän vedyn käyttöönotto etenee, on vielä arvailujen varassa, mutta näemme vedyssä erinomaisia kasvumahdollisuuksia myös Skartan liiketoiminnalle, kommentoi Skarta Group Oyj:n toimitusjohtaja Tuomas Hirvonen. Hyundai vetää vetyä Hyundai Motor Group esitteli tulevien vuosien FCEV-suunnitelmansa Hydrogen Wave Forumissa, joka seurasi IAA Mobility 2021 -tapahtumaa syyskuussa 2021. Yhtiö kehittää parhaillaan kolmannen sukupolven polttokennojärjestelmäänsä. Hyundai aikoo saavuttaa vuoteen 2025 mennessä yli 110 000 polttokennohenkilöauton ja raskaan liikenteen FCEV-ajoneuvon maailmanlaajuisen vuosimyynnin tason. Vetypolttokennojärjestelmien kehittäjänä, sarjatuottajana ja viejänä Hyundai aikoo toimittaa polttokennoratkaisuja kaikentyyppiselle kalustolle. - Hyundain tavoitteena on nousta johtavaksi sähköisten voimalinjojen autonvalmistajaksi. Kyse ei ole valinnasta vedyn ja sähkön välillä, vaan siitä, että molemmat ovat käyttötarpeesta riippuen tulevaisuuden liikkumisen vaihtoehtoja, avaa Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka valmistajan ja maahantuojan näkökulmaa. Hyundai ilmoitti myös suunnitelmastaan lisätä vetypohjaisten tuotteiden ja teknologioiden valikoimaa vuoteen 2040 mennessä vety-yhteiskuntaa varten. Yhtiö esitteli merkittävästi halvempia ja tilavuudeltaan pienempiä, seuraavan sukupolven 100 kilowatin ja 200 kilowatin polttokennojärjestelmiä, tulevaisuuden polttokennokäyttöisiä tuotekonsepteja, kuten polttokennoilla varustettuja ajoneuvoja hätäapu- ja pelastustehtäviin sekä Trailer Drone -konseptin. Viimeksi mainittu on vetykäyttöinen perävaunujärjestelmä, joka pystyy toimimaan täysin itsenäisesti. Hyundai Motor Goup on linjannut useita kunnianhimoisia tavoitteita. Yhtiö suunnittelee olevansa ensimmäinen autovalmistaja, joka sähköistää kaikki hyötyajoneuvomallinsa joko polttokennojärjestelmällä tai akkusähköisellä voimansiirrolla vuoteen 2028 mennessä. Hyundai näkee, että vuonna 2030 polttokennoautoja on mahdollista saada akkusähköautoja vastaavalla hinnalla. Sen lisäksi, että polttokennojärjestelmiä sovelletaan kaikenlaiseen liikkumiseen, konserni aikoo tuoda teknologiaa yhteiskunnan muillekin osa-alueille, kuten esimerkiksi energiaratkaisuina koteihin, kiinteistöihin ja voimaloihin. Kuvat: Hyundai, Henri Posa; Lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?