18.10.2017 Ajoneuvot Volvo-coupé 600 hybridihevosella kirjoitetaan Polestar 1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Linjakas edustuscoupé ja 600 hevosvoiman hybridivoimalinja: Polestar 1 on kourallinen chiliä Volvon ruotsalaisissa lihapullissa. Volvon sisarmerkiksi siirtynyt sporttimerkki Polestar paljasti nyt ensimmäisen oman mallinsa. Samalla urheilubrändi valotti suunnitelmiaan myös tulevien autojen osalta. Ensimmäisenä ruotsalaisautojen sporttiversioista nähdään Polestar 1, joka yhdistää S90:n tyylikielen coupé-linjoihin ja peräti 600 hevosvoiman hybridivoimalinjaan. Linjakasta grand toureria odotetaan tuotantoon kesällä 2019. Kaksiovinen ja 2+2-paikkainen Polestar 1 on 4,5 metriä pitkänä hiukan 5,15-metristä S90:tä lyhyempi. Noin puolet teknologiasta on lainattu Volvon 90- ja 60-malleista tutusta SPA-arkkitehtuurista, mutta Polestar on kehittänyt itse merkittävän määrän tekniikasta. Esimerkiksi auton korista osia on valmistettu hiilikuidusta painon, painonjakauman ja korin vääntöjäykkyyden nimissä. Hiilikuidun käytöllä autoa on kevennetty peräti 230 kilogrammaa. Painonjakauman suhde on Polestarin mukaan edessä 48 / takana 52%. Käytössä on myös Öhlinsin valmistama CESi-alustateknologia, joka reagoi pinnan muutoksiin 2 millisekunnissa ja, Öhlinsille ensimmäistä kertaa, myös kuljettaja voi valita iskunvaimennuksen tilan. Polttomoottorina mallissa nähdään Volvon tuttu 2,0-litrainen 4-sylinterinen bensaturbo, joka tuottaa esimerkiksi XC90:n hybridiversiossa 320 hevosvoimaa. Polttomoottorin teho ohjataan etuakselille, 218-hevosvoimaisten sähkömoottoreiden vastatessa taka-akselista. 600 yhteishevosen lisäksi käytössä on 1 000 newtonmetriä vääntöä. Pelkän sähkön varassa Polestar 1 liikkuu parhaimmillaan noin 150 kilometriä. Kiinan Chengdussa valmistettava Polestar 1 on rajoitettu vuosittaiselta valmistusmäärältään 500 kappaleeseen. Polestar tähyää myös omistusmallin suhteen 2-3 vuoden tilausmalliin ilman käsirahaa. Netissä tilattava Polestar 1 tukee myös Volvon ja Lynk&Co:n "puhelin avaimena" -toimintamallia, joka yksinkertaistaa esimerkiksi auton huoltamista ja sijaisauton käyttämistä. Merkki aikoo kuitenkin rakentaa myös noin 80 myymälää maailmanlaajuisesti. Polestar ei ole ilmoittanut auton kuukausimaksulle hintaa, mutta se tulee olemaan linjassa autolle arvioidun "130-150 000 euron" hinnan kanssa. Yhtiö on myöhemmin sosiaalisessa mediassa täsmentänyt, että auto on myös ostettavissa normaaliin tapaan. Sukua Volvolle, mutta silti eri. Polestar on oma valmistajansa yhteisestä sukupuusta huolimatta. Jatkossa saapuvat Polestar-mallit ovat täysin sähköisiä ja niiden tuotantomäärät tulevat olemaan merkittävästi suurempia. Polestar 2 saapuu tuotantoon 2019 loppuvuodesta ja kyseessä on Volvo-ryhmän ensimmäinen täyssähköauto, joka kilpailee suoraan Tesla Model 3:n kanssa. Keskisegmentin Polestar 2:n jälkeen suurempi katumaasturityylinen Polestar 3. Polestar ottaa omien sanojensa mukaan jo kiinnostumisilmoituksia vastaan, joten ruotsalaisvivahteisesta edustushybridistä kiinnostuneiden kannattaa suunnata osoitteeseen www.polestar.com. Lähteet: Polestar, Automotive News Kuvat: Polestar Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku