6.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot E-2008 – paras sähkö-Peugeot? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Peugeot on uudistanut sähköistä kompaktia katumaasturiaan. Ulkoasuviilausten lisäksi E-2008 sai myös uuden sähkömoottorin muodossa lisää tehoa sekä toimintamatkaa. Hyvää: voimalinja, kompakti koko, jousitus. Huonoa: taloudellisin ajo vaatii pientä vaivaa. Olemme käyneet jo läpi tärkeimmät uudistusten mukanaan tuomat muutokset, joten keskitytään nyt enemmän käytännön kokemuksiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Modernin näköinen Autojen katselu kuvista on aina kivaa, mutta totuus paljastuu usein vasta luonnossa. Ja E-2008 ei petä. Tässä on tosin huomautettava, että allekirjoittanut on ollut aina kompaktien ja sopivan kokoisten autojen ystävä. Uusi keula miellyttää. Jellonalogo kolmiulotteisen ja pystyviivoitetuksi muuttuneen maskin keskellä luo heti modernin vaikutelman. Viirumaiset LED-päivänajovalot varsinaisten ajovalojen alapuolella auttavat myös heti ensisilmäyksellä erottamaan, mikä automerkki on kyseessä. Ennen faceliftiä viiruja oli vain yksi. Myös takavalot on uusittu, ja niiden grafiikka sekä ilme on tyylikäs. Valojen vaakamainen luonne luo auton perälle entistä leveämmän ja siten tiessä istuvamman ilmeen. Ja takalasin alle on nyt leijonalogon sijaan kirjailtu automerkin perustajasuvun nimi. Myös mallimerkintä on myös kokenut pienen muutoksen. Sähköversio merkitään nyt isolla E-kirjaimella. 10-tuumainen näyttö vakiona Ohjaamossa muutokset eivät pomppaa silmille. Mittaristoa katsellaan yhä kompaktin ohjauspyörän ylitse, kuten i-cockpitissa on tapana. Isompia muutoksia tähän on luvassa vasta myöhemmin, kun mittaristo ja kosketusnäyttö yhdistyvät yhdeksi isoksi kokonaisuudekseen kojelaudan päälle. Näytön takana operoi uusi i-Connect-käyttöjärjestelmä, joka on luonnollisesti entistä nopeampi ja sujuvampi käyttää. Tämä on nykypäivää, päivityksiä on tehtävä jatkuvasti. Myös mittaristo on yksilöitävissä entistä paremmin kuljettajan tarpeita vastaavaksi. Myös puhelimen langaton lataus toimii aiempaa vikkelämmin. Kosketusnäytön alapuolella sijaitsevat tuttuun tapaan ”pianokoskettimet”, joilta löytyvät useimmiten käytetyt ilmanvaihtoon sekä ilmastointiin liittyvät toiminnot. Kokonaisuus on toimiva yhdistelmä kosketusnäyttöä ja vielä fyysisiä kytkimiä. Ergonomia ja mukavuus i-cockpitissa on toisaalta melko riippuvainen kuskin koosta. Minulle 177-senttisenä sopiva istuma-asento on löytynyt aina, ja mittaristo on ollut riittävän hyvin näkyvissä ratin kehän yläpuolella. Näin siitä huolimatta, että tykkään myös pudottaa istuimen aina niin alas kuin mahdollista. Ainoastaan reisituki tuppaa jäämään tällöin hieman vajaaksi. Istuin itsessään on mukava ja tarjoaa riittävästi tukea. Takapenkillä on myös hyvin tilaa vielä aikuisillekin. Tavaratila riittää myös pienen perheen tarpeisiin. D, B, N Koeajo ajettiin eteläisessä Espanjassa kesäkuun lopulla, ja auton mittaristo kertoi jatkuvasti ulkolämpötilan olevan 40 asteen vaarallisemmalla puolen. Ilmastointilaite oli etenkin eko-asetuksella kovilla. Hipsuttelimme silti koeajolenkillä menemään alle ilmoitettujen kulutuslukemien. Tämä ekoajelu vaatii tosin hieman vaivaa, koska Peugeot ei useamman muun automerkin tapaan harrasta ”vaihdevipuja” ratin kehällä sähköautoissaan. E-2008 hyödyntää hanakasti jarrutusenergian talteenottoa heti kun jalan nostaa kaasupolkimelta. Hidastuvuuden tuntee todella selvästi. Vielä tehokkaampaa energian talteenotto on, kun keskikonsolissa sijaitsevalta vaihteenvalitsimelta valitaan B-asetus. Silloin jarrupolkimeen ei tarvitse koskea käytännössä koskaan, kunhan ennakoi ajoaan muun liikennevirran mukaan. Parhaimmillaan B-asetus on taajamakäytössä. Tehokas energian talteenotto on tietysti hyvä asia, se kun edistää ajomatkan mittaa. Mutta… joskus on taloudellisempaa antaa auton vain rullata. Jotta E-2008 tekee näin, vaihteenvalitsin on siirrettävä hieman typerästi N-asentoon. Silloin auto rullaa kevyesti – ja hyvin. Tämä vain tarkoittaa sitä, että kuskin oikean käsi on etenkin maantiellä mäkisemmässä maastossa tai mutkikkaammalla tiellä ajettaessa usein poissa ratilta. Se ei sinänsä ole tietysti iso ongelma, niinhän niitä manuaalivaihteisia autoja ennen aina ajettiin. Yksivaihteisen automaatin kanssa homma tuntuu vain hieman turhalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisäpotkun tuntee Uudistusten yhteydessä myös sähkömoottori uusiutui. Edeltäjästä 15 kilowatilla (20 hv) kasvanut teho ei ole merkittävä mutta tuntuva lisä. Se auttaa myös taloudellisuuteen, kun kaasupoljinta ei tarvitse painaa aina yhtä syvälle kuin aikaisemmin. Ja 115 kilowattia (156 hv) on aivan riittävästi tehoa tämän kokoiseen ja painoiseen autoon. Jouhevuus on kaiken a ja o. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 150 km/h, mikä sekään ei aiheuta päänvaivaa Suomessa. Ohjaus ei ole supertunnokas, ja pieneen ohjauspyörään sekä nopeahkoon ohjaukseen pitää ensin hieman totutella. Jämäkänmukavaa jousitusta voi sen sijaan kehua. Pitkähkö akseliväli tekee ajosta myös vakaata. E-2008 tuntuu ratin takana hieman kokoistaan isommalta. Suomeen loppuvuodesta Uudistuneen E-2008:n ennakkomyynti alkaa alkusyksystä, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vielä syystalven aikana. Myös nykyiset bensiinimoottorit (PureTech 100 manuaali ja 130 EAT8) säilyvät myynnissä sähköversion rinnalla. Lisäksi mallistoon lisätään vielä piakkoin 48V-teknologiaa hyödyntävä kevythybridi eli 136 Hybrid. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Peugeot E-2008 Moottori Sähköauto, etuveto Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 320 Nm Vääntö 320 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54/51 kWh Toimintamatka 406 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 15,2 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4304 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1523 mm, akseliväli 2605 mm Tavaratila: 437–1467 l l Omamassa: 1598–1623 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan