11.11.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alpina D5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Farmarikorinen BMW Alpina D5 Bi-Turbo olisi monen makuun ihanteellinen kilometrinnielijä ja käytettynä sen hinta on ehtinyt jo hieman laskemaan. BMW Alpina D5 Bi-Turbo on valmistettu Alpina Burkard Bovensiepen GmbH:n toimesta. Kyseinen yritys on toiminut virallisesti vuodesta 1965 lähtien Buchloen kaupungissä Baijerin länsipuolella noin 70 kilometriä Münchenistä. Se aloitti 1960-luvulla viritysosien valmistajana BMW:n automalleille ja tuli tunnetuksi moottoriurheilussa saavutetun menestyksen myötä.BMW Alpina D5 Bi-Turbo edustaa yhtiön tuoreempaa tuotantoa ja sitä valmistettiin F10/F11-sukupolven BMW 5-sarjasta vuosina 2011-2016.Kyseessä ei kuitenkaan enää ole virityspaja. Vuodesta 1978 lähtien Alpina on valmistanut henkilöautoja BMW:n tehtaan mallien pohjalta ja itse asiassa vuonna 1983 Alpina rekisteröitiin virallisesti autonvalmistajaksi. Tästä lähtien, aina nykypäivään asti, Alpina on siis valmistanut omia autojaan niiden vahvasta BMW-yhteydestä huolimatta.Nimelle kerättiin kovasti menestystä moottoriradoilla 1960- ja 1970-lukujen aikana. Näiltä ajoilta palkintokaappiin jäi muun muassa European Touring Car –sarjan mestaruus ja Spa 24h -voitto. Vuonna 1988 Alpina vetäytyi valitettavasti moottoriurheilusta keskittyäkseen autonvalmistukseen.Alpinan moottoriurheilutaustasta muistuttavat tässäkin mallissa merkille ominaiset kylkiteippaukset, vaikka muuten ylellisessä 5-sarjan farmarissa ei olekaan mitään moottoriurheilua.Paluu kilparadoille tapahtui vasta vuonna 2009 ADAC GT Masters -sarjaan Alpina B6 GT3 -kilpa-autolla. Vuonna 2011 sillä saavutettiin sarjamestaruus, joten paluu päättyi kauniisti. Toivottavasti samaa merkkiä nähdään jatkossakin myös moottoriurheilun puolella.Valmistaja kirjoittaa sivuillaan mallinimen muotoon D5 Bi-Turbo, vaikka auton takalistoon se on kirjoitettu tiukasti yhteen. Auto on kaikesta huolimatta yksi ja sama.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – BMW Alpina D5 Bi-TurboKäytetyt erikoisuudet -juttusarjaan löytynyt BMW Alpina D5 Bi-Turbo on myynnissä Espoossa. Nimensä mukaisesti se on dieselmalli ja pohjautuu BMW:n 5-sarjaan. Tämä on tosin viime aikojen poikkeus, sillä aina Alpinan nimeämispolitiikka ei ole toiminut näin yksinkertaisesti.Vain 25 000 kilometriä kuljetettu BMW Alpina D5 Bi-Turbo on kaunnissa kunnossa sisätilojen kiiltäviä jalopuulistoja myöden.Kyseessä on vuosimallin 2015 auto ja se pohjautuu farmarimallisena BMW:n F11-mallikoodilla tunnettavaan 5-sarjan sukupolveen. Auto on katsastettu viimeksi toukokuussa 2018. Mittarilukemaksi on ilmoitettu vaivaiset 25 000 kilometriä.Alpinan kielelllä vuosimallin 2015 D5 Bi-Turbo tarkoittaa, nimensä mukaisesti, kahdella ahtimella varustettua dieselkäyttöistä 3,0-litraista kuusisylinteristä rivimoottoria. Vaihteistona on merkille tyypillisesti Alpina Switchtronic, joka välittää voiman takapyörille Alpinan alkuperäisen tasauspyörästön luistonrajoittimen kautta.Merkille tunnusomaiset vanteet ovat tässä tapauksessa peräti 20-tuumaiset.Tuota tehoa tarjotaan yltäkylläisesti sivistyneen perheauton tarpeisiin. Moottori tuottaa Alpinan rakentelun jäljiltä noin 350 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä. Paikaltaan lähtevä saavuttaa sadan kilometrin tuntinopeuden hieman reilussa 5 sekunnissa – autolla, joka painaa yli 2 tonnia.Alpinan tekee kuitenkin todella ylellisyys, joka syntyy äänieristyksen ja jousituksen virityksen lisäksi varustelun myötä. Ulkokuorta koristaa tyylikkään tummanharmaan Sophisto Grey Brillianteffect -metallihohtovärin parina Alpinalle tyypilliset teipit. Tässä kohti ei parane unohtaa merkin tunnusmerkiksi kohonneita vanteita, jotka ovat tässä tapauksessa 20-tuumaiset. Eikä tilanne ainakaan heikkene sisätilojen puolella. Suurin osa kosketettavista pinnoista on verhoiltu vaalein tehostetikkauksin mustalla nappanahalla – näistä ohjauspyörä on lämmitettävää mallia. Pysäköintiä helpottaa 360-asteen kamerajärjestelmä ja ylöspäin voi vilkuilla panoraamakattoikkunasta.Varusteluun kuuluu tämän lisäksi muun muassa Soft Close -ovet, avaimeton käyttö, Webasto kauko-ohjaimella, hierovat ja ilmastoidut etuistuimet, istuinlämmitys takapenkkejä myöden, takaovien ikkunoiden aurinkoverhot ja adaptiiviset led-ajovalot. Varusteita jää vielä runsaasti tämän listauksen ulkopuolellekin. Auton hintapyynti on kirjoitushetkellä lähes 80 000 euroa, joten toisaalta pitäähän sillä jonkin verran käytettyä autoa saadakin.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle