11.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: CF Moto CForce 450 – Hyvän ja halvan jäljillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä CF Moton edullisin malli osoittaa, että pienellä tehomäärällä saadaan aikaiseksi yllättävän kykenevä mönkijä. Hyvää: hinta–laatu -suhde, ketteryys, design Huonoa: rajallinen tehokapasiteetti Kiinalaismerkki CF Moto on tehnyt Euroopassa kovaa tulosta mönkijämarkkinoilla ja valmistaja on markkinajohtajan paikalla peräti 15 maassa. Paljosta saadaan kiittää hyvää mallistoa ja ahkeraa kehitystyötä.Pienet mönkijämallit ovat kehittyneet muutamien vuosien aikana huimasti, ja tätä nykyä 450-kuutioinen mönkijä riittää monen käyttäjän tarpeisiin. CF Moton tapauksessa pienimmän mönkijämallin voimanlähde on 400-kuutioinen ja yksisylinterinen.Moottori on mukava tuttavuus, sillä edeltäjämalliin verrattuna värinät on saatu kuriin. Samaten äänimaailma, joka on ilahduttavan maltillinen. Enää mönkijän tuloa ei kuule kilometrien päähän, aikanaan pikkuluokasta puhuttaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni teho, suuri suorituskykyCForcen teholukemat on helppoa muistaa, sillä sekä hevosvoima– että vääntölukemat ovat yhteneväiset. 31 hv ja 31 Nm riittävät kuljettamaan 336 kiloa painavaa mönkkäriä ja kuskia kelvollisesti, vaikka suurta tehoilottelua ei olekaan luvassa.Moottorin rajallinen tehopotentiaali näkyy maastossa, jossa hieman jyrkemmät nousut näyttävät moottorin heikkoudet. Alakierroksilla voimaa ei vain yksinkertaisesti ole yhtään ylimääräistä.Edeltäjämalliin verrattuna moottorin luonne on sitkeämpi ja toiminta pehmeämpää. Vaikka tehoa ei varsinaisesti ole tullut lisää, saa moottorinohjauksella paljon aikaan.Hyötykäytössä hinnat alkaen –malli toimii hienosti, sillä huipputeho ei näyttele niin suurta roolia. Esimerkiksi peräkärryä 400-kuutioinen CForce jaksaa vetää mukisematta täydessä lastissa.Pääsimme testaamaan CF Moton uunituoretta pikkumallia eteläisessä Ranskassa, jossa oli helppoa todeta uuden mallin positiivinen kehitys edelliseen verrattuna. Esimerkiksi kääntösäteen pieneneminen 25 prosentilla on asia, jota ei välttämättä huomaisi ilman uuden ja vanhan vertailua rinnakkain.Pienempi kääntösäde helpottaa käsittelyä huomattavasti ahtaissa paikoissa. Uutuus on niin merkittävästi ketterämpi käsitellä, että vanha tuntuu antiikkiselta. Toki vaikutusta on uudella ohjaustehostimella, jonka ansiosta käsittely helpottuu jokaisessa ajotilanteessa.Ohjaustehostin pelastaa tilanteenOhjaustehostin on tätä nykyä pakkohankinta mönkijään, sillä käsittelyn helppouden lisäksi se pelastaa ikäviltä tangon yli lennähtämisiltä ääritilanteissa. Ohjaustehostin nimittäin toimii samalla myös ohjausiskunvaimentimena, jolloin eturenkaan osuminen kantoon ei lyö käsille samalla tavalla.Pienimmän CF Moto -mallin etenemistä maastossa on pakko hämmästellä. Vaikka kyseessä on markkinoiden edullisimpiin lukeutuva mönkijämalli, ei sitä huomaa ajossa. CForce 450 kiipeää paikoista, joihin pienitehoisella mallilla ei kuvittelisi olevan mitään asiaa.Moottorin lisäksi alustan toiminta on vakuuttavaa. Vaikka alla vilisee Montpellierin kivinen maasto, käyttäytyy CF Moto tavalla, joka ei jätä toiveen sijaa. Alusta kantaa mönkijän ja kuskin painon ilman nikottelua.CF Moto on panostanut isosti myös mönkijöidensä designiin. Vielä kymmenen vuotta sitten kiinalaisen mönkijän tunnisti kaukaa materiaalivalinnoista ja kömpelöstä ulkomuodosta, mutta nykyään tilanne on koko lailla toinen. CForce 450 on yksi luokkansa tyylikkäimmistä malleista.Vaikka CF Moton valtteihin kuuluukin muita edullisempi hinta, ei se ole ainoa syy valitsemiselle. Laatu on pitkälti samalla tasolla vaikkapa Jenkki-mallien kanssa, mutta hinta on pikkuluokassakin parin tonnia edullisempi. CForce 450 maksaa halvimmillaan 6390 euroa ja esimerkiksi Can-Am Outlander 450 kustantaa 8340 euroa.CForce 450 näyttää vihdoin yhdistäneen hyvän ja halvan yhdeksi tuotteeksi. Toki sen kohdalla ei voida puhua varsinaisesti halvasta, sillä reilu kuusi tonnia on paljon rahaa. Mutta mönkijämarkkinoilla CF Moto pääsee lähimmäksi näiden kahden määreen yhdistämistä.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: CF Moto France -kuvatiimi CF Moto CForce 450 Hinta alkaen 6 390 € Moottori Yksisylinterinen 400 cm3, nestejäähdytetty, CVT-vaihteisto, neliveto Teho 22,5 kW (31 hv) Vääntö 31 Nm Vääntö 31 Nm Mitat pituus 2186 mm, leveys 1125 mm, korkeus 1150 mm, akseliväli 1260 mm Omamassa: 336 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen