28.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia e-Soul on aina sähköauto, ja hyvä niin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia e-Soul on erikoinen, mutta toimiva perusauto: elämäntapatila-auto on nykyisin aina täyssähköinen. Hyvää: Hieno voimalinja, toimiva ja persoonallinen paketti. Huonoa: Hidas vaihtosähkölataus, epämukava alusta. Kenties Kia e-Soulin paras puoli on se, että jonkinlaisesta radikaaliudesta huolimatta siitä on vaikea keksiä kovin pahaa sanottavaa. Toisin sanoen kyseessä on hyvin toimiva täyssähköinen elämäntapatila-auto. Maailmalla autosta on polttomoottoripainoksiakin, mutta sähköversio toimii sen verta hyvin, että keskittyminen yhteen käyttövoimaan tuntuu järkevältä päätökseltä. Voimalinja on Kia–Hyundai -konsernin monesta muusta mallista tuttu. Tarjolla on 39 kilowattituntisella akulla ja 100 kilowattisella (136 hv) sähkömoottorilla varustettu perusmalli (alkaen 35 990 eur) ja koeajossa ollut 64 kWh akkuinen 150 kilowattinen (204 hv) versio (alkaen 40 990 eur). Ystävällisesti Kia viestii vain akun käytettävästä kapasiteetista, eli kaiken mainostetun saa oikeasti käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sulava ja toimiva Voimalinja onkin auton ehdoton vahvuus. Toimintamatka venyy varsin huolettomasti yli kolmeen sataan kilometriin koleahkossa kevätkelissäkin. Pääosin pätkäajosta koostuneessa koeajossa keskikulutus pyöri noin 22 kWh/100 km lukemissa helmikuun loppupuolen viileydessä, mutta koleudessakin kulutus laskee alle 20 kilowattituntiin satasella matkan pidentyessä. Sähkövoimalinjan toiminta on muutenkin hienostunutta ja ajaminen helppoa. Korealaiskonsernin aktiiviseen vakionopeudensäätimeen yhdistetty älykäs moottorijarrutustoiminto ansaitsee jälleen kehut: auto mukauttaa moottorijarrutuksen määrän liikennetilanteen mukaan. Ohjauspyörästä moottorijarrutuksen määrää voi säätää myös käsin vapaasta rullauksesta kohtalaisen voimakkaaksi – yhden polkimen ajo ei e-Soulilla kuitenkaan onnistu. Ristiriitaista latausta Soulin peruslataus onnistuu edelleen valitettavasti vain yksivaiheisesti 7,2 kilowatin teholla (1x32A), eli jos kotipihaan ei näin suurta virtaa tule, tippuu latausteho helposti vain 3,6 kilowattiin. Tällöin täyslatauksessa kestää jo reilut 20 tuntia. Konsernisisar Hyundai on jo ilmoittanut päivittävänsä e-Soulin kanssa saman voimanlinjan jakavan Kona Electricin 10,5 kilowatin kolmivaihelaturiin (3X15A). Toivottavasti tämä muutos saadaan pian myös e-Souliin. Matkan päällä e-Soulin akku latautuu vaivattomasti pikalaturilla. Kia kertoo järjestelmän maksimitehoksi 77 kilowattia. Suomen pääosin 50 kilowatin tehoon jäävällä pikalatausverkostolla lataus 10 prosentin varausasteesta 80 prosenttiin vie reilun tunnin. Auto saavuttaa reilun 40 kilowatin lataustehon nopeasti ja ylläpitää lähes 50 kilowatin tehon aina 75 prosentin varausasteeseen saakka. Keskiteho latausvälillä 6–80 prosenttia oli kylmässä kevätsäässä 44 kilowattia. Kia viestii latauksen etenemisestä kätevästi ledeillä. Toimiva perusauto Soulin ajettavuus ei ole yhtä leikkisää kuin ulkonäkö voisi vihjata, mutta mitään suurempaa moitittavaa siinä ei ole. Suurin moite koskee alustaa, jossa Saksassa ajetussa ensikoeajossa ounasteltu epämukavuus käy valitettavasti toteen: karheudet tulevat läpi ja joustoliikkeet ovat napakan lyhyet. Soul tarjoaa varsin hyvät tilat edessä ja takaistuimella. Jos tavaratilan kaksiasentoisen välipohjan jättää ylempään asentoon, on nostokynnys miellyttävä ja latauskaapelit mahtuvat ongelmitta piiloon. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia e-Soul Supreme Hinta alkaen 44 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 308 € Moottori Täyssähköauto, etuveto, automaattivaihteisto Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva 64 kWh Toimintamatka 452 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4195 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2600 mm Muu tieto Lataus Type 2 7,2 kW (1×32 A), CCS 77 kW Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe