11.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: CF Moto CForce 450 – Hyvän ja halvan jäljillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä CF Moton edullisin malli osoittaa, että pienellä tehomäärällä saadaan aikaiseksi yllättävän kykenevä mönkijä. Hyvää: hinta–laatu -suhde, ketteryys, design Huonoa: rajallinen tehokapasiteetti Kiinalaismerkki CF Moto on tehnyt Euroopassa kovaa tulosta mönkijämarkkinoilla ja valmistaja on markkinajohtajan paikalla peräti 15 maassa. Paljosta saadaan kiittää hyvää mallistoa ja ahkeraa kehitystyötä.Pienet mönkijämallit ovat kehittyneet muutamien vuosien aikana huimasti, ja tätä nykyä 450-kuutioinen mönkijä riittää monen käyttäjän tarpeisiin. CF Moton tapauksessa pienimmän mönkijämallin voimanlähde on 400-kuutioinen ja yksisylinterinen.Moottori on mukava tuttavuus, sillä edeltäjämalliin verrattuna värinät on saatu kuriin. Samaten äänimaailma, joka on ilahduttavan maltillinen. Enää mönkijän tuloa ei kuule kilometrien päähän, aikanaan pikkuluokasta puhuttaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni teho, suuri suorituskykyCForcen teholukemat on helppoa muistaa, sillä sekä hevosvoima– että vääntölukemat ovat yhteneväiset. 31 hv ja 31 Nm riittävät kuljettamaan 336 kiloa painavaa mönkkäriä ja kuskia kelvollisesti, vaikka suurta tehoilottelua ei olekaan luvassa.Moottorin rajallinen tehopotentiaali näkyy maastossa, jossa hieman jyrkemmät nousut näyttävät moottorin heikkoudet. Alakierroksilla voimaa ei vain yksinkertaisesti ole yhtään ylimääräistä.Edeltäjämalliin verrattuna moottorin luonne on sitkeämpi ja toiminta pehmeämpää. Vaikka tehoa ei varsinaisesti ole tullut lisää, saa moottorinohjauksella paljon aikaan.Hyötykäytössä hinnat alkaen –malli toimii hienosti, sillä huipputeho ei näyttele niin suurta roolia. Esimerkiksi peräkärryä 400-kuutioinen CForce jaksaa vetää mukisematta täydessä lastissa.Pääsimme testaamaan CF Moton uunituoretta pikkumallia eteläisessä Ranskassa, jossa oli helppoa todeta uuden mallin positiivinen kehitys edelliseen verrattuna. Esimerkiksi kääntösäteen pieneneminen 25 prosentilla on asia, jota ei välttämättä huomaisi ilman uuden ja vanhan vertailua rinnakkain.Pienempi kääntösäde helpottaa käsittelyä huomattavasti ahtaissa paikoissa. Uutuus on niin merkittävästi ketterämpi käsitellä, että vanha tuntuu antiikkiselta. Toki vaikutusta on uudella ohjaustehostimella, jonka ansiosta käsittely helpottuu jokaisessa ajotilanteessa.Ohjaustehostin pelastaa tilanteenOhjaustehostin on tätä nykyä pakkohankinta mönkijään, sillä käsittelyn helppouden lisäksi se pelastaa ikäviltä tangon yli lennähtämisiltä ääritilanteissa. Ohjaustehostin nimittäin toimii samalla myös ohjausiskunvaimentimena, jolloin eturenkaan osuminen kantoon ei lyö käsille samalla tavalla.Pienimmän CF Moto -mallin etenemistä maastossa on pakko hämmästellä. Vaikka kyseessä on markkinoiden edullisimpiin lukeutuva mönkijämalli, ei sitä huomaa ajossa. CForce 450 kiipeää paikoista, joihin pienitehoisella mallilla ei kuvittelisi olevan mitään asiaa.Moottorin lisäksi alustan toiminta on vakuuttavaa. Vaikka alla vilisee Montpellierin kivinen maasto, käyttäytyy CF Moto tavalla, joka ei jätä toiveen sijaa. Alusta kantaa mönkijän ja kuskin painon ilman nikottelua.CF Moto on panostanut isosti myös mönkijöidensä designiin. Vielä kymmenen vuotta sitten kiinalaisen mönkijän tunnisti kaukaa materiaalivalinnoista ja kömpelöstä ulkomuodosta, mutta nykyään tilanne on koko lailla toinen. CForce 450 on yksi luokkansa tyylikkäimmistä malleista.Vaikka CF Moton valtteihin kuuluukin muita edullisempi hinta, ei se ole ainoa syy valitsemiselle. Laatu on pitkälti samalla tasolla vaikkapa Jenkki-mallien kanssa, mutta hinta on pikkuluokassakin parin tonnia edullisempi. CForce 450 maksaa halvimmillaan 6390 euroa ja esimerkiksi Can-Am Outlander 450 kustantaa 8340 euroa.CForce 450 näyttää vihdoin yhdistäneen hyvän ja halvan yhdeksi tuotteeksi. Toki sen kohdalla ei voida puhua varsinaisesti halvasta, sillä reilu kuusi tonnia on paljon rahaa. Mutta mönkijämarkkinoilla CF Moto pääsee lähimmäksi näiden kahden määreen yhdistämistä.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: CF Moto France -kuvatiimi CF Moto CForce 450 Hinta alkaen 6 390 € Moottori Yksisylinterinen 400 cm3, nestejäähdytetty, CVT-vaihteisto, neliveto Teho 22,5 kW (31 hv) Vääntö 31 Nm Vääntö 31 Nm Mitat pituus 2186 mm, leveys 1125 mm, korkeus 1150 mm, akseliväli 1260 mm Omamassa: 336 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon