21.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 vaihtoi tyylinsä, mutta onko se yhtä selkeä käyttää? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Hyundai i20 yhdistää modernin muodonmuutoksen kiitettävään käytettävyyteen. Hyvää: edelleen selkeä kojelauta, toimiva kokonaisuus. Huonoa: reagoi laiskasti Eco-ajotilassa. Tutustuimme uuteen kolmannen polven Hyundai i20 -malliin pikaisesti alkuvuodesta, ja nyt oli aika perusteellisemman koeajon. Alle saatiin malliston kallein versio eli automaattivaihteinen 120 hv:n kevythybridi. Saman yksilitraisen kolmipyttyisen turbomyllyn saa myös sataheppaisena joko manuaalina tai automaattina, ja hinnat alkaen -mallina toimii 1,2-litrainen vapaasti hengittävä nelikko 84-hevosvoimaisena ja aina manuaalilaatikolla.Merkillepantavaa korealaiskonsernin hierarkiassa on se, että pari vuotta myöhäisemmässä rytmissä elävä Kia Rio sai viime vuonna tyytyä vain kasvojenkohennukseen, kun taas i20 uusittiin samaan aikaan läpikotaisin. Sisarmalli näyttääkin uuden Hyundain ritiläkeulan rinnalla jo varsin vanhanaikaiselta, ja auton sisällä ero korostuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKivan käytettäväIsoimpana asiana i20:ssa nimittäin erottuu kojelaudan muodonmuutos, jolla korealaiskonsernin useissa malleissa vuosien ajan käytetty design on saatettu nykyaikaan. Koska kyseessä on edullinen pikkuauto, tämä on erityisen ilahduttavaa; tulevathan uudistukset yleensä kalleimpiin malleihin ja leviävät sieltä sitten rahvaan pariin – nyt on siis toteutettu kokoluokkien välistä tasa-arvoa.Näytöt ovat miellyttävän näköisiä, ja käyttökin sujuu – vaikka auton säädöt on siirretty uuden järjestelmän myötä mittaristoruudusta kojelaudan keskinäyttöön ja viimeksi mainitun alle on luotu sarja hipaisunäppäimiä.Positiivista on se, että kojelaudasta löytyvät edelleen tärkeimpien toimintojen perinteiset nappulat, ja lämmityslaitteen säätimet ovat erillään näytöstä. Selkeyteen liittyy myös namiskojen havaittava typografia ja asiallinen valaistus, joka kattaa myös vaihdekepin edessä olevan säilytys-/langattoman latauksen lokeron sekä virtapistokkeet.Ja vaikka ohjauspyörä on hauskasti uudennäköinen, siinäkään ei ole lähdetty ufolinjalle vaan selkeät säätimet keinukytkimineen on säilytetty. Tästä kohdin löytyy lapsuskin: vakionopeudensäätimen muuttaminen 10 km/h -portain on tuskastuttavan hidasta. Joka tapauksessa ohjaamo on toteutettu huomattavasti ihmisläheisemmin kuin vaikkapa VW-konsernin viimeaikaisissa uutuusmalleissa.Trendikästä tasaisuuttaAjoasentoa voi luonnehtia todella hyväksi erityisesti i20:n kokoluokka huomioon ottaen. Istuin on melko jämäkkä – selkänojaltaan jopa kova – mutta mittasuhteet ovat kunnossa, ja reisitukikin varsin hyvällä mallilla.Auto itsessään tuntuu varsin tavanomaiselta. Ominaisuuksista ei irtoa viikonkaan koeajon jälkeen mitään erityisen huippua, muttei myöskään puutteita. Hyvän käyttöauton resepti siis. Jos kuitenkin ryhdytään kaivamalla kaivamaan, niin ohjaus antaa talvikeleillä ja -renkain vähän sähköisen fiiliksen, eli on kaupunkinopeuksissa kyllä höyhenenkevyt mutta samalla tunnoton, ja tarjoaa tahmeutta vielä talvisessa moottoritienopeudessakin. Alustakin on hieman pintakova.Moottori-vaihteistoyhdistelmäkin jatkaa samaa ihan hyvä -linjaa. Huomioita kertyy lähinnä kiihdytyksissä esiintyvästä kolmipyttyisyyden hurinasta sekä siitä, että ajotila asettuu käynnistyksen jälkeen Eco-asentoon. Se taas saa aikaan laiskuutta nopeudenmuutoksiin ja liian ison vaihteen aiheuttamaa jyrinää tasanopeudella; ongelmasta selviää muuttamalla moodin selvästi eloisammalle Comfortille. Sportkin löytyy, mutta siinä ohjaus löytää jo keinotekoisen jäykkyyden.Kevythybriditekniikan kenties paras puoli on – monien vastaavien järjestelmien tapaan – voimakas moottorijarrutus, jota on ilo hyödyntää Suomessakin tietyillä alueilla esiintyvissä pitkissä alamäissä. Jarrujen käyttö jääkin vähemmälle kuin tavallisissa automaattivaihteisissa autoissa.Tilatkin tasapainossaTilat alleviivaavat tasapainoisen koeajotarinan. Takaistuimelle mahtuu neuvottelemalla etumatkustajien kanssa, takaselkänoja kaatuu kahdessa erisuuruisessa osassa tasaiseksi ilman suksiluukkua, ja tavaratilasta löytyy kahteen tasoon asettuva välipohja. Litroja kevythybridimallin kontissa on, kuten ensikoeajossa mainitsimme, miltei sata vähemmän kuin sähköavusteettomissa versioissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Hyundai i20 Hatchback 1.0 T-GDI 48V Hybrid 120 hv 7-DCT Style Hinta alkaen 22 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 983 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (1200 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4040 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1110 / 450 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?