6.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot E-2008 – paras sähkö-Peugeot? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot on uudistanut sähköistä kompaktia katumaasturiaan. Ulkoasuviilausten lisäksi E-2008 sai myös uuden sähkömoottorin muodossa lisää tehoa sekä toimintamatkaa. Hyvää: voimalinja, kompakti koko, jousitus. Huonoa: taloudellisin ajo vaatii pientä vaivaa. Olemme käyneet jo läpi tärkeimmät uudistusten mukanaan tuomat muutokset, joten keskitytään nyt enemmän käytännön kokemuksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyModernin näköinenAutojen katselu kuvista on aina kivaa, mutta totuus paljastuu usein vasta luonnossa. Ja E-2008 ei petä. Tässä on tosin huomautettava, että allekirjoittanut on ollut aina kompaktien ja sopivan kokoisten autojen ystävä.Uusi keula miellyttää. Jellonalogo kolmiulotteisen ja pystyviivoitetuksi muuttuneen maskin keskellä luo heti modernin vaikutelman. Viirumaiset LED-päivänajovalot varsinaisten ajovalojen alapuolella auttavat myös heti ensisilmäyksellä erottamaan, mikä automerkki on kyseessä. Ennen faceliftiä viiruja oli vain yksi.Myös takavalot on uusittu, ja niiden grafiikka sekä ilme on tyylikäs.Valojen vaakamainen luonne luo auton perälle entistä leveämmän ja siten tiessä istuvamman ilmeen.Ja takalasin alle on nyt leijonalogon sijaan kirjailtu automerkin perustajasuvun nimi. Myös mallimerkintä on myös kokenut pienen muutoksen. Sähköversio merkitään nyt isolla E-kirjaimella.10-tuumainen näyttö vakionaOhjaamossa muutokset eivät pomppaa silmille. Mittaristoa katsellaan yhä kompaktin ohjauspyörän ylitse, kuten i-cockpitissa on tapana. Isompia muutoksia tähän on luvassa vasta myöhemmin, kun mittaristo ja kosketusnäyttö yhdistyvät yhdeksi isoksi kokonaisuudekseen kojelaudan päälle.Näytön takana operoi uusi i-Connect-käyttöjärjestelmä, joka on luonnollisesti entistä nopeampi ja sujuvampi käyttää. Tämä on nykypäivää, päivityksiä on tehtävä jatkuvasti. Myös mittaristo on yksilöitävissä entistä paremmin kuljettajan tarpeita vastaavaksi. Myös puhelimen langaton lataus toimii aiempaa vikkelämmin.Kosketusnäytön alapuolella sijaitsevat tuttuun tapaan ”pianokoskettimet”, joilta löytyvät useimmiten käytetyt ilmanvaihtoon sekä ilmastointiin liittyvät toiminnot. Kokonaisuus on toimiva yhdistelmä kosketusnäyttöä ja vielä fyysisiä kytkimiä.Ergonomia ja mukavuus i-cockpitissa on toisaalta melko riippuvainen kuskin koosta. Minulle 177-senttisenä sopiva istuma-asento on löytynyt aina, ja mittaristo on ollut riittävän hyvin näkyvissä ratin kehän yläpuolella. Näin siitä huolimatta, että tykkään myös pudottaa istuimen aina niin alas kuin mahdollista.Ainoastaan reisituki tuppaa jäämään tällöin hieman vajaaksi. Istuin itsessään on mukava ja tarjoaa riittävästi tukea.Takapenkillä on myös hyvin tilaa vielä aikuisillekin.Tavaratila riittää myös pienen perheen tarpeisiin.D, B, NKoeajo ajettiin eteläisessä Espanjassa kesäkuun lopulla, ja auton mittaristo kertoi jatkuvasti ulkolämpötilan olevan 40 asteen vaarallisemmalla puolen. Ilmastointilaite oli etenkin eko-asetuksella kovilla. Hipsuttelimme silti koeajolenkillä menemään alle ilmoitettujen kulutuslukemien.Tämä ekoajelu vaatii tosin hieman vaivaa, koska Peugeot ei useamman muun automerkin tapaan harrasta ”vaihdevipuja” ratin kehällä sähköautoissaan. E-2008 hyödyntää hanakasti jarrutusenergian talteenottoa heti kun jalan nostaa kaasupolkimelta. Hidastuvuuden tuntee todella selvästi. Vielä tehokkaampaa energian talteenotto on, kun keskikonsolissa sijaitsevalta vaihteenvalitsimelta valitaan B-asetus. Silloin jarrupolkimeen ei tarvitse koskea käytännössä koskaan, kunhan ennakoi ajoaan muun liikennevirran mukaan. Parhaimmillaan B-asetus on taajamakäytössä.Tehokas energian talteenotto on tietysti hyvä asia, se kun edistää ajomatkan mittaa. Mutta… joskus on taloudellisempaa antaa auton vain rullata. Jotta E-2008 tekee näin, vaihteenvalitsin on siirrettävä hieman typerästi N-asentoon. Silloin auto rullaa kevyesti – ja hyvin. Tämä vain tarkoittaa sitä, että kuskin oikean käsi on etenkin maantiellä mäkisemmässä maastossa tai mutkikkaammalla tiellä ajettaessa usein poissa ratilta. Se ei sinänsä ole tietysti iso ongelma, niinhän niitä manuaalivaihteisia autoja ennen aina ajettiin. Yksivaihteisen automaatin kanssa homma tuntuu vain hieman turhalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäpotkun tunteeUudistusten yhteydessä myös sähkömoottori uusiutui. Edeltäjästä 15 kilowatilla (20 hv) kasvanut teho ei ole merkittävä mutta tuntuva lisä. Se auttaa myös taloudellisuuteen, kun kaasupoljinta ei tarvitse painaa aina yhtä syvälle kuin aikaisemmin. Ja 115 kilowattia (156 hv) on aivan riittävästi tehoa tämän kokoiseen ja painoiseen autoon. Jouhevuus on kaiken a ja o. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 150 km/h, mikä sekään ei aiheuta päänvaivaa Suomessa.Ohjaus ei ole supertunnokas, ja pieneen ohjauspyörään sekä nopeahkoon ohjaukseen pitää ensin hieman totutella. Jämäkänmukavaa jousitusta voi sen sijaan kehua. Pitkähkö akseliväli tekee ajosta myös vakaata. E-2008 tuntuu ratin takana hieman kokoistaan isommalta.Suomeen loppuvuodestaUudistuneen E-2008:n ennakkomyynti alkaa alkusyksystä, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vielä syystalven aikana. Myös nykyiset bensiinimoottorit (PureTech 100 manuaali ja 130 EAT8) säilyvät myynnissä sähköversion rinnalla. Lisäksi mallistoon lisätään vielä piakkoin 48V-teknologiaa hyödyntävä kevythybridi eli 136 Hybrid.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Peugeot E-2008 Moottori Sähköauto, etuveto Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 320 Nm Vääntö 320 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54/51 kWh Toimintamatka 406 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 15,2 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4304 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1523 mm, akseliväli 2605 mm Tavaratila: 437–1467 l l Omamassa: 1598–1623 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon