7.6.2020

Uutta voimaa Toyota Hiluxiin – puskurit, päivitykset ja 2,8-litrainen moottori

uusi Toyota Hilux 2020

Toyota Hilux uudistuu ja nyt ostajalla on valittavana kaksi korimallia, kaksi moottorivaihtoehtoa ja kaksi vaihteistoa . Samalla päivityspaketti nähdään puskureissa ja varusteissa.

Uudistunut avolavaklassikko esiteltiin vain hiukan naamiokuvien jälkeen. Toyota Hilux saa jopa normaalisti vaatimattoman japanilaisvalmistajan puhumaan voittamattomuudesta. Maineen takana oleva auto on nyt uudistunut kattavasti, joten tarjolla on, yllätys yllätys, enemmän.

Invincible-teippaukset viittaavat Hiluxin uuteen varustetasoon.

Moottoripuolella uusi vaihtoehto on 2,8-litrainen 204 hevosvoiman diesel, jonka huippuvääntö on 500 newtonmetriä. Uuden voimanlähteen turvin 0–100 km/h hoituu tasan kymmenessä sekunnissa, viilaten 2,8 sekuntia pois tutun 2,4-litraisen moottorin suoritusarvosta. Myös pienempi moottorivaihto pysyy valikoimassa ja molemmat saa kuusivaihteisen käsivaihteiston tai kuusivaihteisen automaatin kanssa.

Voimalinjavalinnat eivät myöskään rajoita korimallivalintaa, joten vaihteistoista ja moottoreista huolimatta valittavana ovat Extra Cab ja pidemmän matkustamon Double Cab. Kantavuus on yli tuhat kiloa ja jarrullinen vetomassa on 3,5 tonnia, joten kamat kyytiin ja menoksi.

Hiluxille on annettu muotoilupuolella hiukan enemmän asennetta, joten tarjolla on uusia ulkovärejä, uusia vannemalleja, led-valot eteen ja taakse sekä kovemmin rokkaava keulailme. Sisätiloissa on uusi 8-tuumaisella näytöllä varustettu kosketusnäyttö, jonka käyttöä on helpotettu fantastisesti innovoiduilla oikeilla napeilla. Ilmeisimmin valmistaja arvioi, että Hiluxilla ajetaan kelistä riippumatta. Uusittu tietoviihdejärjestelmä tukee Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinpeilauksia.

Mikäli oleskelu Hiluxin matkustamossa venyy pidempiin ajanjaksoihin, kannattaa lisävarustelistalta harkita myös automaatti-ilmastointia, parkkitutkaa tai JBL Premium -äänijärjestelmää. Myös navigoinnista tai älyavainjärjestelmästä voi olla apua arkimenoissa. Lisäksi Hiluxiin on tarjolla lähes loputon määrä erikoisvarusteita yksilöllisiin tarpeisiin.

Maastoajoa on haluttu helpottaa laskemalla moottorin joutokäyntinopeutta 680 minuuttikierrokseen (aiemmin 850 r/min), joten ryömintäajon pitäisi sujua helpommin vaihteiston hitaalla alueella. Samalla kuljettajalle on tuotu näkymä etupyörien kääntökulmasta. Myös ajonvakautusta on viilattu.

uusi Toyota Hilux 2020

Matkustusmukavuutta on puolestaan tavoiteltu muuttamalla taka-akselin lehtijousien toteutustapaa. Samalla iskunvaimennus on hienosäädetty molemmilla akseleilla. Toyota onkin tavoitellut Hiluxille vahvempaa asemaa Euroopan kasvavassa trendissä, jossa avolavalla täytetään jämäkän työajoneuvon ja varustellun vapaa-ajan ajoneuvon rooleja.

1968 taipaleensa aloittanut Hilux on vuosien varrella käynyt etelä- ja pohjoisnavalla, Islannin tulivuorilla ja voittamassa jopa Dakar-rallin 2019.

Uusi Toyota Hilux 2020
"I've been everywhere, and still I'm standing tall" lauloi Bon Jovi varmaankin juuri Hiluxista.

Uudistunut Toyota Hilux saapuu Suomeen loppusyksystä.

Lähde ja kuvat: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat