21.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 vaihtoi tyylinsä, mutta onko se yhtä selkeä käyttää? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Hyundai i20 yhdistää modernin muodonmuutoksen kiitettävään käytettävyyteen. Hyvää: edelleen selkeä kojelauta, toimiva kokonaisuus. Huonoa: reagoi laiskasti Eco-ajotilassa. Tutustuimme uuteen kolmannen polven Hyundai i20 -malliin pikaisesti alkuvuodesta, ja nyt oli aika perusteellisemman koeajon. Alle saatiin malliston kallein versio eli automaattivaihteinen 120 hv:n kevythybridi. Saman yksilitraisen kolmipyttyisen turbomyllyn saa myös sataheppaisena joko manuaalina tai automaattina, ja hinnat alkaen -mallina toimii 1,2-litrainen vapaasti hengittävä nelikko 84-hevosvoimaisena ja aina manuaalilaatikolla. Merkillepantavaa korealaiskonsernin hierarkiassa on se, että pari vuotta myöhäisemmässä rytmissä elävä Kia Rio sai viime vuonna tyytyä vain kasvojenkohennukseen, kun taas i20 uusittiin samaan aikaan läpikotaisin. Sisarmalli näyttääkin uuden Hyundain ritiläkeulan rinnalla jo varsin vanhanaikaiselta, ja auton sisällä ero korostuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kivan käytettävä Isoimpana asiana i20:ssa nimittäin erottuu kojelaudan muodonmuutos, jolla korealaiskonsernin useissa malleissa vuosien ajan käytetty design on saatettu nykyaikaan. Koska kyseessä on edullinen pikkuauto, tämä on erityisen ilahduttavaa; tulevathan uudistukset yleensä kalleimpiin malleihin ja leviävät sieltä sitten rahvaan pariin – nyt on siis toteutettu kokoluokkien välistä tasa-arvoa. Näytöt ovat miellyttävän näköisiä, ja käyttökin sujuu – vaikka auton säädöt on siirretty uuden järjestelmän myötä mittaristoruudusta kojelaudan keskinäyttöön ja viimeksi mainitun alle on luotu sarja hipaisunäppäimiä. Positiivista on se, että kojelaudasta löytyvät edelleen tärkeimpien toimintojen perinteiset nappulat, ja lämmityslaitteen säätimet ovat erillään näytöstä. Selkeyteen liittyy myös namiskojen havaittava typografia ja asiallinen valaistus, joka kattaa myös vaihdekepin edessä olevan säilytys-/langattoman latauksen lokeron sekä virtapistokkeet. Ja vaikka ohjauspyörä on hauskasti uudennäköinen, siinäkään ei ole lähdetty ufolinjalle vaan selkeät säätimet keinukytkimineen on säilytetty. Tästä kohdin löytyy lapsuskin: vakionopeudensäätimen muuttaminen 10 km/h -portain on tuskastuttavan hidasta. Joka tapauksessa ohjaamo on toteutettu huomattavasti ihmisläheisemmin kuin vaikkapa VW-konsernin viimeaikaisissa uutuusmalleissa. Trendikästä tasaisuutta Ajoasentoa voi luonnehtia todella hyväksi erityisesti i20:n kokoluokka huomioon ottaen. Istuin on melko jämäkkä – selkänojaltaan jopa kova – mutta mittasuhteet ovat kunnossa, ja reisitukikin varsin hyvällä mallilla. Auto itsessään tuntuu varsin tavanomaiselta. Ominaisuuksista ei irtoa viikonkaan koeajon jälkeen mitään erityisen huippua, muttei myöskään puutteita. Hyvän käyttöauton resepti siis. Jos kuitenkin ryhdytään kaivamalla kaivamaan, niin ohjaus antaa talvikeleillä ja -renkain vähän sähköisen fiiliksen, eli on kaupunkinopeuksissa kyllä höyhenenkevyt mutta samalla tunnoton, ja tarjoaa tahmeutta vielä talvisessa moottoritienopeudessakin. Alustakin on hieman pintakova. Moottori-vaihteistoyhdistelmäkin jatkaa samaa ihan hyvä -linjaa. Huomioita kertyy lähinnä kiihdytyksissä esiintyvästä kolmipyttyisyyden hurinasta sekä siitä, että ajotila asettuu käynnistyksen jälkeen Eco-asentoon. Se taas saa aikaan laiskuutta nopeudenmuutoksiin ja liian ison vaihteen aiheuttamaa jyrinää tasanopeudella; ongelmasta selviää muuttamalla moodin selvästi eloisammalle Comfortille. Sportkin löytyy, mutta siinä ohjaus löytää jo keinotekoisen jäykkyyden. Kevythybriditekniikan kenties paras puoli on – monien vastaavien järjestelmien tapaan – voimakas moottorijarrutus, jota on ilo hyödyntää Suomessakin tietyillä alueilla esiintyvissä pitkissä alamäissä. Jarrujen käyttö jääkin vähemmälle kuin tavallisissa automaattivaihteisissa autoissa. Tilatkin tasapainossa Tilat alleviivaavat tasapainoisen koeajotarinan. Takaistuimelle mahtuu neuvottelemalla etumatkustajien kanssa, takaselkänoja kaatuu kahdessa erisuuruisessa osassa tasaiseksi ilman suksiluukkua, ja tavaratilasta löytyy kahteen tasoon asettuva välipohja. Litroja kevythybridimallin kontissa on, kuten ensikoeajossa mainitsimme, miltei sata vähemmän kuin sähköavusteettomissa versioissa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Hyundai i20 Hatchback 1.0 T-GDI 48V Hybrid 120 hv 7-DCT Style Hinta alkaen 22 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 983 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (1200 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4040 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1110 / 450 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan