11.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: CF Moto CForce 450 – Hyvän ja halvan jäljillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä CF Moton edullisin malli osoittaa, että pienellä tehomäärällä saadaan aikaiseksi yllättävän kykenevä mönkijä. Hyvää: hinta–laatu -suhde, ketteryys, design Huonoa: rajallinen tehokapasiteetti Kiinalaismerkki CF Moto on tehnyt Euroopassa kovaa tulosta mönkijämarkkinoilla ja valmistaja on markkinajohtajan paikalla peräti 15 maassa. Paljosta saadaan kiittää hyvää mallistoa ja ahkeraa kehitystyötä.Pienet mönkijämallit ovat kehittyneet muutamien vuosien aikana huimasti, ja tätä nykyä 450-kuutioinen mönkijä riittää monen käyttäjän tarpeisiin. CF Moton tapauksessa pienimmän mönkijämallin voimanlähde on 400-kuutioinen ja yksisylinterinen.Moottori on mukava tuttavuus, sillä edeltäjämalliin verrattuna värinät on saatu kuriin. Samaten äänimaailma, joka on ilahduttavan maltillinen. Enää mönkijän tuloa ei kuule kilometrien päähän, aikanaan pikkuluokasta puhuttaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni teho, suuri suorituskykyCForcen teholukemat on helppoa muistaa, sillä sekä hevosvoima– että vääntölukemat ovat yhteneväiset. 31 hv ja 31 Nm riittävät kuljettamaan 336 kiloa painavaa mönkkäriä ja kuskia kelvollisesti, vaikka suurta tehoilottelua ei olekaan luvassa.Moottorin rajallinen tehopotentiaali näkyy maastossa, jossa hieman jyrkemmät nousut näyttävät moottorin heikkoudet. Alakierroksilla voimaa ei vain yksinkertaisesti ole yhtään ylimääräistä.Edeltäjämalliin verrattuna moottorin luonne on sitkeämpi ja toiminta pehmeämpää. Vaikka tehoa ei varsinaisesti ole tullut lisää, saa moottorinohjauksella paljon aikaan.Hyötykäytössä hinnat alkaen –malli toimii hienosti, sillä huipputeho ei näyttele niin suurta roolia. Esimerkiksi peräkärryä 400-kuutioinen CForce jaksaa vetää mukisematta täydessä lastissa.Pääsimme testaamaan CF Moton uunituoretta pikkumallia eteläisessä Ranskassa, jossa oli helppoa todeta uuden mallin positiivinen kehitys edelliseen verrattuna. Esimerkiksi kääntösäteen pieneneminen 25 prosentilla on asia, jota ei välttämättä huomaisi ilman uuden ja vanhan vertailua rinnakkain.Pienempi kääntösäde helpottaa käsittelyä huomattavasti ahtaissa paikoissa. Uutuus on niin merkittävästi ketterämpi käsitellä, että vanha tuntuu antiikkiselta. Toki vaikutusta on uudella ohjaustehostimella, jonka ansiosta käsittely helpottuu jokaisessa ajotilanteessa.Ohjaustehostin pelastaa tilanteenOhjaustehostin on tätä nykyä pakkohankinta mönkijään, sillä käsittelyn helppouden lisäksi se pelastaa ikäviltä tangon yli lennähtämisiltä ääritilanteissa. Ohjaustehostin nimittäin toimii samalla myös ohjausiskunvaimentimena, jolloin eturenkaan osuminen kantoon ei lyö käsille samalla tavalla.Pienimmän CF Moto -mallin etenemistä maastossa on pakko hämmästellä. Vaikka kyseessä on markkinoiden edullisimpiin lukeutuva mönkijämalli, ei sitä huomaa ajossa. CForce 450 kiipeää paikoista, joihin pienitehoisella mallilla ei kuvittelisi olevan mitään asiaa.Moottorin lisäksi alustan toiminta on vakuuttavaa. Vaikka alla vilisee Montpellierin kivinen maasto, käyttäytyy CF Moto tavalla, joka ei jätä toiveen sijaa. Alusta kantaa mönkijän ja kuskin painon ilman nikottelua.CF Moto on panostanut isosti myös mönkijöidensä designiin. Vielä kymmenen vuotta sitten kiinalaisen mönkijän tunnisti kaukaa materiaalivalinnoista ja kömpelöstä ulkomuodosta, mutta nykyään tilanne on koko lailla toinen. CForce 450 on yksi luokkansa tyylikkäimmistä malleista.Vaikka CF Moton valtteihin kuuluukin muita edullisempi hinta, ei se ole ainoa syy valitsemiselle. Laatu on pitkälti samalla tasolla vaikkapa Jenkki-mallien kanssa, mutta hinta on pikkuluokassakin parin tonnia edullisempi. CForce 450 maksaa halvimmillaan 6390 euroa ja esimerkiksi Can-Am Outlander 450 kustantaa 8340 euroa.CForce 450 näyttää vihdoin yhdistäneen hyvän ja halvan yhdeksi tuotteeksi. Toki sen kohdalla ei voida puhua varsinaisesti halvasta, sillä reilu kuusi tonnia on paljon rahaa. Mutta mönkijämarkkinoilla CF Moto pääsee lähimmäksi näiden kahden määreen yhdistämistä.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: CF Moto France -kuvatiimi CF Moto CForce 450 Hinta alkaen 6 390 € Moottori Yksisylinterinen 400 cm3, nestejäähdytetty, CVT-vaihteisto, neliveto Teho 22,5 kW (31 hv) Vääntö 31 Nm Vääntö 31 Nm Mitat pituus 2186 mm, leveys 1125 mm, korkeus 1150 mm, akseliväli 1260 mm Omamassa: 336 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster