7.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: korkealta, muttei liian kovaa – Peugeot 3008 GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 GT on osa yleistyvää sporttisempien katumaasturien trendiä. Aivan överiksi urheilullisuutta ei ole onneksi viety. Hyvää: ajoasento, automaattivaihteiston toiminta, laatuvaikutelma. Huonoa: kosketusnäytön valikot. Leijonamerkin keskikokoinen katumaasturi Peugeot 3008 on ollut markkinoilla jo parisen vuotta, ja tänä aikana olemme ehtineet koeajaa niin kutsuttuja kansanmalleja sekä Puretech 130 bensiini- että Blue HDi 120 -dieselmoottorilla varustettuna. Jälkimmäinen on tosin tässä välissä jalostunut 1,6-litraisesta dieselistä 1,5-litraiseksi; tästä Blue HDi 130 -moottorista on tarkoitus ottaa tyypit myöhemmin.Noihin Allure-varusteltuihin nähden nyt koeajettu huippumalli 3008 GT Blue HDi 180 maksaa viitisentoista tonnia enemmän. Mitä kaikkea lisärahalla saa, selviää koeajolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlevämpää tunnelmaaTunnus GT katumaasturin yhteydessä saattaa kuulostaa ristiriitaiselta. Mutta kun tämä autoluokka ainakin toistaiseksi on kovassa suosiossa, valmistajat pyrkivät tilkkimään kaikki mahdolliset myyntiraot sopivilla versioilla. Samaa taktiikkaahan on noudattanut muun muassa Å koda tuoreella Kodiaq Sportline -mallillaan.Allure-malleihin, joita ei myöskään voi syyttää mitenkään köyhiksi, verrattuna GT-varustelu on vielä jonkin verran ylellisempi. Vakiona ovat muun muassa täysin avaimeton käyttö, sähköisesti jalan heilautuksella liikuteltava takaluukku, 360 asteen pysäköintikamera, navigaattori sekä istuinten alcantara-verhoilu.Erityisesti tämän mallin hienouksia edustaa myös i-Cockpit Amplify, joka yhdistää ohjaukseen, kaasun vasteeseen ja vaihteiston toimintaan vaikuttavat ajotilat ohjaamon äänentoistoon, valaistukseen sekä tuoksuihin. Ja jos autoon on valittu lisävarusteinen hierova istuin, sekin liittyy tähän klubiin.Ulkoapäin sporttimaasturin tunnistaa vaikkapa tuumaa suuremmista eli 19-tuumaisista kevytmetallivanteista, spesiaalista etusäleiköstä ja -puskurista, krominvärisistä sivupeileistä, mustasta katosta, alumiinin värisistä kattokaiteista sekä kromatuista pakoputkenpäistä.Osan näistä ulko- ja sisävarusteista voi tosin tilata myös Allureen, eli kaikki eivät kuulu uniikkeihin GT-yksityiskohtiin.Kaksi vaihdetta enemmänTekniikkapuolella 3008 GT sai nauttia samasta uudistuksesta kuin hiljattain päivitetty 308 GT: kuusivaihteinen automaattilaatikko vaihtui kaksi pykälää suurempaan. Kahdeksannopeuksinen automaatti onkin sitten ainoa vaihteisto, jonka GT-malliin saa, eikä moottoreissakaan ole valinnan varaa: joko kaksilitrainen 177 hevosvoiman diesel, tai sitten ei mitään.Valikoiman niukkuus ei sinänsä haittaa, mutta painavan, ja suuremmissa nopeuksissa myös ei-aerodynaamisen SUV-korin liikuttamiseen ei tämä pollemäärä ole enää mitään urheiluautoluokkaa. 3008 GT toki kiihtyy ihan kivasti ja ohikin ehtii, mutta samalla kuljettaja havaitsee polkevansa kaasua jatkuvasti jo aivan lattiaan asti.Aivan kuten 308 GT:ssä, myös tuplanollamallissa automaattivaihteisto toimii todella huomaamattomasti ja ripeästi. Sama pätee sähköiseen vaihteenvalitsimeen: lajissaan hyvä, mutta vaatii perinteiseen keppiin verrattuna totuttelun.Ei liian sporttinenMyöskään 3008-malliston muhkeimmat 235/50 R19 -renkaat eivät tee ajotuntumasta korostetun jämäkkää. Tien päällä katumaasturimainen nyökkiminen ja kallistelu on kuitenkin melko havaittavaa, ja myös alustan lievän nypytyksen aistii. Ajettavuudessa ei silti ole autoluokka huomioon ottaen moitteen sijaa, eikä rengasmelukaan muodosta matka-ajossa ongelmaa.Koeajoauton istuimet oli verhoiltu herkullisella nahalla – eräs GT-versiolle pyhitetty lisävaruste, jonka mukana tulevat kuljettajan ja etumatkustajan hierontatoiminnon lisäksi sähkösäädöt kuskin penkkiin. Muun somistuksen ohella sisustuksessa näkyvintä antia edustaa GT-logolla ja tuplanahkatikkauksilla koristeltu ohjauspyörä. Istuinmukavuus, kuten viihtyvyys muutenkin, ovatkin kohdallaan.Kojelauta on makean ja viimeistellyn näköinen ja fyysiset hallintalaitteet ulkoasuaan selkeämpiä käyttää, mutta kosketusnäytön käyttölogiikkaan kaipaisimme kohennusta. Esimerkiksi niinkin yksinkertainen toiminto kuin mittariston valaistuksen säätö on niin monen mutkan takana, että se jäänee aika monelta käyttäjältä tekemättä – tai ainakin ensin on otettava ohjekirja käteen. Myös kestomoite eli liian yksinkertainen pyyhinviiksi vaivaa tätäkin Peugeotin mallia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös limoversiona3008 omaa vahvat tila-autogeenit, olihan saman numeroinen edeltäjämalli luonteeltaan ihmiskuljettimen ja maasturin välimuoto. Takaistuinmukavuus ei kuitenkaan ole markkinoiden parasta laatua, vaikka tilaa sinänsä tässä lyhytkorisemmassakin mallissa on riittävästi.Jos kaipaa lisää lääniä etenkin takaosastoon, kannattaa vilkuilla suuremman mallisisaren 5008:n suuntaan. Venytetyn akselivälin ohella kaksituhatta lisänumeroa tuovat muun muassa mahdollisuuden seitsemään istuinpaikkaan. Ja kyllä, myös 5008 on tarjolla GT:nä – oiva kompromissiajoneuvo perheenisälle, joka nuoruudessaan kuolasi vauhdikkaiden Peugeotien perään.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Peugeot 3008 GT Blue HDi 180 EAT8 Hinta alkaen 45 486 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 249 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Å kodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti