10.5.2018

Toyota ennätysvauhdissa viimeisellä neljänneksellä: liikevoitto kohosi 43%

Toyota ennätysvauhdissa viimeisellä neljänneksellä

Toyotan vuositulos oli sangen positiivinen, mutta pääjohtaja Akio Toyodan katse on jo tulevissa vuosikymmenissä, jolloin tarvitaan ketterää ja tehokasta liikkuvuusyhtiötä.

Kulujen karsiminen ja madaltuneet takuukulut auttoivat Toyotaa taistelemaan epäsuotuisia valuuttakursseja vastaan kun yhtiö kertoi viimeisen vuosineljänneksensä tuloksesta. 43% kasvanut liikevoitto vauhditti samalla koko päättyneen tilikauden tulosennätykseen. Vuosituloksen osalta Toyotan nettotulos ennen satunnaiseriä kohosi 17% 22,59 miljardiin dollariin. Myös liikevaihto kohosi 6,1% kaikkien aikojen ennätykseen 276,60 miljardiin dollariin.

Tulosennätykseen japanilaisyhtiön vauhdittanut kuntokuuri oli pääjohtaja Akio Toyodan reaktio viime vuoden tulosennusteeseen, jossa Toyota pelkäsi tuloksensa laskevan toista vuotta peräkkäin. Yhtiö myös selvisi 1,37 miljardia dollaria odotettua halvemmalla laatuun liittyvistä takuu- ja takaisinkutsuongelmista, kuten esimerkiksi Takatan turvatyynyskandaalista. Myös TNGA-yhteisrakenne on palvellut japanilaisvalmistajaa odotetusti.

Toyotan tuloskunnolle asettaa kuitenkin haasteita yhdysvaltalaisten kuluttajien odotettua suurempi mieltymys katumaastureihin ja avolavoihin, joka rasittaa Corollaan ja Camryyn panostanutta Toyotaa. Euroopassa Toyotan tulos oli tilikauden viimeisellä vuosineljänneksellä lievästi voitollinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Säästökuuri ei ole vielä ohi

Pääjohtaja Toyoda varoitti, että Toyotan säästökuuri ei ole vielä ohi, sillä autojätin täytyy keskittää voimavarojaan uusiin teknologioihin, joissa sillä on kilpakumppaneina uusia ketteriä tekijöitä eri teollisuudenaloilta. Toyotan uudet kilpakumppanit nousevat Kiinasta, Piilaaksosta sekä yleisesti korkean teknologian sektorilta.

– Kilpailijoidemme ja kilpailun sääntöjen muuttuessa on alkanut elämän ja kuoleman kamppailu epävarmuuksien maailmassa. Uudet kilpailijamme ovat teknologiayhtiöt, jotka ovat meitä paljon nopeampia ja joilla on taustallaan reilu rahoitus, ja he panostavat edelleen uusiin teknologioihin aggressiivisesti, pääjohtaja kiteytti.

Luvassa onkin lisää kulujen karsimista ja tuloksen keskittämistä autonomisen ajamisen, sähköajoneuvojen ja liitettävyyden osa-alueisiin. Luonnollisesti leikkauksia ei voi suorittaa mielivaltaisesti tai satunnaisesti, vaan Toyota aikoo soveltaa kuuluisaa Toyota Production Systemiään nyt tehtaiden lisäksi toimistoissa ja tutkimuskeskuksissa. Budjettirajojen sijaan toimintaa määrittää se, paljonko käytetyistä resursseista voidaan vähentää.

– Todellisuus on, että korkeat toimintakulut ovat nousseet ongelmaksi. Se, mikä oli aiemmin normaalia on lakannut jossain matkan varrella olemasta tavallista. Ymmärrämme, että tämä johtaa uuteen alkuun. Kaikilla työpisteillä on käsky tarkastella kiinteitä kuluja, Toyoda linjasi.

Viime vuonna Toyota muodosti Mazdan ja Denson kanssa yhteisyrityksen sähköautojen teknologiaa varten ja perustamisen jälkeen myös Subaru ja Suzuki ovat liittyneet hankkeeseen. Toyota myös toisti pyrkimyksensä tuoda kiinteä akkuteknologia markkinoilla 2020-luvun alkupuolella. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena on muuntaa Toyota autovalmistajasta liikkuvuusyhtiöksi.

Alkuvuodesta autojätti investoi 2,8 miljardia dollaria perustaakseen Toyota Research Institute – Advanced Development -tytäryhtiön, jonka tehtävänä on kehittää autonomisten ajoneuvojen ohjelmistoja. Toyota liittyy myös autovalmistajien joukkoon, jotka testaavat autonomisia ajoneuvoja erillisellä testialueella Yhdysvaltojen Michiganissa.

Toyota varoitti kuitenkin, että sen seuraava tulosvuosi lienee lievästi laskusuuntainen vaikeasta valuuttatilanteesta ja hiipuvista maailmanmarkkinoista johtuen. Poikkeuksen tilanteeseen muodostanee kuitenkin Kiina.

Lähde: Automotive News Kuva: Toyota

Luetuimmat