11.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: CF Moto CForce 450 – Hyvän ja halvan jäljillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä CF Moton edullisin malli osoittaa, että pienellä tehomäärällä saadaan aikaiseksi yllättävän kykenevä mönkijä. Hyvää: hinta–laatu -suhde, ketteryys, design Huonoa: rajallinen tehokapasiteetti Kiinalaismerkki CF Moto on tehnyt Euroopassa kovaa tulosta mönkijämarkkinoilla ja valmistaja on markkinajohtajan paikalla peräti 15 maassa. Paljosta saadaan kiittää hyvää mallistoa ja ahkeraa kehitystyötä. Pienet mönkijämallit ovat kehittyneet muutamien vuosien aikana huimasti, ja tätä nykyä 450-kuutioinen mönkijä riittää monen käyttäjän tarpeisiin. CF Moton tapauksessa pienimmän mönkijämallin voimanlähde on 400-kuutioinen ja yksisylinterinen. Moottori on mukava tuttavuus, sillä edeltäjämalliin verrattuna värinät on saatu kuriin. Samaten äänimaailma, joka on ilahduttavan maltillinen. Enää mönkijän tuloa ei kuule kilometrien päähän, aikanaan pikkuluokasta puhuttaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pieni teho, suuri suorituskyky CForcen teholukemat on helppoa muistaa, sillä sekä hevosvoima– että vääntölukemat ovat yhteneväiset. 31 hv ja 31 Nm riittävät kuljettamaan 336 kiloa painavaa mönkkäriä ja kuskia kelvollisesti, vaikka suurta tehoilottelua ei olekaan luvassa. Moottorin rajallinen tehopotentiaali näkyy maastossa, jossa hieman jyrkemmät nousut näyttävät moottorin heikkoudet. Alakierroksilla voimaa ei vain yksinkertaisesti ole yhtään ylimääräistä. Edeltäjämalliin verrattuna moottorin luonne on sitkeämpi ja toiminta pehmeämpää. Vaikka tehoa ei varsinaisesti ole tullut lisää, saa moottorinohjauksella paljon aikaan. Hyötykäytössä hinnat alkaen –malli toimii hienosti, sillä huipputeho ei näyttele niin suurta roolia. Esimerkiksi peräkärryä 400-kuutioinen CForce jaksaa vetää mukisematta täydessä lastissa. Pääsimme testaamaan CF Moton uunituoretta pikkumallia eteläisessä Ranskassa, jossa oli helppoa todeta uuden mallin positiivinen kehitys edelliseen verrattuna. Esimerkiksi kääntösäteen pieneneminen 25 prosentilla on asia, jota ei välttämättä huomaisi ilman uuden ja vanhan vertailua rinnakkain. Pienempi kääntösäde helpottaa käsittelyä huomattavasti ahtaissa paikoissa. Uutuus on niin merkittävästi ketterämpi käsitellä, että vanha tuntuu antiikkiselta. Toki vaikutusta on uudella ohjaustehostimella, jonka ansiosta käsittely helpottuu jokaisessa ajotilanteessa. Ohjaustehostin pelastaa tilanteen Ohjaustehostin on tätä nykyä pakkohankinta mönkijään, sillä käsittelyn helppouden lisäksi se pelastaa ikäviltä tangon yli lennähtämisiltä ääritilanteissa. Ohjaustehostin nimittäin toimii samalla myös ohjausiskunvaimentimena, jolloin eturenkaan osuminen kantoon ei lyö käsille samalla tavalla. Pienimmän CF Moto -mallin etenemistä maastossa on pakko hämmästellä. Vaikka kyseessä on markkinoiden edullisimpiin lukeutuva mönkijämalli, ei sitä huomaa ajossa. CForce 450 kiipeää paikoista, joihin pienitehoisella mallilla ei kuvittelisi olevan mitään asiaa. Moottorin lisäksi alustan toiminta on vakuuttavaa. Vaikka alla vilisee Montpellierin kivinen maasto, käyttäytyy CF Moto tavalla, joka ei jätä toiveen sijaa. Alusta kantaa mönkijän ja kuskin painon ilman nikottelua. CF Moto on panostanut isosti myös mönkijöidensä designiin. Vielä kymmenen vuotta sitten kiinalaisen mönkijän tunnisti kaukaa materiaalivalinnoista ja kömpelöstä ulkomuodosta, mutta nykyään tilanne on koko lailla toinen. CForce 450 on yksi luokkansa tyylikkäimmistä malleista. Vaikka CF Moton valtteihin kuuluukin muita edullisempi hinta, ei se ole ainoa syy valitsemiselle. Laatu on pitkälti samalla tasolla vaikkapa Jenkki-mallien kanssa, mutta hinta on pikkuluokassakin parin tonnia edullisempi. CForce 450 maksaa halvimmillaan 6390 euroa ja esimerkiksi Can-Am Outlander 450 kustantaa 8340 euroa. CForce 450 näyttää vihdoin yhdistäneen hyvän ja halvan yhdeksi tuotteeksi. Toki sen kohdalla ei voida puhua varsinaisesti halvasta, sillä reilu kuusi tonnia on paljon rahaa. Mutta mönkijämarkkinoilla CF Moto pääsee lähimmäksi näiden kahden määreen yhdistämistä. Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: CF Moto France -kuvatiimi CF Moto CForce 450 Hinta alkaen 6 390 € Moottori Yksisylinterinen 400 cm3, nestejäähdytetty, CVT-vaihteisto, neliveto Teho 22,5 kW (31 hv) Vääntö 31 Nm Vääntö 31 Nm Mitat pituus 2186 mm, leveys 1125 mm, korkeus 1150 mm, akseliväli 1260 mm Omamassa: 336 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan