22.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: huippuunsa jalostettu seitsemäs sukupolvi – BMW 520d A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n viitossarjan uudistuminen on aina tapaus. Koeajossamme esiintyi edukseen BMW 520d A. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kuskin paikka, viimeistely, taloudellisuus. Huonoa: rivikuutosten hintalisä, elekielen vaikeus. BMW:n viitossarjan uudistuminen on aina huomiota herättävä tapaus, vaikka mitään mullistavaa ei ole odotettavissa. Koeajossamme kunniakasta perinnettä edustaa versiona BMW 520d A xDrive Business M-Sport.Kaikkia ominaisuuksia on vain viilattu paremmiksi, 45 vuoden jalostus ei ole mennyt hukkaan. Nytkin olemus ja mittasuhteet ovat ennallaan, maski on suurempi ja vekit kyljissä on piirretty voimakkaammin vedoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut dieettiKori on pidentynyt ja leventynyt joitakin millejä, mutta sutjakka muotoilu saa sen näyttämään todellista sirommalta. Ällistyttävän alhainen ilmanvastuskerroin 0,22 todentaa menevyyden. Kun samalla alumiinirakenteiden osuutta lisäämällä painoa on karsittu satakunta kiloa, on lupa odottaa parantunutta ajokäytöstä ja suoritusarvoja.Mullistuksia ei ole sisäpuolellakaan. Bemarikuski tuntee olonsa kotoisaksi välittömästi. Perinteinen mittarinäkymä on tosin toteutettu 12-tuumaisella kuvaruudulla. Kojelaudan päällä oleva toinen kymmentuumainen ruutu osaa totella eleohjausta. Sen käyttämiseksi joudun varmaan nöyrtymään ohjekirjan puoleen, nyt eleet päättyivät aina keskisormeen.Tuttu perusmoottoriMoottorivaihtoehtoja on aluksi neljä, teholukemia ja mallimerkintöjä on viilailtu ylöspäin. Nelisylinteriset moottorit ovat kaksilitraisia 520d (190 hv), 530i (252 hv) ja kuusisylinteriset kolmilitraisia 530d (265 hv), 540i (340 hv).Kaikkiin malleihin saa kahdeksanvaihteisen automaatin, kuten myös nelivedon hybridiä lukuun ottamatta.Huippumalli 550i 4,4-veekasilla (462 hv) ja 530e-bensiinihybridi (252 hv) antavat odottaa itseään kesään asti. M5 saapuu syksyllä samoihin aikoihin farmarikorin kanssa.Nyt ajettu 520d-perusmoottori tullee olemaan suosituin ainakin meidän markkinoillamme. Eikä syyttä, tehonpuutetta ei esiinny normaalissa liikenteessä ja kulutus pysyy alle seitsemän litran. Isommista moottoreista jää kaipaamaan ainakin rivikuutosen sulosointuja.Erinomainen alustaViitossarjan alusta jaksaa hämmästyttää aina vain uudelleen. Perusratkaisut on toteutettu aivan kuten edeltäjässä tai kilpailijoissa, edessä kaksoistukivarret ja takana monivarsituenta. Kuitenkin vain BMW osaa rakentaa alustasta yhtä aikaa sekä urheilullisen että mukavan. Nyt ajettu tiukin M-sport -urheilualustakaan ei ole liian kova, jopa meidän roudan pahoinpitelemät päällysteemme siliävät alla.Ohjaus on nopea ja tarkka, vaikkakin turhan kevyeksi tehostettu. Liukkaalla pinnalla jää kaipaamaan parempaa tuntumaa tiehen. Tehostusta voi säätää ajotilavalinnalla ja myös alustaan on tarjolla säädettävä iskunvaimennus, aktiivinen kallistuksenvaimennus ja nelipyöräohjaus.Mikäli ajaminen ei silti maistu, voi sompaamista sälyttää aiempaa etevämmille avustimille. Kaistalla pysymisen ja kaiken muun liikenteen huomioimisen lisäksi BMW osaa hoitaa ruuhka-ajon, nopeusrajoitusten noudattamisen, ohitukset ja pysäköinnin itse.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLue lisää: BMW 5-sarjan sedan, yleisesittely BMW 520d A xDrive Business M-Sport Hinta alkaen 60 481 € Koeajetun auton hinta varusteineen 80 300 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2975 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita