29.7.2017 Ajoneuvot Vanteiden ylläpitopesu on yllättävän helppoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanteista huolehtiminen on helppoa riittävän tiheästi ylläpitopesemällä - erityisesti jos vanteet vaivautuu suojaamaan renkaiden vaihdon yhteydessä. Vanteidenhoito jää usein hieman vähemmälle huomiolle, vaikka muusta autosta pidettäisiinkin huolta. Vanteet ovat yleensä lakattu samoin kuin maalipintakin, joten ne kaipaisivat samanlaista ylläpitoa. Niihin tarttuva lika on pääosin jarrupölyä sekä jossain määrin maantiepikeä, joten vannepesuaineiden koostumus on kuitenkin hieman autoshampoosta poikkeava. Sopivat välineet auton pesujen yhteydessä suoritettaviin vanteiden ylläpitopesuihin tekevät vanteiden puhtaanapidosta todella helppoa. Asiaa auttaa vanteiden suojaaminen renkaidenvaihdon yhteydessä. Suojaamiseen sopivat hyvin polymeeripohjaiset suojatuotteet (sealant) tai kiireelliselle esimerkiksi sumutettavat synteettiset suojatuotteet (spray sealant), vaikka vanteille on myös omia suojatuotteita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pesuaineita Myös vanteet kannattaa esipestä ennen varsinaista pesua - tämä sujuu helposti koko auton esipesun yhteydessä. Myös vanteet kannattaa esipestä aina samassa yhteydessä muun auton kanssa. Esipesusta on kirjoitettu aiemmassa artikkelissa. Vanteet pestään auton esipesun ja auton käsinpesun välissä, sillä tällöin vanteista puhtaalle maalipinnalle roiskuva lika pestään vielä kintaalla pois. Huuhtelun myötä pahin kurakerros on jo puhdistettu vanteista, mutta valitettavasti jarrupöly ja muu lika vaatii mekaanista puhdistamista. Vanteiden pesuun tarvitaan sopiva pesuaine, joka ei kuitenkaan saa olla niin vahvaa että levitetty suojatuote huuhtoutuu pesuveden mukana. Automarkettien vannepesuaineet eivät yleensä tällaisia ole. Pesuaine sumutetaan pullosta suoraan vanteen pintaan. Vannepesuaineita voi ostaa käyttövalmiina pullossa tai laimennettavina tiivisteinä. Jutun yhteydessä käytettiin Chemical Guysin laimennettavaa Diablo Gel -vannepesuainetta. Se on hellävarainen suojatuotteille ja laimennettavuutensa (1:3 - 1:6) ansiosta myös edullinen käyttää. Pesuteho on hyvä ja aine on suunniteltu erityisesti jarrupölyn liuottamista silmällä pitäen. Valmiiksi laimennettu seos suihkutetaan vanteen pintaan. Välineurheilua Oikeat välineet yhdessä riittävän usein suoritettavan ylläpitopesun kanssa tekevät vanteiden hoitamisesta mukavaa ja nopeaa. Vannepesuaineella suihkuteltu vanne suditaan hellävaraisesti puhtaaksi valitulla pesuvälineellä. Vanteiden pesuun sopiva väline voi olla kinnas tai harja, mutta molempien suhteen on hyviä ja huonoja vaihtoehtoja. Tarjonta on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Vanteiden pesuun on olemassa tavallisia autonpesukintaita pienempiä vain muutaman sormen kokoisia kintaita. Harjaa käytettäessä tulee valita pehmeä pensseliä muistuttava työkalu, mutta myös lampaanvillaa jäljittelevällä synteettisellä materiaalilla päällystettyjä pesuvälineitä on olemassa. Viimeksi mainittujakin saa eri kokoisina ja ne ovat äärimmäisen käteviä. Erilaisten vannepesuvälineiden valikoima on valtaisa. Kuvan kaltainen lampaanvillajäljitelmällä päällystetty pesuväline on eräs paremman pään vaihtoehdoista. Vanteiden ääressä kyykkiminen saattaa tuntua hankalalta, mutta esimerkiksi paksu vaahtomuovinen istuinalusta mukavoittaa kokemusta merkittävästi. Sen päälle voi joko istua tai laskea polven. Vanteet kannattaa sumuttaa pesuaineella, puhdistaa pesuvälineellä ja huuhdella painepesurilla tai vesiletkulla yksi kerrallaan. Näin ei ole vaaraa pesuaineen kuivumisesta pintaan eikä tule epämiellyttävää kiireen tunnetta. Vanteita pestessä voi mukana pitää puhtaalla vedellä täytettyä huuhteluämpäriä pesuvälinettä varten. Kuiva lopputulema Pesun jälkeen vanteet huuhdellaan huolellisesti. Pesut ja huuhtelut kannattaa tehdä yksi vanne kerrallaan, jolloin välttää kiireen. Kun kaikki vanteet on puhdistettu ja huuhdeltu, kuivataan ne virheettömän lopputuloksen varmistamiseksi. Mustilla vanteilla kuivauksen merkitys korostuu, sillä kuivuneet vesipisarat erottuvat tehokkaasti tummasta pinnasta. Kuivaukseen kannattaa käyttää mikrokuituliinaa. Autonkuivaukseen tarkoitettu mikrokuituinen kuivausliina saattaa olla kömpelö suuren kokonsa vuoksi, joten esimerkiksi laadukas yleisliina voi toimia hyvin vanteiden kuivaamiseen. Myös mikrokuituliinoista on kirjoitettu erillisessä artikkelissa. Kuivauksen yhteydessä, tai sen jälkeen, voi myös suihkia vanteen pintaan pikasuojaa, jolla varmistaa myös seuraavan pesukerran helppouden. Huuhtelun jälkeen vanteet kuivataan sopivalla mikrokuituisella liinalla. Teksti ja kuvat: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?