6.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Audi A7 Sportback 50 TDI quattro – kosketusnäyttö kunnossa, mutta dieseliä pitää odotella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kosketusnäyttöjen ongelma on ratkennut, mutta Audi A7:sta paljastuu muita pikkumurheita. Hyvää: toimiva kosketusnäyttöjärjestelmä, tyylikkäät sisätilat, jousitusmukavuus suurillakin vanteilla. Huonoa: nelipyöräohjaus, dieselin rasittava viivyttely. Koska loppuvuodesta esiteltyä Audi A8 -edustusautoa ei vieläkään ole Suomessa saatu lehdistökoeajoihin, saa uusi Audi A7 olla ensimmäinen pidempiaikainen altistus saksalaismerkin uudelle käyttöliittymälle. MMI Touchiksi nimetty järjestelmä hylkää Audien ohjaamoja pitkään hallinneen pyöreän rullan: tilalla on kaksi suurta kosketusnäyttöä. Kosketusnäytöt autoissa jakavat rajusti mielipiteitä, mutta aloitetaan avoimella asenteella: ei vika ole koskaan teknologiassa, vaan huonossa toteutuksessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivannäön tulos Sellaista ei Audista löydä. Ensinnäkin kahdelle näytölle on jaettu selkeät roolit: ylemmästä hallitaan kaikkia päätoimintoja, alemman rooliin kuuluu ilmastoinnin hallinta sekä tekstinsyöttö. Syöttötavan voi valita perinteisen ruutunäppäimistön naputtelun tai kirjainten piirtämisen väliltä. Ajon aikana jälkimmäinen voittaa, tuleehan latinalaisten aakkosten piirtäminen sormenpäillä suoraan selkäytimestä. Audi on selkeästi nähnyt vaivaa kosketusnäytön kehittämisessä autokäyttöön sopivaksi. Käyttöliittymä perustuu suuriin tiiliin, joten oikeaan kohteeseen osuu helposti huitaisemallakin. Koeajoautoon tosin oli tilattu suurempi 10,1-tuumainen näyttö, kun perusmalli tyytyy 8,8-tuumaiseen. Äänenvoimakkuudensäädölle, kameroille ja aktiivisesta turvallisuudesta huolehtiville järjestelmille on vielä omat painikkeensa. Ajotilat, ajonvakautusjärjestelmä, hätävilkut sekä etu- ja takalasien lämmitykset hoituvat hipaisukytkimin. Nopea ja selkeä Käyttöliittymä on saksalaisen looginen. Itse asiassa Audin viimeisimpään rullalla ja sivusuuntaisilla nuolilla toteutettuun MMI-järjestelmään verrattuna tuntuu, kuin puolet valikoista olisi yhtäkkiä poistettu. Kaikki toiminnot ovat kuitenkin yhä tarjolla, joten kyse on vain selkeytyneestä käyttöliittymästä. Käyttökokemuksen mielekkyyttä tukee myös järjestelmän sähäkkyys. Vain alkukäynnistystä joutuu hieman odottelemaan. Erinomaisesta toteutuksesta huolimatta Audin MMI Touch -tietoviihdejärjestelmä ei välttämättä vieläkään miellyttäne oikeisiin painikkeisiin mieltynyttä käyttäjää, mutta uutuudelle kannattaa antaa mahdollisuus ennen sen tuomitsemista. 20-tuumaa ja huippumukava Miellyttävää kosketusnäyttökokemusta tukee Audin upeasti toimiva alusta. Koeajoauto kulkee karkeammillakin teillä erinomaisen mukavasti, vaikka alla pyörivät S Line Sport -varustepakettiin kuuluvat 20-tuumaiset alumiinivanteet. Mainitun varustepaketin mukana ei onneksi tule urheilullisempaa alustaa, ja itse asiassa ulkonäkökin muuttuu vasta S Line -ulkonäköpaketin valitsemalla. Saksalaismerkkien huippumallien tapaan myös A7:n lisävarustelista on äärimmäisen pitkä ja sokkeloinen. Kaikki kunnia niille Audi-myyjille, jotka hallitsevat merkin huippumallien varustelogiikat ulkoa. Jos pelkistetty tyylikkyys iskee, viihtyy täällä erinomaisen hyvin. Materiaalit tai viimeistely eivät anna tilaa moitteille. Myös tunnelmavalaistus on taidokkaasti tehty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelipyöräohjaus rasittaa Mainitusta jousitusmukavuudesta koeajoautossa vastaa lisävarusteinen ilmajousitus. Pakettia on myös täydennetty rajumpaa ajoa ketteröittävällä quattro Sport -aktiivitakatasauspyörästöllä sekä nelipyöräohjauksella. Vailla suoraa vertailua on vaikea kommentoida nelipyöräohjauksen tuomaa ketteryysetua, mutta ohjaustuntumalle järjestelmä ei tee hyvää. Audin nelipyöräohjaus, brändikielellä Dynaaminen nelipyöräohjaus, tarkoittaa sähkömekaanista takapyörien ohjausta ja muuttuvavälitteistä ohjausta etupyörille. Huomaa takapyörien kulma täyskäännöksessä. Järjestelmän tarkoitus on ketteröittää autoa hitaissa nopeuksissa, vakauttaa sitä suurissa nopeuksissa ja ilmeisesti muutenkin tasoittaa kuljettajan ohjaustarpeita erilaisissa ajotilanteissa. Viikon kestäneen koeajon aikana järjestelmän kanssa oli vaikea päästä sinuiksi: koska ohjauksen kokonaisvälitys muuttuu jatkuvasti nelipyöräohjauksen ja muuttuvan ohjausvälityksen tehdssä taikojaan, ei A7:n ratissa oikein koskaan tiedä, kuinka paljon juuri tässä vauhdissa tähän mutkaan pitäisi ohjausta kääntää. Se johtaa ajoittain ylimääräiseen ohjauspyörän kääntelyyn. Vihainen valoraita on helpoin keino erottaa uusi Audi A7 edeltäjästään. Käytökseen varmasti tottuisi ajan myötä, mutta tässä hintaluokassa toivoisi luonnollisempaa ratkaisua – nyt Audin järjestelmä tuntuu enemmän Renaultin kuin konsernisisar Porschen ratkaisulta. Ohjaus kärsii myös melkoisesta tunnottomuudesta, mutta onneksi ohjausvoimat sentään muuttuvat luonnollisesti. Ei nyt vaan… Nyt! Toinen päämoite Audi A7:ssa liittyy voimalinjaan. Täydessä pauhussa 50 TDI -tunnuksen alta löytyvän 3-litraisen turbodieselin kulku on upeaa, mutta erityisesti taajama-ajossa moottoria vaivaavat tuskastuttavat viiveet. Kaasun pohjaan painamista seuraa voimavarat huomioon ottaen melkoinen tauko, kunnes auto vihdoin ryntää eteenpäin. Audia huomaakin ajavansa kuin vanhaa autoa, jonka voimansiirrossa on merkittävästi klappia: ensin välykset pintakaasulla pois, ja vasta sitten reilummin hanaa. Ongelma ei tiedettävästi liity ZF:n 8-portaisen automaattivaihteiston viivyttelyyn, vaan taustalla on turbodieselin päästöjenhallinnan vaatimat viiveet. Olisikohan tässä ohjelmistopäivityksen paikka? Bensiinimallin paikka? Audi A7 on monilla osa-alueilla, erityisesti alustaltaan, upea auto. Se ei kuitenkaan ole parhaimmillaan koeajetussa muodossa: todennäköisesti vain etupyörillä ohjautuva 55 TFSI -bensiiniversio olisi vieläkin parempi paketti. Valitettavasti sen lähtöhinta on yli 13 000 euroa dieseliä korkeampi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A7 Sportback 50 TDI quattro tiptronic Hinta alkaen 92 901 € Koeajetun auton hinta varusteineen 141 421 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 210 kW (286 hv), 3 500–4 000 r/min Vääntö 620 Nm (2 250–3 000 r/min) Vääntö 620 Nm (2250–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4969 mm, leveys 1908 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2969 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe