6.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Kuga 2.5 PHEV – ladattava hybridimaasturi ei taloudellisuudesta huolimatta vakuuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin ladattava hybridi kulkee vähällä, mutta moottorin turha käyttö ja muut yksityiskohdat laskevat tunnelmaa. Hyvää: Tilava, sinänsä taloudellinen. Huonoa Polttomoottorin tarpeeton käyttö, viimeistelemättömyys. Kunpa joskus pääsisi automaailman kulisseihin tarkastelemaan mallien syntyä. Autot ovat satojen tai tuhansien ihmisten vuosien työn tulos. Ne vaativat kompromisseja ja koettelevat tiimityön rajoja. Luomisen vaatimista ylityötunneista tai uhratuista ihmissuhteista huolimatta lopputulos on kuitenkin vain auto, joka voidaan tuomita kylmästi noin kymmenen minuutin lukutuokiossa. Tällä kertaa se auto on Ford Kuga PHEV. Latausportti on kuljettajan etulokasuojassa: Type 2 -liittimen kautta akku täyttyy 3,6 kilowatilla (1x16A). Fordin uutuus on huipputärkeä tuote: ensinnäkin Kuga edustaa haluttua katumaasturiluokkaa. Toiseksi se on Fordin ladattava hybridi, mikä tarkoittaa virallisesti matalia hiilidioksidipäästöjä. Niitä Ford tarvitsee Euroopan unionin päästörajojen takia, ja niitä monet työantajat suosivat työsuhdeautovalinnoissa. Suomen autoverotuskin kohtelee matalapäästöistä hellästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taloudellisuus kunnossa Monella tapaa Kuga myös onnistuu: sen ajoakku on kookas, teoreettiselta kapasiteetiltaan peräti 14,4 kilowattituntia, ja polttomoottorina on taloudelliseksi Mondeo Hybridissä osoittautunut 2,5-litrainen nelisylinterinen, joka hyödyntää taloudellista Atkinson-työkiertoa. Vaihteisto on planeettapyörästöllä toteutettu portaaton yksikkö. Sisätilat ovat selkeän yllätyksettömät. Pientavaralokerot, langattomat puhelimen lataukset ja muut nykyajan tarpeellisuudet löytyvät. Lämpimässä kesäkelissä Kuga PHEV eteni 90 kilometrin mittauslenkkimme vain 1,7 l/100 km kulutuksella, kun autoa ajoi polttoainetta ja sähkövoimaa yhdistelevällä hybriditilalla. Tyhjälläkin akulla auto etenee kohtalaisen taloudellisesti, voimalinja toimii hyvin hybridimäisesti. Se ei ladattavassa hybridissä ole selvyys. Tärkein asia, taloudellisuus, on siis varsiin hyvin kunnossa. Muutoinkin voimalinja ansaitsee kiitosta: kokonaisuus toimii hyvin, eikä perusajossa ole moitittavaa. Jarrutuntuma on ladattavien hybridien kärkitasoa. Miksi moottori käy? Koeajoauton mittaristo edusti perinteistä versiota, täysdigiversiokin on saatavilla. Kuga kuitenkin kärsii hiomattomuudesta tai oudoista ratkaisuista: sähköisen toimintamatkan mittaus kariutui jo ensimetreillä, kun polttomoottori halusi käynnistyä. Kone käytti itsensä lämpimäksi noin 6 kilometrin matkalla ja sammui. Sitten Kuga eteneni sähköllä vaivatta, kunnes 68 kilometrin kohdalla polttomoottori käynnistyi taas hetkeksi. Yhteensä 70 kilometrin ajorupeamasta pääsimme sähköllä 63 kilometriä – se on mainio matka, mutta turha polttomoottorin käynnistely hämää. Miten käy kylmemmällä kelillä? Auto on varustettu sähkötoimisella sisätilojen lämmityksellä, joskin Kugassa sähköllä lämmitetään jäähdytysnestettä, eikä suoraan ilmaa. Sisätilat voi esilämmittää puhelinapplikaatiolla käskemällä. Välitön lämmitys onnistuu heti, mutta ajastus toimii vain, jos auto on latausasemassa kiinni. Vaihidevalinta tapahtuu pyöritettävästä rullasta. Lataus on yksivaiheinen ja 3,6 kilowatin tehoinen, joten akku täyttyy teoriassa vajaassa neljässä tunnissa. Käytännössä lataus hidastuu reilusti loppupäässä, ja myös puhelinapplikaation ennuste venähtää viimeminuuteilla. Tällä tosin on väliä vain, mikäli haluaa puristaa sähköisestä toimintamatkasta aivan viimeisetkin kilometrit irti. Auton voimalinjaa tarjoaa tutut toiminnot: hybridiajo, sähköajo, akun varauksen säilytys ja akun ajonaikainen lataaminen. Kaksi viimeistä ovat käteviä lähinnä, jos Kugalla matkaa kohti kaupunkia, jonka keskustassa haluaa suosia hengitysilmalle puhtaampaa sähköajoa. Jostain syystä koeajoyksilö kuitenkin kulutti akkua jopa latausmoodissa. Outoja kompromisseja Pientä hiomattomuutta esiintyy muutoinkin: sähköajo vakionopeudensäätimellä on nyökkivää, kun auto ramppaa karkeasti vedon ja moottorijarrutuksen välillä. Mittaristoon hyppivät ilmoitukset avoimista ovista tai jarrutuksen taloudellisuudesta onnistuvat ärsyttämään. Onneksi Ford on Kugassa vihdoin siirtänyt kaikki asetussäädöt mittaristosta suureen kosketusnäyttöön. Tavaratilan pohjan alla on suuri tila, mutta keskelle sijoitettu akku tekee siitä turhan – ellei kuljeta pelastusrengasta. Perinteisen 12 voltin akun sijoittaminen aivan keskelle suurta tavaratilan välipohjaa on kumma ratkaisu: nyt sinänsä suurta tilaa ei voi hyödyntää tehokkaasti. Itse tavaratila on kookas, ja kahdessa osassa säädettävä takaistuin tarjoaa hyvät tilat pidemmillekin aikuisille. Pohjaan asennettu ajoakku kutistaa maavaran hyvin henkilöautomaiseen 160 millimetriin. Eipä aina etuvetoisella Kuga PHEV:lla toki muutenkaan maastoon kannattaisi mennä, kuten ei kilpailijoillakaan. Pohjaan sijoitettu akku laskee maavaraa. Alusta on varsin napakkaliikkeinen. Ohjaus vaatii tottumista: voimakas keskitys häviää kääntäessä, eli ohjaus kevenee kääntökulman kasvaessa. Yhdessä nopean välityksen kanssa se saa mutka-ajon tuntumaan vähän huteralta, mutta piirteeseen tottuu. Ford Kuga PHEV:ssä on paljon hyvää, mutta yhtä moni seikka jättää ihmettelemään: miksi pitkä ja työläs sunnitteluprosessi päätyi juuri tähän ratkaisuun? Hiottiinko kaikki ominaisuudet huippuunsa? Huippukilpailussa markkinassa pienetkin seikat ratkaisevat. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Kuga Titanium X 2.5 PHEV 225 hv Launch Edition Hinta alkaen 39 320 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 645 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto Teho 112 kW (152 hv) Akku teoreettinen kapasiteetti 14,4 kWh, käytettävissä olevaa ei ilmoitettu. Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2710 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori 97 kW (132 hv), lataus: Type 2 3,6 kW (1x16A) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km (ajoakku 8v / 160 000 km) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?