6.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Audi A7 Sportback 50 TDI quattro – kosketusnäyttö kunnossa, mutta dieseliä pitää odotella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kosketusnäyttöjen ongelma on ratkennut, mutta Audi A7:sta paljastuu muita pikkumurheita. Hyvää: toimiva kosketusnäyttöjärjestelmä, tyylikkäät sisätilat, jousitusmukavuus suurillakin vanteilla. Huonoa: nelipyöräohjaus, dieselin rasittava viivyttely. Koska loppuvuodesta esiteltyä Audi A8 -edustusautoa ei vieläkään ole Suomessa saatu lehdistökoeajoihin, saa uusi Audi A7 olla ensimmäinen pidempiaikainen altistus saksalaismerkin uudelle käyttöliittymälle. MMI Touchiksi nimetty järjestelmä hylkää Audien ohjaamoja pitkään hallinneen pyöreän rullan: tilalla on kaksi suurta kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöt autoissa jakavat rajusti mielipiteitä, mutta aloitetaan avoimella asenteella: ei vika ole koskaan teknologiassa, vaan huonossa toteutuksessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivannäön tulosSellaista ei Audista löydä. Ensinnäkin kahdelle näytölle on jaettu selkeät roolit: ylemmästä hallitaan kaikkia päätoimintoja, alemman rooliin kuuluu ilmastoinnin hallinta sekä tekstinsyöttö. Syöttötavan voi valita perinteisen ruutunäppäimistön naputtelun tai kirjainten piirtämisen väliltä. Ajon aikana jälkimmäinen voittaa, tuleehan latinalaisten aakkosten piirtäminen sormenpäillä suoraan selkäytimestä.Audi on selkeästi nähnyt vaivaa kosketusnäytön kehittämisessä autokäyttöön sopivaksi. Käyttöliittymä perustuu suuriin tiiliin, joten oikeaan kohteeseen osuu helposti huitaisemallakin. Koeajoautoon tosin oli tilattu suurempi 10,1-tuumainen näyttö, kun perusmalli tyytyy 8,8-tuumaiseen.Äänenvoimakkuudensäädölle, kameroille ja aktiivisesta turvallisuudesta huolehtiville järjestelmille on vielä omat painikkeensa. Ajotilat, ajonvakautusjärjestelmä, hätävilkut sekä etu- ja takalasien lämmitykset hoituvat hipaisukytkimin.Nopea ja selkeäKäyttöliittymä on saksalaisen looginen. Itse asiassa Audin viimeisimpään rullalla ja sivusuuntaisilla nuolilla toteutettuun MMI-järjestelmään verrattuna tuntuu, kuin puolet valikoista olisi yhtäkkiä poistettu. Kaikki toiminnot ovat kuitenkin yhä tarjolla, joten kyse on vain selkeytyneestä käyttöliittymästä. Käyttökokemuksen mielekkyyttä tukee myös järjestelmän sähäkkyys. Vain alkukäynnistystä joutuu hieman odottelemaan.Erinomaisesta toteutuksesta huolimatta Audin MMI Touch -tietoviihdejärjestelmä ei välttämättä vieläkään miellyttäne oikeisiin painikkeisiin mieltynyttä käyttäjää, mutta uutuudelle kannattaa antaa mahdollisuus ennen sen tuomitsemista.20-tuumaa ja huippumukavaMiellyttävää kosketusnäyttökokemusta tukee Audin upeasti toimiva alusta. Koeajoauto kulkee karkeammillakin teillä erinomaisen mukavasti, vaikka alla pyörivät S Line Sport -varustepakettiin kuuluvat 20-tuumaiset alumiinivanteet. Mainitun varustepaketin mukana ei onneksi tule urheilullisempaa alustaa, ja itse asiassa ulkonäkökin muuttuu vasta S Line -ulkonäköpaketin valitsemalla. Saksalaismerkkien huippumallien tapaan myös A7:n lisävarustelista on äärimmäisen pitkä ja sokkeloinen. Kaikki kunnia niille Audi-myyjille, jotka hallitsevat merkin huippumallien varustelogiikat ulkoa.Jos pelkistetty tyylikkyys iskee, viihtyy täällä erinomaisen hyvin. Materiaalit tai viimeistely eivät anna tilaa moitteille. Myös tunnelmavalaistus on taidokkaasti tehty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelipyöräohjaus rasittaaMainitusta jousitusmukavuudesta koeajoautossa vastaa lisävarusteinen ilmajousitus. Pakettia on myös täydennetty rajumpaa ajoa ketteröittävällä quattro Sport -aktiivitakatasauspyörästöllä sekä nelipyöräohjauksella. Vailla suoraa vertailua on vaikea kommentoida nelipyöräohjauksen tuomaa ketteryysetua, mutta ohjaustuntumalle järjestelmä ei tee hyvää. Audin nelipyöräohjaus, brändikielellä Dynaaminen nelipyöräohjaus, tarkoittaa sähkömekaanista takapyörien ohjausta ja muuttuvavälitteistä ohjausta etupyörille.Huomaa takapyörien kulma täyskäännöksessä.Järjestelmän tarkoitus on ketteröittää autoa hitaissa nopeuksissa, vakauttaa sitä suurissa nopeuksissa ja ilmeisesti muutenkin tasoittaa kuljettajan ohjaustarpeita erilaisissa ajotilanteissa. Viikon kestäneen koeajon aikana järjestelmän kanssa oli vaikea päästä sinuiksi: koska ohjauksen kokonaisvälitys muuttuu jatkuvasti nelipyöräohjauksen ja muuttuvan ohjausvälityksen tehdssä taikojaan, ei A7:n ratissa oikein koskaan tiedä, kuinka paljon juuri tässä vauhdissa tähän mutkaan pitäisi ohjausta kääntää. Se johtaa ajoittain ylimääräiseen ohjauspyörän kääntelyyn.Vihainen valoraita on helpoin keino erottaa uusi Audi A7 edeltäjästään.Käytökseen varmasti tottuisi ajan myötä, mutta tässä hintaluokassa toivoisi luonnollisempaa ratkaisua – nyt Audin järjestelmä tuntuu enemmän Renaultin kuin konsernisisar Porschen ratkaisulta. Ohjaus kärsii myös melkoisesta tunnottomuudesta, mutta onneksi ohjausvoimat sentään muuttuvat luonnollisesti.Ei nyt vaan… Nyt!Toinen päämoite Audi A7:ssa liittyy voimalinjaan. Täydessä pauhussa 50 TDI -tunnuksen alta löytyvän 3-litraisen turbodieselin kulku on upeaa, mutta erityisesti taajama-ajossa moottoria vaivaavat tuskastuttavat viiveet. Kaasun pohjaan painamista seuraa voimavarat huomioon ottaen melkoinen tauko, kunnes auto vihdoin ryntää eteenpäin. Audia huomaakin ajavansa kuin vanhaa autoa, jonka voimansiirrossa on merkittävästi klappia: ensin välykset pintakaasulla pois, ja vasta sitten reilummin hanaa.Ongelma ei tiedettävästi liity ZF:n 8-portaisen automaattivaihteiston viivyttelyyn, vaan taustalla on turbodieselin päästöjenhallinnan vaatimat viiveet. Olisikohan tässä ohjelmistopäivityksen paikka?Bensiinimallin paikka?Audi A7 on monilla osa-alueilla, erityisesti alustaltaan, upea auto. Se ei kuitenkaan ole parhaimmillaan koeajetussa muodossa: todennäköisesti vain etupyörillä ohjautuva 55 TFSI -bensiiniversio olisi vieläkin parempi paketti. Valitettavasti sen lähtöhinta on yli 13 000 euroa dieseliä korkeampi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A7 Sportback 50 TDI quattro tiptronic Hinta alkaen 92 901 € Koeajetun auton hinta varusteineen 141 421 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 210 kW (286 hv), 3 500–4 000 r/min Vääntö 620 Nm (2 250–3 000 r/min) Vääntö 620 Nm (2250–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4969 mm, leveys 1908 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2969 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.7.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 Sedan 2.0 TFSI e-hybrid quattro – numeroa isompi 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon