21.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 vaihtoi tyylinsä, mutta onko se yhtä selkeä käyttää? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Hyundai i20 yhdistää modernin muodonmuutoksen kiitettävään käytettävyyteen. Hyvää: edelleen selkeä kojelauta, toimiva kokonaisuus. Huonoa: reagoi laiskasti Eco-ajotilassa. Tutustuimme uuteen kolmannen polven Hyundai i20 -malliin pikaisesti alkuvuodesta, ja nyt oli aika perusteellisemman koeajon. Alle saatiin malliston kallein versio eli automaattivaihteinen 120 hv:n kevythybridi. Saman yksilitraisen kolmipyttyisen turbomyllyn saa myös sataheppaisena joko manuaalina tai automaattina, ja hinnat alkaen -mallina toimii 1,2-litrainen vapaasti hengittävä nelikko 84-hevosvoimaisena ja aina manuaalilaatikolla.Merkillepantavaa korealaiskonsernin hierarkiassa on se, että pari vuotta myöhäisemmässä rytmissä elävä Kia Rio sai viime vuonna tyytyä vain kasvojenkohennukseen, kun taas i20 uusittiin samaan aikaan läpikotaisin. Sisarmalli näyttääkin uuden Hyundain ritiläkeulan rinnalla jo varsin vanhanaikaiselta, ja auton sisällä ero korostuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKivan käytettäväIsoimpana asiana i20:ssa nimittäin erottuu kojelaudan muodonmuutos, jolla korealaiskonsernin useissa malleissa vuosien ajan käytetty design on saatettu nykyaikaan. Koska kyseessä on edullinen pikkuauto, tämä on erityisen ilahduttavaa; tulevathan uudistukset yleensä kalleimpiin malleihin ja leviävät sieltä sitten rahvaan pariin – nyt on siis toteutettu kokoluokkien välistä tasa-arvoa.Näytöt ovat miellyttävän näköisiä, ja käyttökin sujuu – vaikka auton säädöt on siirretty uuden järjestelmän myötä mittaristoruudusta kojelaudan keskinäyttöön ja viimeksi mainitun alle on luotu sarja hipaisunäppäimiä.Positiivista on se, että kojelaudasta löytyvät edelleen tärkeimpien toimintojen perinteiset nappulat, ja lämmityslaitteen säätimet ovat erillään näytöstä. Selkeyteen liittyy myös namiskojen havaittava typografia ja asiallinen valaistus, joka kattaa myös vaihdekepin edessä olevan säilytys-/langattoman latauksen lokeron sekä virtapistokkeet.Ja vaikka ohjauspyörä on hauskasti uudennäköinen, siinäkään ei ole lähdetty ufolinjalle vaan selkeät säätimet keinukytkimineen on säilytetty. Tästä kohdin löytyy lapsuskin: vakionopeudensäätimen muuttaminen 10 km/h -portain on tuskastuttavan hidasta. Joka tapauksessa ohjaamo on toteutettu huomattavasti ihmisläheisemmin kuin vaikkapa VW-konsernin viimeaikaisissa uutuusmalleissa.Trendikästä tasaisuuttaAjoasentoa voi luonnehtia todella hyväksi erityisesti i20:n kokoluokka huomioon ottaen. Istuin on melko jämäkkä – selkänojaltaan jopa kova – mutta mittasuhteet ovat kunnossa, ja reisitukikin varsin hyvällä mallilla.Auto itsessään tuntuu varsin tavanomaiselta. Ominaisuuksista ei irtoa viikonkaan koeajon jälkeen mitään erityisen huippua, muttei myöskään puutteita. Hyvän käyttöauton resepti siis. Jos kuitenkin ryhdytään kaivamalla kaivamaan, niin ohjaus antaa talvikeleillä ja -renkain vähän sähköisen fiiliksen, eli on kaupunkinopeuksissa kyllä höyhenenkevyt mutta samalla tunnoton, ja tarjoaa tahmeutta vielä talvisessa moottoritienopeudessakin. Alustakin on hieman pintakova.Moottori-vaihteistoyhdistelmäkin jatkaa samaa ihan hyvä -linjaa. Huomioita kertyy lähinnä kiihdytyksissä esiintyvästä kolmipyttyisyyden hurinasta sekä siitä, että ajotila asettuu käynnistyksen jälkeen Eco-asentoon. Se taas saa aikaan laiskuutta nopeudenmuutoksiin ja liian ison vaihteen aiheuttamaa jyrinää tasanopeudella; ongelmasta selviää muuttamalla moodin selvästi eloisammalle Comfortille. Sportkin löytyy, mutta siinä ohjaus löytää jo keinotekoisen jäykkyyden.Kevythybriditekniikan kenties paras puoli on – monien vastaavien järjestelmien tapaan – voimakas moottorijarrutus, jota on ilo hyödyntää Suomessakin tietyillä alueilla esiintyvissä pitkissä alamäissä. Jarrujen käyttö jääkin vähemmälle kuin tavallisissa automaattivaihteisissa autoissa.Tilatkin tasapainossaTilat alleviivaavat tasapainoisen koeajotarinan. Takaistuimelle mahtuu neuvottelemalla etumatkustajien kanssa, takaselkänoja kaatuu kahdessa erisuuruisessa osassa tasaiseksi ilman suksiluukkua, ja tavaratilasta löytyy kahteen tasoon asettuva välipohja. Litroja kevythybridimallin kontissa on, kuten ensikoeajossa mainitsimme, miltei sata vähemmän kuin sähköavusteettomissa versioissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Hyundai i20 Hatchback 1.0 T-GDI 48V Hybrid 120 hv 7-DCT Style Hinta alkaen 22 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 983 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (1200 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4040 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1110 / 450 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon