22.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: huippuunsa jalostettu seitsemäs sukupolvi – BMW 520d A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n viitossarjan uudistuminen on aina tapaus. Koeajossamme esiintyi edukseen BMW 520d A. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kuskin paikka, viimeistely, taloudellisuus. Huonoa: rivikuutosten hintalisä, elekielen vaikeus. BMW:n viitossarjan uudistuminen on aina huomiota herättävä tapaus, vaikka mitään mullistavaa ei ole odotettavissa. Koeajossamme kunniakasta perinnettä edustaa versiona BMW 520d A xDrive Business M-Sport.Kaikkia ominaisuuksia on vain viilattu paremmiksi, 45 vuoden jalostus ei ole mennyt hukkaan. Nytkin olemus ja mittasuhteet ovat ennallaan, maski on suurempi ja vekit kyljissä on piirretty voimakkaammin vedoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut dieettiKori on pidentynyt ja leventynyt joitakin millejä, mutta sutjakka muotoilu saa sen näyttämään todellista sirommalta. Ällistyttävän alhainen ilmanvastuskerroin 0,22 todentaa menevyyden. Kun samalla alumiinirakenteiden osuutta lisäämällä painoa on karsittu satakunta kiloa, on lupa odottaa parantunutta ajokäytöstä ja suoritusarvoja.Mullistuksia ei ole sisäpuolellakaan. Bemarikuski tuntee olonsa kotoisaksi välittömästi. Perinteinen mittarinäkymä on tosin toteutettu 12-tuumaisella kuvaruudulla. Kojelaudan päällä oleva toinen kymmentuumainen ruutu osaa totella eleohjausta. Sen käyttämiseksi joudun varmaan nöyrtymään ohjekirjan puoleen, nyt eleet päättyivät aina keskisormeen.Tuttu perusmoottoriMoottorivaihtoehtoja on aluksi neljä, teholukemia ja mallimerkintöjä on viilailtu ylöspäin. Nelisylinteriset moottorit ovat kaksilitraisia 520d (190 hv), 530i (252 hv) ja kuusisylinteriset kolmilitraisia 530d (265 hv), 540i (340 hv).Kaikkiin malleihin saa kahdeksanvaihteisen automaatin, kuten myös nelivedon hybridiä lukuun ottamatta.Huippumalli 550i 4,4-veekasilla (462 hv) ja 530e-bensiinihybridi (252 hv) antavat odottaa itseään kesään asti. M5 saapuu syksyllä samoihin aikoihin farmarikorin kanssa.Nyt ajettu 520d-perusmoottori tullee olemaan suosituin ainakin meidän markkinoillamme. Eikä syyttä, tehonpuutetta ei esiinny normaalissa liikenteessä ja kulutus pysyy alle seitsemän litran. Isommista moottoreista jää kaipaamaan ainakin rivikuutosen sulosointuja.Erinomainen alustaViitossarjan alusta jaksaa hämmästyttää aina vain uudelleen. Perusratkaisut on toteutettu aivan kuten edeltäjässä tai kilpailijoissa, edessä kaksoistukivarret ja takana monivarsituenta. Kuitenkin vain BMW osaa rakentaa alustasta yhtä aikaa sekä urheilullisen että mukavan. Nyt ajettu tiukin M-sport -urheilualustakaan ei ole liian kova, jopa meidän roudan pahoinpitelemät päällysteemme siliävät alla.Ohjaus on nopea ja tarkka, vaikkakin turhan kevyeksi tehostettu. Liukkaalla pinnalla jää kaipaamaan parempaa tuntumaa tiehen. Tehostusta voi säätää ajotilavalinnalla ja myös alustaan on tarjolla säädettävä iskunvaimennus, aktiivinen kallistuksenvaimennus ja nelipyöräohjaus.Mikäli ajaminen ei silti maistu, voi sompaamista sälyttää aiempaa etevämmille avustimille. Kaistalla pysymisen ja kaiken muun liikenteen huomioimisen lisäksi BMW osaa hoitaa ruuhka-ajon, nopeusrajoitusten noudattamisen, ohitukset ja pysäköinnin itse.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLue lisää: BMW 5-sarjan sedan, yleisesittely BMW 520d A xDrive Business M-Sport Hinta alkaen 60 481 € Koeajetun auton hinta varusteineen 80 300 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2975 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen