7.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: korkealta, muttei liian kovaa – Peugeot 3008 GT Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Peugeot 3008 GT on osa yleistyvää sporttisempien katumaasturien trendiä. Aivan överiksi urheilullisuutta ei ole onneksi viety. Hyvää: ajoasento, automaattivaihteiston toiminta, laatuvaikutelma. Huonoa: kosketusnäytön valikot. Leijonamerkin keskikokoinen katumaasturi Peugeot 3008 on ollut markkinoilla jo parisen vuotta, ja tänä aikana olemme ehtineet koeajaa niin kutsuttuja kansanmalleja sekä Puretech 130 bensiini- että Blue HDi 120 -dieselmoottorilla varustettuna. Jälkimmäinen on tosin tässä välissä jalostunut 1,6-litraisesta dieselistä 1,5-litraiseksi; tästä Blue HDi 130 -moottorista on tarkoitus ottaa tyypit myöhemmin. Noihin Allure-varusteltuihin nähden nyt koeajettu huippumalli 3008 GT Blue HDi 180 maksaa viitisentoista tonnia enemmän. Mitä kaikkea lisärahalla saa, selviää koeajolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ylevämpää tunnelmaa Tunnus GT katumaasturin yhteydessä saattaa kuulostaa ristiriitaiselta. Mutta kun tämä autoluokka ainakin toistaiseksi on kovassa suosiossa, valmistajat pyrkivät tilkkimään kaikki mahdolliset myyntiraot sopivilla versioilla. Samaa taktiikkaahan on noudattanut muun muassa Å koda tuoreella Kodiaq Sportline -mallillaan. Allure-malleihin, joita ei myöskään voi syyttää mitenkään köyhiksi, verrattuna GT-varustelu on vielä jonkin verran ylellisempi. Vakiona ovat muun muassa täysin avaimeton käyttö, sähköisesti jalan heilautuksella liikuteltava takaluukku, 360 asteen pysäköintikamera, navigaattori sekä istuinten alcantara-verhoilu. Erityisesti tämän mallin hienouksia edustaa myös i-Cockpit Amplify, joka yhdistää ohjaukseen, kaasun vasteeseen ja vaihteiston toimintaan vaikuttavat ajotilat ohjaamon äänentoistoon, valaistukseen sekä tuoksuihin. Ja jos autoon on valittu lisävarusteinen hierova istuin, sekin liittyy tähän klubiin. Ulkoapäin sporttimaasturin tunnistaa vaikkapa tuumaa suuremmista eli 19-tuumaisista kevytmetallivanteista, spesiaalista etusäleiköstä ja -puskurista, krominvärisistä sivupeileistä, mustasta katosta, alumiinin värisistä kattokaiteista sekä kromatuista pakoputkenpäistä. Osan näistä ulko- ja sisävarusteista voi tosin tilata myös Allureen, eli kaikki eivät kuulu uniikkeihin GT-yksityiskohtiin. Kaksi vaihdetta enemmän Tekniikkapuolella 3008 GT sai nauttia samasta uudistuksesta kuin hiljattain päivitetty 308 GT: kuusivaihteinen automaattilaatikko vaihtui kaksi pykälää suurempaan. Kahdeksannopeuksinen automaatti onkin sitten ainoa vaihteisto, jonka GT-malliin saa, eikä moottoreissakaan ole valinnan varaa: joko kaksilitrainen 177 hevosvoiman diesel, tai sitten ei mitään. Valikoiman niukkuus ei sinänsä haittaa, mutta painavan, ja suuremmissa nopeuksissa myös ei-aerodynaamisen SUV-korin liikuttamiseen ei tämä pollemäärä ole enää mitään urheiluautoluokkaa. 3008 GT toki kiihtyy ihan kivasti ja ohikin ehtii, mutta samalla kuljettaja havaitsee polkevansa kaasua jatkuvasti jo aivan lattiaan asti. Aivan kuten 308 GT:ssä, myös tuplanollamallissa automaattivaihteisto toimii todella huomaamattomasti ja ripeästi. Sama pätee sähköiseen vaihteenvalitsimeen: lajissaan hyvä, mutta vaatii perinteiseen keppiin verrattuna totuttelun. Ei liian sporttinen Myöskään 3008-malliston muhkeimmat 235/50 R19 -renkaat eivät tee ajotuntumasta korostetun jämäkkää. Tien päällä katumaasturimainen nyökkiminen ja kallistelu on kuitenkin melko havaittavaa, ja myös alustan lievän nypytyksen aistii. Ajettavuudessa ei silti ole autoluokka huomioon ottaen moitteen sijaa, eikä rengasmelukaan muodosta matka-ajossa ongelmaa. Koeajoauton istuimet oli verhoiltu herkullisella nahalla – eräs GT-versiolle pyhitetty lisävaruste, jonka mukana tulevat kuljettajan ja etumatkustajan hierontatoiminnon lisäksi sähkösäädöt kuskin penkkiin. Muun somistuksen ohella sisustuksessa näkyvintä antia edustaa GT-logolla ja tuplanahkatikkauksilla koristeltu ohjauspyörä. Istuinmukavuus, kuten viihtyvyys muutenkin, ovatkin kohdallaan. Kojelauta on makean ja viimeistellyn näköinen ja fyysiset hallintalaitteet ulkoasuaan selkeämpiä käyttää, mutta kosketusnäytön käyttölogiikkaan kaipaisimme kohennusta. Esimerkiksi niinkin yksinkertainen toiminto kuin mittariston valaistuksen säätö on niin monen mutkan takana, että se jäänee aika monelta käyttäjältä tekemättä – tai ainakin ensin on otettava ohjekirja käteen. Myös kestomoite eli liian yksinkertainen pyyhinviiksi vaivaa tätäkin Peugeotin mallia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös limoversiona 3008 omaa vahvat tila-autogeenit, olihan saman numeroinen edeltäjämalli luonteeltaan ihmiskuljettimen ja maasturin välimuoto. Takaistuinmukavuus ei kuitenkaan ole markkinoiden parasta laatua, vaikka tilaa sinänsä tässä lyhytkorisemmassakin mallissa on riittävästi. Jos kaipaa lisää lääniä etenkin takaosastoon, kannattaa vilkuilla suuremman mallisisaren 5008:n suuntaan. Venytetyn akselivälin ohella kaksituhatta lisänumeroa tuovat muun muassa mahdollisuuden seitsemään istuinpaikkaan. Ja kyllä, myös 5008 on tarjolla GT:nä – oiva kompromissiajoneuvo perheenisälle, joka nuoruudessaan kuolasi vauhdikkaiden Peugeotien perään. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Peugeot 3008 GT Blue HDi 180 EAT8 Hinta alkaen 45 486 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 249 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Å koda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Å kodaan tulleista korjauskustannuksista